AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.474

Rasar BMW-priserna nu?

Vad tror ni? De nya försäkringspremierna kommer knappast att innebär mindre höjningar för BMW-ägare utan förmodligen rätt så saftiga höjningar. Gissningsvis innebär detta även att priserna på bilarna sjunkar kraftigt, främst då på s.k. ungdomsbilar som 325, 328 etc. Vad tror ni?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Tror nog priserna kommer att sjunka, vilket jag inte har nått emot. Däremot kommer antagligen andelen oförsäkrade bilar att öka, vilket inte är bra.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det är ju trafikförsäkringsdelen som skall öka. Den delen är ju inte frivillig och det är inte möjligt i Sverige att köra bilen oförsäkrad (förutom då pundarbilarna och motsvarande) så varför skulle andelen oförsäkrade öka?
Kane: Därför att det blir dyrare?
835
Pär:an
BMW 530e iPerformance M-Sport -18
Jag tror priserna kommer sjunka, men något gigantiskt prisras tvivlar jag på att det blir... man får väl som redan idag se prisskillnaden mot att åka "svenssonbil" på försäkringen och sen blir man övertygad om att det är värt det extra ändå :) Jag menar dom "vanliga" bilarna ökar juh oxå i försäkringskostnad... det är juh bara mellanskillnaden du måste betala för att få åka BMW ;)
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jigger: Du kan ju fortfarande inte köra utan trafikförsäkring. Jag svarar i mitt förtsa inlägg inte på din fråga om bilpriserna utan på Eriks påstående att andelen oförsäkrade kommer att öka.
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Kane: Andelen oförsäkrade fordon ökar för att folk inte kommer att ha råd att både äga bil och försäkra den. Att köra bilen utan försäkring går alldeles utmärkt, men är icke lagligt.
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Erik G: kör du med din bil oförsäkrad så kommer du efter ett tag få ett kravbrev på en summa mycket större än vad det skulle kosta att försäkra den. Iaf så länge bilen är i trafik måste du ha en försäkring. Rätta mig om jag har fel?

// M.v.h. Daniel
Målet är väl att vi skall få ungefär samma vilkor som i övriga EU där äldre lyxbilar inte står högt i agendan hos så kallat "vanligt folk". Där är det Golf, Astra, Clio, Punto, med flera som gäller på grund av ägarkostnaderna. Redan nu kan man skönja en liten försjutning i landet med Volvo V50 som en storsäljare på väg att köra om V70 i sälj statistiken. Och för några år sedan visste vi knappt vad diesel var utanför taxi svängen och dom rurala kretsarna. ;)
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Spajjjs: Det vet jag mycket väl. Om jag nu skulle köra oförsäkrat så skulle den även vara avställd.
Kanske är det fler som ändrar sin typ av försäkring. Ex. från helförsäkring till halv osv. Men att fler skulle åka helt oförsäkrat är inte troligt och enligt mig idioti.
Som Kane skriver är d väl bara pundare som tänker så lr andra som inte har alla koppar i skåpet? Har man inte råd att ens försäkra så att en bil är laglig skall man nog överväga annat transportmedel.
Priserna kommer nog inte att stiga förståss, däremot tvivlar jag på att det kommer att bli så extremt mycket lägre priser eftersom BMW redan har tappat enormt mycket i procent räknat jämfört med tio år sedan.

Ro
56
Ronin72
BMW 535DT
Alla bilförsäkringar på alla bilar blir ju dyrare så jag tror att det inte kommer att slå ngt på just BMWpriserna.

/Henrik
skenförsäkringen lär ju öka iaf... kidsen med e30/e36 325:or lär ju skriva bilen på morsan som aldrig förr...
man kan ju alltid hoppas att folk slutar att krocka helt och hållet, så kanske premierna stagnerar (lyckoönskning)

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.