|
|
|
|---|---|
|
Har kollat uppp ett regnummer på en m3:a 95 års modell. PÅ vägverket står det "effekt kw:179" Och det blir ju 243 hk? Stämmer detta, finns det någon speciell modell med mindre effekt? | |
|
Det låter som USA modellen av M3:an. Det är inte samma motor i dom. Tror att det sitter en uppborrad 325 motor med andra kammar osv. Mvh Björn |
|
| Ja pris som Björn1 skriver, det är i princip en 3.0liters M50 i 95:orna (heter S50B30US). 96-99 är det i princip en 3.2liters M52 (med gjutjärnsblock) på lika många hk (heter S52B32). | |
|
Okej, är dom slöa jämfört med dom vanliga? Rekomenderar ni att köpa en sån till samma pris som en vanlig? Mvh |
|
|
Absolut inte till samma pris som en vanlig. Mvh Björn |
|
|
Är försäkringen lägre på dem då? Bara lite nyfiken.. ? Om det är samma försäkring så vore det ju illa, om man kan få mkt billigare försäkring på en sån och sen lyfta ner en vanlig 3,0 liter motor i dem och sälja iväg den andra så man går kanske back 20 lappar på det vore inte så dumt om man nu tjänar in på försäkringen?! (Som är skyhög för vissa) |
|
|
Slöa är de väl inte, de 240hk är inte i underkant. Och de är billigare i underhåll. Om de ska vara billigare än en M3, då blir de ju lika billiga som en 328i vilka endast är marginellt billigare än en M3:a. Fast 240hk M3:an är klart vassare än en 328i. Fast de är också klart slöare än en "riktig" M3. Det jag kanske vill säga är att 328or är övervärderade och M3 undervärderade;) |
|
|
varför köpa en us m3 om det är samma pris som på en europeisk? .. skulle då va en speciell bil i mycket fint skick |
|
|
Av vilken anledning hade USA-modellerna "bara" ca 240 hp iställwt för 286 hp? // Jögge |
|
|
Det är sämre bensin i US, De felesta bilar, speciellt turbobilar, har lägre effekt i US. Jag tror det är specat för 91 oktan Anders&Eva |
|
hampe m3 |
har inte usa anningen strängare avgas krav i vissa delstater, har väll en stor inverkan i deras svagare versioner gentimot våra. |
|
anders&Eva328iT : I USA mäter man oktan på ett annat sätt än vi gör i Europa så dom har inte sämre bensin där. Jag har för mig att runt 93 oktan i USA motsvarar mer än 98 oktan i Europa. |
|
|
GE: Precis! _____Vraum!_____ |
|
|
US M3an gjordes för att S50 motorn inte klarade deras avgaskrav helt enkelt, till e46an la BMW manken till lite mer men var tvungen att sätta kattarna nästan direkt på grenrören varav effekten blev runt 325 hästar istället för 343 för att klara kraven. "Two for economy and One for the fun of it" |
|
|
I USA används en annan defenition på hästkrafter så 179kW i USA = 240 hk. 1kW ungefär lika med 1.34hk här är en 1kW ungefär 1.36hk. Det är det som gör skillnaden för t.ex E30 325i som specas till 168hk där och 170hk här. Angående oktan så finns det två angivelser/defenitioner RON och MON. Sök så hittar ni förklaringen till skillnaden här mot i USA. Däremot hade de mer svavel i bensinen för, vilket inte var så bra för motorer med Nicasil foder. För E36 var det till stor del en prisfråga, om USA hade fått M3:orna till samma pris som europa hade de inte sålt. Så de fick en billigare motor och avsevärt billigare bil. S54 har väl ändå 333hk i USA vilket översatt till vår enhet är 338hk så sån jäkla skillnad är det inte mot 343hk här. Så hårda krav hade de inte 93 heller att S50B30 inte hade funkat. |
|
| ah det kanske inte va större skillnad ändå! Tror jag blandade ihop med S54 motorn som satt i dom sista Z3M. | |
|
Ja just ja, tänkte inte på dem. Jag menade ju M3. Hade den inte mindre effekt i Z3 för att det inte gick få till avgassystem lika bra på grund av platsbrist eller liknande? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.