AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
806

Värme som avtar lite grann på tomgången!

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej hej !

Det är så att min bil 323i -96 m52 är lite dum mot mig.

Bytte vattenpump & termostat den i januari i år, därefter fungerade allt hyffsat bra vad jag minns men värmen på tomgången har aldrig varit sådär perfekt som den är då motorn har lite varv. Jag tänkte gå till botten med det nu och bytte glykolen i motorn, provtryckte systemet (på verkstad) men problemet kvarstår.

Verkstan gav mig tipset att byta till 92 graders termostat så jag bytte min wahler 88 graders till en triscan 92 graders, luftade ut ordentligt men värmen är ändå likadan. Det är så att när man kör blir det kokhett, riktigt varm i bilen med tempen inställd på 32 grader men på tomgång avtar det en aning, men så fort man ger motorn lite gas, så varvet ligget på 1000 rpm så känner man att värmen blir bättre. Det är ingen stor grej men irriterande att det inte funkar till 100%. Dessutom upplever jag att värmen dröjer lite på att komma då på morgonen. Motortempen beter sig helt normalt.

Så jag undrar om ni har haft liknande problem? Kan det finnas en ventil som öppnar då bilen står på tomgång, värme/vattenventil som hakat upp sig? För någon luft finns det inte i systemet. Har efterfyllt och nivån är aningen över mittenstrecket!

Hoppas på era råd! Ha en trevlig kväll.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Vet inte hur det är med e36, men på e30 iaf finns det en cirkulationspump som ska pumpa runt kylvattnet lite extra på tomgång. Om pumpen pajar blir symptomen samma som på din bil. Vet dock ej var den sitter på e36, så jag kan inte hjälpa dig med var du ska felsöka.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jo, jag vet om att det finns en sån cirkulationspump på många modeller men finns den på e36 med m52 motor? Jag har också tänkt på det men varit osäker på om den finns eller inte! Någon som kan bekräfta detta? Ska byta den omgående om det är den som felar.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Är det verkligen inte som vet om min bil har cirkulationspump eller inte? Har varit inne hos BMW återförsäljare men dem hittade inget, utan trodde det kanske hade med viscofläkten att göra?! Tror inte jag..
fr
21
fredrik5
325 coupe-93
hade samma fenomen på min 325a. Var lite luft i kylsystemet fast jag trodde jag fått bort allt när jag bytt termostathus. Vara bara att lufta ordentligt sen funka värmen perfekt.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Okey, men när verkstaden byter glykol och provtrycker. försvinner inte all luft då? Men men, det är nog som du säger, får se till att lufta ur ordentligt, ska ta till alla knep man kan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.