AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.733

Har priserna på äldre M3:or sjunkit kraftigt?

Sida 1 av 2
Kikade runt lite på olika M3:or som är till salu, och hittade en 95:a Cupé som kostade bara 69000 kr. Iofs så var kondensatorn sönder, men är det ändå inte ett väldigt lågt pris?
har priserna sjunkit så kraftigt senaste tiden på äldre M3:or?
Tyvärr så var det väldigt långt till bilen så jag kunde inte kika närmare på den, men lockande var det.... :-)

// Jögge

Japp, priserna har sjunkit rejält det senaste året... och kommer nog sjunka lite till innan de om något år stabiliseras runt 50 papp för halvdana 93:or och jag skulle tippa runt 70 papp för vettiga 3,2:or.

Extremt mycket bil för pengarna är det iaf! Hållbarheten är det inget fel på, enda nackdelen är de ohemula försäkringspremierna :-(

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
To
95
Tobbitutt
M3 limo 97a
525i 90a
runt 70 för vettiga 3,2 or låter lite väl lite.. runt 100 tusen skulle jag tippa på att en fin 3,2a ligger på
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Kalle menar nog 70´ när de stabiliserats om något år.

"enda nackdelen är de ohemula försäkringspremierna :-("

Å andra sidan är de så pass billiga att endast trafikförsäkring kan övervägas.

Racerbilen: Länk
Ta
124
Tabasco
330i Touring -01
Vad som är förvånande att se är att folk fortfarande har fantasipriser i sina annonser på 3.2 liters M3:an...
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
50 papp för en risig 3.0:a och 70 papp för en vettig3.2:a??? Hur går det ihop

Möjligen 70 papp för en risig 3.2:a och runt 100 för en i bra skick.

Men som sagt mycket bil för pengarna.

Mvh
Björn
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ja priserna är inte höga längre. Skrämmande att man inte får mer för dem än vilken annan familjevolvo som helst.. Därför kommer min M3 stanna mycket mycket länge i min ägo! Skulle jag sälja den "idag" så hade jag aldrig släppt i närheten av det pris marknaden ger. Dessutom har jag ingen anledning att byta. Får det inte roligare i en M3 E46.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jag söker en E36 M3, just pga att det är relativt mycket/rolig bil för pengarna. Jag har under snart 2 månader studerat priserna och kan konstatera följande:
93-94:a får man betala ca 70-90.000kr
95: ligger lite högre, i bland oförsvarbart mycket högre.
96-97:a får man betala ca 90-100.000kr
98- ligger runt 95-135.000kr. (vet ej vad de går för).

Dessa priser är vad jag fått fram att de sälj för, inte annonspriser. Sen kan jag också säga att det finns ca 50st M3:or till salu på Blocket och Autopower just nu.

Sen finns det alltid några konstiga typer som säljer för 59.000kr eller tror att de kan få 180.000kr.

Z3MPOWER
Försäkringspremierna lär inte sjunka ... ju lägre priser på bilarna desto yngre köpare. Yngre köpare = mer försäkringsskador = högre premier = lägre priser på bilarna = ännu yngre köpare = ännu mer försäkringsskador ... osv.

Samma lär hända med E46 M3, men det är några år kvar innan 18-åringarna börjar krocka/köra i diket med sina E46 M3:or. Då kommer värdeminskningsspiralen att ta fart.

Hittar man en mycket välskött M3 GT så kan man kanske entusiastförsäkra den, men för övriga modeller kostar det skjortan.
Deprimerande är det :(
Det stör mig inte att de är billiga i förhållande till familjebilar typ Volvo utan hur de står jämför andra BMW, andra E36:or. Alla förståsigpåare som skriver vitt och brett om att de är så dyra att äga och att alla exemplar är kassa driver ner priserna nått ohyggligt också. Även på de fina exemplaren.
Det har varit mycket snack senaste året.

Min "ohyggliga" försäkringspremie blir vid nästa omläggning (som är snart) 6000 för halvförsäkring, ca 12000 för helförsäkring.

Helförsäkring på en E36 320i touring som vi haft låg på nära 10000. Det är ohygglig i en jämförelse.
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
M3:an är inte mycket dyrare i underhåll än min 523:a men som sagt försäkringen tar hårt i plånboken.
Det gäller att ha lite kontaker på försäkringsbolaget så kommer man undan med en ok försäkring. Har man den dessutom avställd halva året så kan det ju nästan bli billigt =).

Mvh
Björn
Wo
44
Woosssen
328i Touring M Performance Exhaust -13
Om man jämför vad man får betala för en M3 modell E36 beronde på vad man bor (försäkring), så betalar jag 12000:- för en helförsäkring. Om man jämför med en Volvo V70 T5 så skulle jag få betala ca 9000:- för en helförsäkring, för mig är valet inte svårt att välja bil. Självklart blir det M3án, har haft funderingar på att sälja den men nu kommer jag behålla den. Kan inte få en bättre prestanda bil för dom pengarna, underhållet skiljer inte heller så mycket om man bara sköter om bilen. Har haft min i 6 år nu, och jag har endast bytt slitagedelar på min.

Allt är relativt ... 12.000 per år helförsäkring gäller inte i storstad och sannolikt inte för en direktimporterad.

