|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en 535-89. Min tempmätare har alltid stått ”limmad” på mittersta sträcket på temperaturskalan, spelar ingen roll hur varmt/kallt det har varit eller hur hårt jag har kört. För en vecka sedan så sprack övre kylarslangen, upptäckte det när jag fick se ett stort rökmoln bakom bilen. Kollade tempmätaren men den hade bara ökat lite (långt från rött) så jag stannade. Konstaterade att röken kom från kylarvätskan som sprutat över motorn. Fick tag i en slangbit så att jag provisoriskt kunde laga den. Sen jag fyllt på vatten så startade jag bilen och tog mig hemåt. Noterade att tempmätaren nu låg några millimeter över mittsträcket (lite högre än den brukar alltså), men tänkte att det kanske skulle försvinna när jag fick tag i en riktig slang. Köpte en ny slang på BMW och monterade den. Startade upp bilen men hade tydligen fått luft i systemet för att värmen fungerade inte och tempmätaren började sakta krypa uppåt. Hann precis stänga av innan den tangerade rött. Luftade och fyllde på vatten sen fungerade värmen, men tempmätaren låg fortfarande lite över mittsträcket. Åkte några dagar, sen började tempmätaren ligga runt ¾ av skalan när jag kör ”normalt”, men kör jag på höga varv (inte nödvändigtvis hög hastighet), eller står på tomgång så håller den sig strax över mittstrecket. Undrar om topplocket/packningen kan ha tagit stryk av det där lilla eller om det kan vara luft som spökar? (har hört att det kan vara problem att lufta). Vattnet verkar inte minska och jag har tyvärr slut på vätskan som man kollar om det finns avgaser i kylvattnet med. Nån som har nån teori??.. | |
betriebsanleitung |
ja,set låter onekligen skumt,borde ju inte va viskofläkten,men ibland kan kan där stanna luft i evigheter,men det kanske är så illa att det blev så tomt i kylsystem så värmemätaren inte fatta hur varmt det blev |
|
Jo, håller med. Det är ett hel....e att bli av med all luft i systemet. Men om du kikar i expansionskärlet och det bubblar så har nog topppackningen gått åt helvete. Men om det inte bubblar och om oljan inte är grådaskig så är det nog ingen fara. Vi får hoppas på det bästa. Mvh Pontus |
|
|
Det som troligast har hänt är att termostaten har "hängt" sig då den gick varm.. Prova byt den först... MVH David Öfverdahl-Forslöf |
|
|
Det låter som att all luft inte är borta dom kan vara luriga att lufta dom där.Öppna skruven lite och varva upp motorn lite så brukar luften komma bort.Glöm inte att ha värmen på. |
|
| >>David...........jag bytte termostat idag :o))))) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.