AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.622

Biltema syntetolja eller inte

Sida 2 av 2
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
sentenced > Klokt resonerat!

PowerMac > Vad jag erfar ifrån mitt lilla gästspel i dryckesindustrin är att det är precis samma i boxarna som det är i flaskorna med samma etikett.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
I detta fallet så är det inte samma etikett, men vissa tror att genom att skrapa på den så uppenbarar sig något bättre... Inte sämre av någon outgrundlig anledning. *hick* ;) Om man köper ett lådvin så förväntar man sig inte högsta kvalitet, bara att det är O.K till vardagsbruk. Alltså fullt dugligt i vissa sammanhang. Det samma borde gälla med trådskaparens "syntet" smörja... Folk i Sverige har börjat dricka mer och mer vin, men tyvärr inte av bättre kvalitet. Jag tycker mig se samma mönster i motorolja konsumtionen.

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Jag har alltid mått dåligt av billig "smörja" så jag handlar fina "vätskor" i Tyskland eller hos någon "gråimportör" i Sverige :-)

Verkar som man utomlands både dricker bättre och sköter om sina bilar med mer omsorg...

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är märkligt.... biltemaoljeskrönan verkar man aldrig bli av med.

Det är marknadsföring som ligger bakom att Castrol och Mobil t ex har så bra anseende. Det är precis samma med Levisjeans, Leejeans, Dieseljeans (eller vad som är inne nuförtiden). De håller ju inte bättre än ett par vanliga Sunkjeans. Samma med Felixketchup... Heinz. De är bara dubbelt så dyra som Euroshopperketchup. Det är Marknadsföringen som medför det dyra priset. Så enkelt är det skulle jag vilja påstå. Det är bara en teori jag har och inget fakta. Men samhället är i mångt och mycket uppbyggt på reklam.

Lek med tanken om Biltema började sponsra BMW F1. Då tror jag det skulle bli annan jargong här på forumet om Biltemas olja. :)

mvh
E3
1.828
E36
USA bilar
Wennström Racing tar 330:- för SynPower 4L, såg att de hade någon riktigt billig helsyntet också för 200:-/4L!! 10L dunken gick på strax under 500:-
Likväl som en normalfrisk person kan känna skillnad på viner med hjälp av de smaklökar som han eller hon är urustad med, kan man tekniskt konstatera vilka kvalitetskrav en olja når upp till. Varför är så många skeptiska mot just Biltemas helsyntet som i tidigare tråd om oljetest konstaterats vara identisk med statoils. Skall det snackas skit utan saklig grund om en olja, snacka då om statoils istället som blåser dig på en massa pengar trots samma produkt som Biltema tillhandahåller till ett vettigare pris./ Vinprovarn.
Länk ;)
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
PowerMac:
hehe, precis....

Det verkar vara en del folk som inte förstår vad klassificering betyder. Att en olja har API sl etc betyder inte automatiskt att den är identisk med alla oljor som klarar minimumskrav till den aktuella klassifiseringen.
Det betyder att den fyller vissa MINIMUMSKRAV och får därmed använda klassificering som ställer dessa krav. Det är klart att marknadsföring/reklam spelar roll och avgör ganska mycket av det hur vi uppfattar olika produkter, men att påstå att pris inte betyder ngnting vad gäller kvalitet är nog ute och cycklar.
Om man nu använder sig av vinjämförelsen så tänk att vi använder följande krav för att klassificera en alkoholhaltig vätska som rödvin:
Alkohol 11-14% Röd till färgen och tillverkad av druvsaft genom fermentering.
det är ganska många som fyller dessa minimumskrav, men det är nog ingen som påstår att det INTE skulle vara ngn variation i kvalitet inom denna gruppen.....
Så visst, Statoil/Biltema fyller säkert kraven till klassificeringen som är angett på flaskan utan problem, men kom inte och säg att det skulle betyda att de för den sakens skull skulle vara av samma kvalitet/ha samma egenskaper som dyrare oljor.
De är säkert helt ok oljor, bara man byter ofta nog(dvs de är inte longlife), men man får ju ofta det man betalar för...

MVH:
Sakke
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Ja visst, glømde en sak.....

GÖR GÄRNA ETT SÖK FÖRST!!!!!!!

olja and biltema, kommer nog att ge multipla träffar, detta har diskuterats sönder ggr flera bara under sista halvåret....

God jul:
Sakke
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
DrSakke> Hur vet du då att det är just Biltema som uppfyller dessa krav med nöd och näppe? :)

Utan att vara väldigt inne på oljeklassificeringar så skulle jag vilja påstå att dom är mer precisa än vätska, hal, gyllenbrun.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej
Hangaround:
Herregud! är det så svårt att läsa genom ordentligt och reflektera över det som är skrivet.
Påstod ALDRIG att just biltemas olja skulle passera med bara nöd och näppe. Konstaterade generellt att Oljor inom samma klassificering inte är identiska bara för att de alla har passerat gränserna för en viss klassificering och att sannolikt så gäller liknande pris/kvalitets förhållende för oljor som för allt annat.
Mitt exempel med vin var tänkt att tydliggöra att klassifiseringar byggs runt fasta kriterier utan att det i sig säger ngt om variationer inom klassen, Klart???
Javisst, jag är ngt skeptisk mot allt som heter biltema, men inser samtidigt att fyller en olja kvalitetskraven(minimum) så är den helt klart av acceptabel/brukbar kvalitet, speciellt om man är klar över andra begränsningar i oljan(t.ex inte köra LL intervaller med en vanlig olja).
detta framkom också ganska tydligt(tror jag)

MVH:
Sakke(ngt trött)
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Just därför att du drar parallellen till vin, och för att du säger att priset har betydelse (som syftningen ser ut i inlägget, betydelse för kvalitén) Bra att du förtydligar, nu går din poäng fram.

Så bara lugn, har läst :)

Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Tycker nog att det samma som var i förtydligandet kom nog så tydligt fram även i första skrivet, men men....nog om det.

Ingen fara, blev lite upphetsad, då det förekommer ofta att man får upprepa sig själv många ggr och ändå är det folk som vägrar förstå vad man menar....Detta altså inte menat om dig, men du lyckades bara dra fram Drhyde..... :o)

Sakke

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Den som får för sig att jämföra olja & vin bör söka hjälp..
Snart kommer väl nått snille & påstår att mjölken i närbutiken är bättre än den på stormarknaden eftersom den första är dyrare

Z MMM Coupe
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!(kanske)
Anders Olsson:
Känner mig någorlunda träffad(igen), och funderar verkligen vem som bör söka hjälp. Jämförelsen (som jag för övrigt tog bara för att den var använd tidigare i tråden...) âr inte direkt, då olja generellt är rätt så giftigt och innehåller ingen alkohol så den är inte så lik vin alls......
Men på rent principiell nivå så haltar det inte alls då man använder detta för att illustrera vad klassificering/kriterier handlar om på ett förenklat sätt och framför allt kvalitet/pris förhållande är rel uppenbar bland vinerna(dock inte alltid så att den dyrare är nödvändigtvis bättre än den billiga) så även d¨r tycker JAG att det går att använda.
Mjölk däremot......nja.tänk ut det själv.

Nu var det ju inte detta tråden handlar om, börjar bli less på folk som inte diskuterar ämnet(direkt eller genom exempel) , utan hänger sig i oväsentligheter....

Någotsånär vännlig hälsning
Sakke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.