En svensksåld Audi A4 från -02 kostar mig 4.186 att helförsäkra. Jag kollade vad en (direktimporterad, finns inga svensksålda) M3 GT skulle kosta mig för några år sedan och det varierade mellan 16.000 och 24.000 per år. Jag är 30+ och bor i en mindre stad i Norrbotten, har aldrig krockat, så förutsättningarna var tämligen idealiska. Bor man i storstad och är under 24 så lär försäkringspremien på en E36 M3 ligga på 50% av ny priset ... per år.
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
z3mpower: Man behöver inte va konstig för att tro att man kan få 180 000:- för en M3 i absolut toppskick. Har en jobbarkompis som hade en Estorilblå -98 som gått 5000 mil vilken han fick 170 000:- för.. Det va heller inget fel på intresset under den korta tid han hade ute den på annons.

Däremot är det få som är beredda att ge 150 000+ för en m3 när de vet att de finns billigare ex på marknaden.

min jämförelse med pris på M3 gentemot ex Volvobilar va just endast ett exempel. Givetvis är det ännu mer skrämmande att skillnaden gentemot andra E36or är så liten.

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Nej inte i någon storstad, i mindre håla i Dalarna. Jag är 26år och min sambo 28. Men naturligtvis är den direkt importerad (2000), det är nästan alla.
Köpte den för två år sedan, då låg den på 10000 för halv och 20000 för helförsäkring.

Grejjen var ju att vår svensksålda 320iA touring inte var så hemskt mycket billigare.
Och det är ju mest folk som skulle kört annan BMW som kör M3. Och mest folk som kör annan BMW som vill köra M3.

Att jämföra en A4 och en M3 är ju skapligt orättvist, knappast samma typ av bil. Och är man nöjd med den typen av bilar så finns det ju ingen anledning att klaga på dyra M3 försäkringar. Det är inget konstigt att det skiljer.
Det kostar knappast 4.200 för en A4 02 i storstad om man är under 24 heller.

Jag hade en Saab 900 Aero samtidigt som M3:an för 1.5 år sedan. De var lika dyra i försäkring. En 318is -90 kostade nästan 20000 i helförsäkring när jag bodde i Norrköping för några år sedan. Tror inte min 325:a skulle vara särskilt billig i helförsäkring heller, antagligen runt 50% av inköpspriset. Brydde mig inte ens om att fråga.
Wo
44
Woosssen
328i Touring M Performance Exhaust -13
Dali

Saken är att jag bor i Stockholm och min bil är en direkt import, så för min del så är mitt val enkelt. Men om jag säljer min M3á så får jag någonstans mellan 70-90 tusen, så jag kommer att behålla min och restaurera den istället för en 60000:- istället. Var nämligen sugen på nya S3´an, men det blir för mycket pengar. Och prestandan på M3 och nya S3 är nästan lika, så därför är valet för mig väldig enkelt.

ILiveToRide, jämförelsen med A4 vara bara för att visa vilken skillnad i försäkringskostnad det är, en relativt ny A4 kostar 1/3 att försäkra jmf med en 10 år gammal M3, på samma ort och med samma ålder på föraren. Förklarar delvis varför E36 M3 är trögsåld.

Woosssen, du har hittat en bra försäkring. Visar att det är värt att ringa runt, det kan uppenbarligen skilja mycket mellan försäkringsbolagen.
Jo jag förstod det, men den verkliga poäng var att det inte skiljer så mycket mot andra BMW och de säljer ju iaf. 320i'n som vi hade var en 99, och naturligtvis ägd av samma person på samma plats.

Men du har en poäng. Folk betalar hällre mer för en långsammare bil med lägre försäkringskostnad även fast totalkostnaden är högre.
Det handlar sannolikt om att de flesta vill minimera de ekonomiska riskerna med bilägandet, en A4:a från -02 kostar lite i drift och har gällande maskinskadeförsäkring (10 år/15.000 mil med Audiförsäkring). Den dagen man vill sälja den vidare finns det gott om köpare, speciellt på Quattromodeller.

En E36 M3:a är i en annan liga vad gäller prestanda, men också i potentiella reparationskostnader. Så länge inget strular är det bara försäkringen som är hög, men om det händer något i motorrummet så kan kostnaden dra iväg. Det är den risken som skrämmer bort folk från högprestandabilar som har många mil på mätaren och/eller många år på nacken. Det finns undantag, t ex Porsche, som har så hög mekanisk kvalitet att folk fortfarande betalar 3-400.000 för en 10 år gammal 911 Carrera.
Förutsatt att motorerna håller (vilket de verkar göra mycket bra på m3:or)
så tror jag knappast att det är nå billigare att reparera en a4!
Tycket förövrigt att reservdelspriserna är bra till m3.
Hoppsan! Jag trodde att mitt inlägg var raderat, men där misstog jag mig visst... M3:an som jag pratade om i mitt inlägg såldes samma dag, vilket kanske inte var så konstigt med tanke på priset och det goda skicket både invändigt och utvändigt.

Jag har sett en annan annons på en M3:a, där man kan ladda ner filmer med den bilen och se hur ägaren spinner loss och snurrar runt i princip hela tiden så att det bara ryker och bolmar samt blir kolsvarta märken i asfalten.
Man blir väl inte direkt mer köpsugen av just den bilen när man ser de filmerna...

Om priserna fortsätter att falla i samma hastighet, så om ca 0,5-1,5 år så kan man nog hitta en M3:a med 3,2 motorn för 70-90000 kr skulle jag tro. I takt med att det kommer nya modeller så sjunker ju även priserna på de äldre modellerna.

Jag är riktigt sugen på att köpa en M3:a, men jag har aldrig haft tillfälle att provköra en någon gång... Dum fråga kanske, men skillnaden från en vanlig 325:a är väl stor antar jag? Hur stor är skillnaden mellan en med en motor på 3,0 respektive 3,2 liter?

// Jögge

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.