|
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Jag har en god vän som är intresserad av en Bmw 540 touring årsmodell 98, tillverkad 1997-10. Bilen är tillsynes i ett mycket gott skick interiört samt exteriört. Min vän har även låtit utföra ett diagnostest (M-test) för 2000 sek och bilen passerade med bara några mindre anmärkningar. Bilens mätarställning står på 11.800 mil......och det är här jag börjar bli misstänksam om bilen har justerad mätare. Bilen importerades av en firma vid namn Sportwagen i Åhus AB 2003-05 och hade enligt ett faxat utdrag från SBP rullat 7080 mil, när den registreringsbesiktigades. Visst kan bilar rulla få mil per år men att en 540 rullat c:a 7100 mil på 5 och 1/2 år i Tyskland känns inte riktigt rätt..... Har läst en del om företaget i tidigare inlägg och fått blandade känslor. De två tidigare ägarna (han som köpte bilen av Sportwagen) samt ägaren efter har varit mycket trevliga och seriösa vid telefonkontakt från min gode vän. Vad tycker experterna (och andra:) på forumet? Okej köp eller luktar skunk? Lite tips/råd reflektioner är varmt välkomna:) Vill tillägga så att inga missförstånd uppstår, jag försöker inte att misskreditera importören av bilen på ngt sätt utan mer utröna hurvida 7000 mil på 5 och 1/2 år är troligt, samt om ngn har något positivt eller negativt att framföra om importören. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
|
Begär ett utdrag på utförda garantireparationer, det kan ge information om hur mkt bilen hade rullat ett visst datum då den var inne för garanti rep. Samtidigt kan det vara smart att ringa upp verkstäder som servat bilen i tyskland. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Har aldrig köpt bil av Sportwagen men haft en del kontakt med Tom, bl a köt två uppsättningar fälgar av honom, och min uppfattning är att är seriös. Kan inte heller minnas att jag läst något här på forumet om skruvade bilar som han sålt. Däremot har det väl varit några inlägg om att han inte alltid är så smidig att ha och göra med vilket inte är något jag har upplevt. 7100mil på 5,5 år är givetvis lite för en 540 men det finns givetvis bilar som inte rullar upp och ner på autobahn varje dag. Såg bl a häromdagen 3 år gammla 530d som rullat under 3000 mil och dessa fanns hos auktoriserade BMW-handlare i Tyskland... ___ //Ulf |
|
|
Intressera dig för en svensksåld 540, gå ut o ta några öl med ägaren & fråga honom i ett förvirrat ögonblick om han tycker att du skall köpa hans bil... |
|
|
Jag köpte förra sommaren min 523 -99 av Tom på Sportwagen. Bilens mätarställning var då endast 4500 mil. Självklart blir man misstänksam, men det fanns inget som talade imot att mätarställningen inte skulle vara riktig. När affären till slut är klar så skriver han på kvittot (utan att jag bett om det) att om kunden inom sex månader kan påvisa att mätarställningen är felaktig så köps bilen tillbaka. På företagets hemsida står det också att samtliga bilar säljes med garanterad mätarstållning. Så antingen är dom väldigt bra på att fuska med historiken eller så är dom ärliga. Jag är i alla fall väldigt nöjd med både bilen & det sätt jag blivit bemött av Tom. |
|
|
"När affären till slut är klar så skriver han på kvittot (utan att jag bett om det) att om kunden inom sex månader kan påvisa att mätarställningen är felaktig så köps bilen tillbaka." Det där är oerhört starkt gjort av företaget! Tänk om andra företag gjorde så. |
|
| Har oxå köpt en bil av Tom, jag kan bara bekräfta att han verkar väldigt seriös + att han skrev samma på mitt kvitto som på JONTEP`s. Bilen går kvar i min stad fortfarande och har nu gått ca. 30k mil så den har fungerat bra i ca 20k mil här i sverige. | |
|
Mugge: Garantiutdrag är givetvis in begärt, men har ännu inte fått det:) Övriga: Ja, det verkar ju lovande må jag säga. Hade också läst att han tydligen inte är "jätte" trevlig i sitt sätt alla gånger. Det är dock mindre viktigt i det här fallet då bilen säljs av Bmw Novation i Uppsala. Det som var lite lustigt var att Novation svarade nånting så här då min vän frågade om just milställningen: Ja, vi kan inte garantera att bilen inte rullat 30.000 mil istället för 11.800 mil men med vår bedömning av skick samt Dis kontroll så verkar det stämma...... Får avvakta garantiutdraget. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Konstigt att Novation själva inte tar fram så mycket historik dom kan om en bil dom först bytt in och sedan ska sälja. Det är ju knappast något större arbete för dom att skicka iväg en förfrågan om garantireperationer. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: Jo man tycker ju det inte skulle vara ngr problem för dem att ta in en garantireparations rapport från den tyska databasen. Men det är klart att om de misstänker att den är "justerad" så vill det väl knappast ta fram papper som bevisar det och i sådana fall förlora chansen att bli av med bilen........vem vet. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Det är ju sant, när bilen redan är i deras ägo men dom borde enligt min mening göra denna kontroll i samband med att dom byter in bilen. ___ //Ulf |
|
|
