|
|
|
|---|---|
|
Är det någon här som har bytt lager bak på en E39a touring? Jag undrar hur dessa sitter och hur svårt det är att byta själv! Min bil börjar att få märkliga missljud vid 80 och uppåt till å från Det borde väl inte vara diffen som låter på en bil som bara gått 12000 dokumenterande mil? Jag noterade även att drivaxlarna spelar lite1,5mm upp/ner | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är inte att rekomendera att byta utan hydralpress för demontering och montering, dessutom får man vara väldigt försiktig så man inte skadar packboxen på lagret där sitter triggerpunkterna till ABS/ASC. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag bytte på min 528T och jag håller med Hasso. Det behövs också en stor hylsa som måste vara väldigt tunn i godset för att lossa muttern i centrum på navet. Det är även trångt att komma åt torxskruvarna som håller navet på plats speciellt om man som jag inte tar bort drivaxeln. //Niklas |
|
|
? satt det skruvat med insexor eller var det inpressat? jag tittade på en bild på lagret och det ser ut att vara bultat som en enhet men nav och allt Länk |
|
|
Det satt skruvat med 4st torx i länkarmen och det var inpressat i navet som hjubultar och bromsskivan sitter i. Kolla länken nedan så ser du det tydligare. Nr:4 är muttern jag nämde i det tidigare inlägget som du ser måste hylsan komma in i navets fläns. Men om du har bra verktyg och en hel del tålamod går det nog bra. När väl grejerna är dän kan du ju åka till någon verkstad med press som kan hjälpa dig med den biten, var noga med att du trycker på ytterringen på lagret bara och inte innerringen för då går lagret sönder och allt jobb är i onödan. Länk //Niklas |
|
| Tog 12 timmar och tre avdragare gick sönder.... men lyckad utan hydralpress... skulle dock inte göra om det utan låta meken ta hand om detta. | |
|
ytterringen? man måste väl trycka på den ringen som ligger an mot tappen som ska pressas in? annars belastar man väl kulorna axiellt? vad kostar det att lämna in den tro? |
|
| Ron523 : Ringde dig förut.... Skickar grejerna på måndag | |
|
Det skulle varit innerringen naturligtvis. //Niklas |
|
|
12 timmar?? då är det värt att betala 1800kr för att lämna in den! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Kostar det inte mer än 1800:- för lagerbyte bak på bmw? |
|
|
Bytte precis ett av mina bakhjulslager på min E39 hos Joakim på Göteborgs bilservice i Partille - han tog precis 1800 inkl material:-) Prisvärt!!! /Magnus Mitt objekt: Länk |
|
|
Hmm ringde och kollade med Bmw i Solna och dom skulle ha 2700:- arbete inkl delar |
|
|
Ron523 : Iaf... Här är min mail m_johan@hotmail.com el mjdata@spray.se Maila till mig så får du bilden tillbaks.. |
|
|
Ja jag betalade 1800kr inkl. material. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Peter78w Det var inte farligt... Ron523: Annons ligger uppe på powerbörsen.. Där hittar du en liten bild... har en bättre bild i datorn som du kan zooma lite på... tar runt 10mb |
|
|
Ringde BMW Växjö dom ska ha 1700:- Det är lika bra att byta båda!!!! /Jörgen |
|
| nja det är ju enkelt att byta detta lager utan press, ta och värm upp detalj 2 sedan du tagit bort det gamla lagret , värm till ungefär hundra grader det gör du på spisplattan eller en lagervärmare det faller i läge i stort sett direkt men du kan ju knacka dit det lite grann på ytteringen med ett dorn eller dylikt det går snabbare då sedan väntar du en stund tills det nya lagret och detalj 2 har ungefär 100 grader , sedan släpper du dit detalj 1 i dess rätta läge det faller också på plats direkt om du är snabb lätt som en plätt och inget våld eller press. sedan skruvar du bara ihop det som de skall sitta på plats. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.