|
|
|
|---|---|
|
Hej på er, är det verkligen för dyrt att äga BMW med tanke på alla dessa fel som uppstå. Jag läste i tidigare artiklar om länkarmar och kamrem/kamaxel med mera men det gällde de tidigare modellerna. Tror ni att dessa felen följer med de nya E91 320i Touring modellerna (2005/06). Jag kör volvo idag och har hört att volvo är minst lika dyr om inte dyrare att äga än dagens BMW. Till och med service är biligare på BMW än på volvo på grund av BMW-s enklare konstruktion. Stämmer det? Någon som har köpt den nya modellen och kört den i ett år nu. Vad har ni att säga om den? Jag förstår att det är förtidigt att bara efter ett år tro att man upptäcker några fel (länkarmar exempelvis) men vill höra vad ni andra tycker. Vill höra era erfarenheter med den här bilen efter att ni kört ett år nu. Bränsleförbrukningen? En sak till, är det kamkedja på de nya E91 Touring 320i? | |
| Skulle du inte ha en 318? Kamkedja har väl alla BMW sedan -93 eller något. När det gäller service är det ju väldigt smidigt med tre års fri service. Själv har jag inte lagt en krona på service sedan -97. Jag tycker att BMW har varit bra på goodwill varför en av anledningarna till BMW är just problemfritt ägande. Nu är väl värdetappet lite högre än för Volvo men övriga kostnader är nog likaom inte ännu lägre för en ny(are) BMW | |
| :) , ja, ja, vad skall jag säga. JAg var igår och provkörde en 320 så det är precis som de säger "har man väl provkört den så är man fast". HAr o andra sidan inte provkört en 318 än, men skall göra det och de blir jag förhoppningsvis klokare :) men det lutar åt 320. Det är väl inte någon större skilnad i ägande kostnader(bränsleförbrukningen osv...) utom bara att den är 10-15 000 kronor dyrare typ, eller? OCh du vad och när händer godwill hos BMW. VAd betyder det? Fri service eller biligare reparationer efter de här tre åren eller? | |
| Nja, fri service gäller i tre år eller 8500 mil beroende på vilket som kommer först. Jag har haft fel som uppkommit efter de två garantiåren som åtgärdats på goodwill . Länkarmar tror jag numera har en km begränsning osv. Nya bilar har alltid barnsjukdomar varför det kan vara vettigt att vänta något år efter intro på att köpa. Själv är jag vis av den erfarenheten då jag köpte en e46:a en månad efter intro -98, inte så roligt. När det gäller bränsleförbrukning brukar det ta 7-800 mil innan den når hyfsade siffror. 320:n är grymt snål. Går väl att pressa över litern vid stadskörning, kallstarter under vintern, annars 0,7-0,8 i blandad. 10 tkr mer för 320:n är nog väl investerade medel då den är betydligt starkare och även bränslesnålare än 318. | |
| Tack....jag håller med dig :) men jag kan nog inte vänta tills nästa intro om vad, 2-3 år. Jag planerar köpa bil till våren. | |
|
Hej adde_tz, härligt att höra att hjärtat får vara med i bilaffären, dvs att du väljer 320 framför 318! :-) Jag tror att det är ett ganska bra läge att köpa en E91 nu, du får en fräsch bilmodell som har haft något år på sig att bli avlusad från barnsjukdomar. Har läst några trådar om hur E90/91 har funkat för dom som har haft den i något år, bl a den här Länk och den här Länk. Verkar ganska lovande - klart att det alltid finns måndagsexemplar men i det stora hela är folk väldigt nöjda. Lycka till med köpet! /ElakaKatten |
|
| Precis vad jag menade lite luddigt i mitt inlägg, bilen är nog köpvärd nu då de flesta barnsjukdomar är åtgärdade. | |
|
Tack till :ElakaKatten och alla andra Ni har varit till stor hjälp :) Vi höres säkert någon mer gång här. Så fort jag kommer på något nytt skall jag passa på fråga och diskutera här med Er. Och även efter bilköpet. Tack ännu en gång //Adde H |
|
| Måste bara säga att jag är blev mycket ledsen och besviken när jag kollade priserna på den nya E91-touring. De var mycket dyrare än vad jag trodde. Jag sökte på 05 modellerna (kollade aldrig på bilderna) och fick träff på några som kostar mellan 200.000-220.000 kr och då tyckte jag ok det kan man kanske ha råd med, inte så farligt. Men sen kom jag på att E91 kom i höstas 05 och egentligen räknas som 06 då fick jag lite andra priser. Priserna hamnade mellan 260.000-280.000 kr och det är lite för mycket för min plånbok i dagsläge. Blev verkligen ledsen :( Det är inte det att vi inte har råd utan jag bara tycker att det är förmycket pengar (även om det handlar om en BMW, för den är säkert värt de pengarna). JAg får väl helt enkelt vänta 2 år till om jag skall ha E91. Det är väl knappast troligt att på våren när jag egentligen hade tänkt köpa bilen priserna rasar till 200.000 kr sträcket. JAg får väl vänta men den som väntar .....eh :( Var verkligen sugen på den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.