Hej igen, liten update:) Ännu har inget servicegaranti utdrag inkommit från Bmw Group i Solna. Var hos dem igår och de verkade inte känna igen min beställning, som gjordes veckan tidigare. Dock skulle de kolla och återkomma.....hmmmmm. Nåväl, min gode vän har fått tag i ägare nr2 i Tyskland spm verkade vara ngt av en bilhandlare vid namn Norbert Findling. Han kom ihåg bilen och miltalet men kom ej ihåg den första ägaren eller rättare sagt firman han köpte den ifrån. Själv ägde han den i 4 månader innan Sportwagen i Åhus tog in den till Sverige. 1. Har ngn av ni andra som köpt bil från Sportwagen haft Norbert som tidigare ägare i Tyskland? 2. Jag bad också min vän att kontrollera när serviceboken var tillverkad. Bilen ifråga är en sen 97:a men har "årsmodell" 98, serviceboken var tillverkad........1994! Nu är jag inte helt säker men borde inte serviceboken vara tillverkad 1997, samma år som bilen? Min servicebok följer åtminstone tillverkningsåret på bilen. 1994 fanns ju inte ens E39:an....ngn som kan bringa ljus i detta? Undersökningen går vidare.........:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Kan bara tala om för dig en sak, är serviceboken så mycket äldre än bilen, då behöver man inte vara Mästerdetektiv för o begripa att nåt är galet! KÖP INTE den bilen! Titta på nåt annat mindre suspekt istället! Egentligen borde ALLA köra BMW! |
|
|
Jag har köpt en bil av Sportwagen, fick också 6 månader garanti på mätarställningen. Jag tog den direkt till BMW auktoriserad verkstad för mätarkontroll, de kan kolla miltalet via ljusmodulen (vilket också kan ge en vink om den varit frontalkrockad eller ej), det stämde. Positivt intryck av Tom på Sportwagen. Inte alls ovanligt med bilar som rullat 1000-1500 mil per år, beror på om de varit använda till från jobbet varje dag eller som "söndagsbil". Robban |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En ljusmodulstest är totalt värdelös, BMW ser inte om bilens manipulerats. ///MVH Hasso Länk |
| Jag köpte min 540 -02, i September förra året den hade varit uthyrd för 1 år i Italien stått sedan dess importerad sedan av en stor importör körd 40000km,garanterad för 1 år,BMW koll gjord helt nöjd.Det ända som spökade var att batteriet blev tomt redan från början och ljus(inne) dörrautomatiken funkade icke.BMW fann felet i någon modul som strulat pga.ingen användning och det drog batteriet tomt.Efter de bytt delen(inte säker vad den hette)har allt funkat helt ok.Varför är folk så misstänksamma på mätarskruvning på importerade bilar?Det görs om det görs säkert lika mycket här iFinland som i Sverige,all teknik finns tillgänglig.Sedan dessa i Norden i saltbad körda är i mycket sämre kondition och främst pga av priset(Finland) mycket sämre utrustade. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Misstänksamma ?? Med tanke på hur många importbilar som vi avslöjat så är det inte att vara misstänksam utan bara säkerhetsställa att bilen ifråga inta är det. Så alla importer som säljs billigare än vad som går att köpa i Tyskland är numera mätarskruvade till motsatsen bevisats :DD Dessutom påträffades en 530D-00 för 14 dagar sedan som kom direkt från BMWåterförsäljare i Italien, där det fanns loggade felkoder vid en mätarställning 6000 mil högre än vad som stog på mätaren. ///MVH Hasso Länk |
|
grodan kermit: Verkar lite skumt att man inte skulle komma ihåg vart man köpte bilen om man bara ägt den i 4 månader... Kan ju vara så att han köpt den krockad och lagat upp den under 4 månader, sen sålt den på export. Bör ju inte vara ett svårt sätt att tjäna pengar på det viset i Tyskland... MVH Christofer |
|
| En sak tycker jag i alla fall är väldigt märklig rent allmänt sett, och det är att det finns så otroligt mycket Bmw på markanaden här i Sverige som har gått så otroligt lite mil och ändå är det bilar som kanske är tio år gamla. jag tycker inte det stämmer riktigt. Jag personligen köper nästan hellre en bil som är välskött som har lite mer realistiska miltal och man betalar därefter. Min egen 528 har gått 20000 men det är väldigt svårt att se och känna hade någon velat påstå att den bara hade gått 10000 hade jag nog trott på det. Visst tror jag på att det finns bilar som bara gått cirka 1000 om året men har svårt att tro på att det gäller var och var annan bil som kommer hit från Tyskland. | |
|
Hej hopp. Lite mer info angående bilen ifråga. Eftersom Bmw Group i Solna klantarslat sig och slarvart bort servicegaranti beställningen, så var jag tvungen att låta göra om beställningen igen..... Svaret som kom gav dock endast att bilen aldrig varit inne på ngn servicegaranti i Tyskland ialla fall. Boken, som var tillverkad år 1994, klarade testet. Stämplarna på servicarna var äkta och det är en auktoriserad Bmw verkstad som servat den och fortfarande finns aktiv i Tyskland. De kunde också verifiera att den första ägaren var ett företag i Tyskland. Bilen verkar stämma in mycket bra på skick och mil, dock så har den alltså bara rullat straxt över 7000 mil innan den togs in i Sverige. Bilen testades också som sagt av en oberoende firma i Sverige och konditionen på slitdelar etc. stämmde bra med milen. Tidigare ägare i Sverige har också skött om bilen bra och den sista monterade en original krok eftersom de hade en mindre husvagn. Vi har gått så långt man kan (åtminstone som jag vet:) och bilen klararde granskningen. Min vän kommer att slå till:) Tack för all info. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.