|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger, min tomgång svajar. Men bara ibland. 9/10 vid kallstart så gör den som den ska, går upp i varv lite första min o sen lägger sig fint mellan 500 o 1000. Men sen kan den får för sig när jag stannar in vid ett rödljus att börja svaja. Några ggr har den lagt av helt o hållet. Nu har det gått ett par dagar utan att jag märkt något alls men sen i förmiddags så fick den en släng igen. Jättekonstigt, Den går som ett troll annars inga problem, drar jämt o fint hela vägen. Väldigt tacksam för hjälp, känns som en sån där dyr grej att lämna in för felsökning. MvH Henrik | |
|
Du kan börja med att göra en visuell felsökning i motorrummet. Kika genom sakerna, spraya sen startspray in i motorrummet, med motorn på. Går motorn upp i varv så har du tjuvluft. Jag känner igen det problemet, eller symptomen liknar min så min lambdasond var dålig på min 325i -91. Men det var värre och till slut vart den riktigt jobbig, men efter bytet var allt normalt. Det jag kan rekommendera dig att göra är att få en tid bokad för läsning av felkoder nästa vecka. Idag nollställer du minnet genom att göra bilen strömlös en stund. Sen om felet återkommer så loggas det och vanligtvis kan man se vad det är när det gäller sånna fel du har. |
|
|
Vad schysst! Tack för hjälpen. Så skön stämning här. Ska pilla runt lite imorrn.. Tack igen! :D |
|
|
Förmodligen så är det Luftmassemätaren =3000:- MVH Per |
|
|
Kolla så att din gummibälg inte är sprucken. Det är gummiböjen innan insuget. Prova annars att koppla bort batteriet över natten. Koppla i det och starta sedan bilen dagen efter. Låt bilen gå på tomgången och kör sedan en sväng. Stäng av motorn och starta om det har blivit bättre. Värt att prova även om det kanske inte hjälper. Annars så är det nog Lmm som kan gått sönder, finns beg att köpa under tusenlappen om du inte ska köpa en ny. Kolla "Powerbörsen" och bildelsbasen.se eller blocket. MVH |
|
| Sök i forumet! I tidigare trådar har det visat sig vara tomgångsmotorn som har varit smutsig/sliten. För de flesta löste det sig med att rensa denna! Fanns en guide om hur man gör detta på en 325 eller 320, ska fixa. | |
|
Min LMM på min "gamla" 325i -92 coupé gick sönder, nypriset var typ 3500 spänn tror jag men hitta en på powerbörsen för 500 spänn, bytte den och bilen gick hur bra som helst igen. Men när den var dålig så gick bilen som en påse skit. |
|
|
Kan vara bland annat tomgångsmotorn, LMM, eller Lambdasonden också. Även Tempivaren kan vara kass... Länk |
|
|
eller kanske här: Länk Die auto: www.vargon.net/sp02/BMW_FRAM.jpg |
|
| kanske en dum fråga men vad är LMM? | |
| LMM = Luft Mängd Mätare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.