AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.620

Ojämn tomgång, högt HC & lambda-värde, vad kan vara fel?

ha
2
hammarberg
320i Touring -89
Då jag är född med tummen mitt i handen och inte kan ett smack om bilar så tänkte jag att jag provar med att fråga här.

Har en bmw 320i touring -89 som jag har haft lite strul med.
Började en dag med att den inte ville starta och med hjälp av olika bekanta så försökte vi oss på lite felsökning.
Det slutade iallafall med att jag lämnade in den till bmw verkstan och fick den fixad och det var soppapumpen som var trasig.

När jag sen fick tillbaka bilen så är det en runggigt ojämn tomgång och den där ibland på låga varv. När jag kör är det dock inga problem.

Direkt efter att jag fått den från bmw så skulle den om besiktas. på grund av att jag vid besiktningen i maj fick underkänt på handbromsen och ingen varningstriangel, annars så var allt okej.

När jag dock nu var iväg så fick jag besked att det för hög HC-halt på tomgång och LAMBDA värdet var för högt.

Killen på besiktningen sa att det kanske räckte med att byta olja och luftfilter.

Ska väl kanske tillägga att bilen stått still sedan maj och innan besiktningen hade jag kört ca 10 minuter.

Så nu tänkte att nån kunnig här kanske kan hjälpa mig.
Har inte en susning hur man byter olja eller än mindre luftfilter.
Kan säga som så att jag fick hjälp första gången jag skulle fylla på luft i däcken.

Får väl säga tack på förhand och hoppas på bra svar.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Börja med att fylla på med ny bensin och köra bilen varm, sedan får du kolla om felet kvarstår.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
byta lambdasonden kanske, hade likn. på min e36, bytte å sen var de ok
jag hade högt hc o lambda på min.
Hade enspricka under tomgångsmotorn i den gummi bälgen. hittade det med startgas på tomgång....
Massa eltejp o k-sprit så blev den klockren... nästan för bra.
Har nu bytt gummibälgen mot ett polerattrckrör....
ha
2
hammarberg
320i Touring -89
okej tackar så mycket ska följa era tips.

Men 1 fråga till! hur byter man luftfilter och oljefilter?
Tänkte göra det som rent underhåll.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.