|
|
|
|---|---|
|
I sommras köpta jag mig min första bmw E36. Har aldrig haft en så skön och bra bil någon gång. Eftersom jag är så nöjd med bilen och dess skick så ska jag vinterförvara bilen i ett kallgarage. innan jag ställer av den ska lite glapp i framvagnen fixas, byte av olja och så ska bilen fulltankas. under vintern ska det väll även hända lite grejjer beroende på ekonomi. vore kul att veta vad ni som vinterförvarar era bmw gör innnan den ska ställas av? har hört att det kan vara bra att starta bilen 1 gång i månaden under vintern, stämmer detta? //Tomas | |
|
Finns minst 30st tråder om detta om du söker. Brukar göra följande innan min ställs av i varmgarage: Byte av motorolja och filter om det inte gjorts nyligen Tvätt och vaxning, invändig rengöring samt behandling av plast o skinn Ordentlig varmkörning sista turen innan avställning Torrboll i kupén Ökat däckstryck Full tank Underhållsladdning av batteriet Startar bilen 2 ggr under perioden 31 oktober – 1 april för att AC:n ska få jobba. Viktigt är att varmköra ordentligt, för min del blir det minst 30 varv i flerbilsgaraget. |
|
328_Driven |
Blir oljan sämmre när bilen stått över vintern ? .. klumpar kanske eller likande. ? |
328_Driven |
Blir oljan sämmre när bilen stått över vintern ? .. klumpar kanske eller likande. ? |
| Nej, byter du oljan innan du stallar in kan du tuta och köra när värmen kommer igen. | |
|
Henrikk "Torrboll i kupén"? varför ska man ha en torrboll i kupén, och vad är det? dum fråga kanske =) |
|
|
Hej alla, Jag gör det mästa som nämns här + ett mjukt nylontäcke över bilken. Kommer dock inte att kunna låta bli att köra så planerar en bilresa till Spanien i januari. |
|
|
En torrboll köper typ på ica, willys eller liknande. Det är dels en bägare/skål nedtill och en inverterad skål upptill med kalciumklorid, denna suger till sig fukt/vatten. Vattnet passerar ner till behållaren. Man anväder denna "torrboll" på många olika ställen, t.ex. vinterförvaring av bil, eller båt, i stugan osv. Annars så finns det som sagt väldigt mkt skrivet och mkt dividerande kring detta. När du startar bilen för att varmköra den, se då till att varmköra ordentligt, slå på AC:n om du har nån. Kanske köra in lite virkon i ac systemet så du dödar eventuella mikroorganismer så de inte bildar rost någonstans i systemet? Är du riktigt pedant? Köp t.ex. biltema helsyntet och slå in innan vinter, tappa ur på våren och slå in ny olja & filter inför säsongen. Åk till clas ohlsson och köp en c-tech laddare för en femhundering och underhållsladda batteriet. Ha en garageförsäkring. Jag skulle även förseglad vissa intag där gnagare osv kan ta sig in, med ett gummiskydd förslagsvis. Sen så tvätta, polera och vaxa in den ordentligt. Gör rent hjulhusen, insidan av skärmkanterna (bak). Använd starka kemikalier, bra kemikalier och försäkra dig om att det är rent. Lite snabba tips! |
|
|
kör ni med era bilar någon gång? era bimmersar? för jag menar de ingenjörena som har lagt ner tusentals timmar tillsammans för något som kallas körglädje och brukande värde skulle nog inte bli speciellt glada över att ni låtar bilarna förfalla i en lyxvilla/lada?.... kör skiten ur dem visa vem som e kung på sladdparkeringen och hedra dem som byggde dessa bmw:sar ;) |
|
| Håller med "brox" vilken tur att jag kan skylla på att mitt motorbygge inte är klart....+ att jag blev av me körkortet för nån dag sen....=) | |
| jag har ställt av min hitills men vafan det är bara en bil o den är till för att användas så jag ska på med nya vinter däck o gasa hehehehe | |
| min bil ska ställas av pga större projekt som ska ske i vinter beroende på ekonomi. | |
| Brox, bilen förfaller inte av att ha den avställd i garage under vintern – tvärtom. Men vill man ha en blästrad och rostig BMW är det bara att köra vidare. ;) | |
| håller med Henrikk + att saltet bara förstör bilarna. | |
| Köra bilen kan man ju göra under mer än halva året då det inte är minusgrader ute. Bilen åldras ju typ 10 gånger fortare när man kör på vintern när det gäller rostangrepp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.