AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.623

Biltema syntetolja eller inte

Sida 1 av 2
vi
18
vinteg
740iA -99
Biltemas syntet o halvsyntet är ju MYCKET billigare än om man handlar en märkesolja, men ska man använda den?
Ska man hälla i syntet eller halvsyntet i en 320i, -03 som gått 5000mil - vad tycker ni?

H/Uffe

tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Inget fel på Biltemas olja, tillverkas i samma fabrik som Statoils.

Däremot är den för "dålig" till en -03:as e46, du ska ha en BMW Longlife klassad olja i din bil om du ska byta enligt service intervallerna.

Absolut helsyntet, varför använda en sämre olja?

Finns billig godkänd olja här:
Ullared
Länk
Länk

"Olja är billigare än metall"

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Håller med tryggve. Inget fel på biltemas helsyntet om man inte har en bil med jättekrav på olja. Kör biltemas i 635:an. Däremot skulle jag kanske inte slänga i det i brorsans Porsche 944 Turbo.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Biltema har ingen äkta helsyntet, den består delvis av högt förädlad mineralolja (EHVI/VHVI), den börjar dessutom bli dyr.

Riktiga helsynteter är Castrol RS/TWS/Edge + Mobil1 + Valvoline Synpower (billig på Micro) och de flesta märken som har en olja med viskocitet från 0W-XX.

Mvh
Är inte temas 5w40 en äkta syntetolja??Var säger oljekungen Johan.B?

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Gå på klassningen. Det är allt du behöver veta om en olja. Skrönor, rykten och fikarumsakademins prat är ingenting värt jämfört med oljans kvalitetsklassning.

Och Biltemas helsyntetolja håller precis lika hög klassning som de andra oljorna. Jag häller i det i mina bilar och de går alldeles alldeles underbart!

API SL; ACEA A3 B4 är väl klassningen på Biltemas Helsyntet? Är inte uppdaterad på det senaste halvåret...

mvh
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
Även om det är en bra API klassning är den inte godkänd som Longlife olja till e46:an.

Jag hade dock inte tvekat att köra med den oljan i en e46:a OM jag hade bytat minst var 1000 mil.

/Johan Tryggvesson

BMWSC #338
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag hade ostabilt oljetryck på tomgång med Biltemas helsyntet på min Toyota Celica GT4 efter hårdkörning på isen. Bytte till Castrol RS 10-60, då var problemet borta.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
rob_t_j72:

Har du något som styrker att biltemas 5W40 är en sk. högraffinerad mineralolja (EHVI/VHVI)? Har aldrig hört det innan, trodde att det bara var Castrol som hade (EHVI/VHVI) oljor i sitt sortiment.

Jag tänkte maila till biltema och fråga, men under tiden har du någon källa att referera till eller berätta om var man kan rota vidare i det hela.

___
Bilbloggen: Länk
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
I produktbladet står det att oljan är baserad på helsyntetiska basoljor, vilket jag tolkar som att det inte är en högraffinerad mineralolja, men ska maila som sagt.

---> Länk

Skulle uppskatta vidare information om det hela.

___
Bilbloggen: Länk
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk

Det var snart 2 år sen som jag pratade med Biltemas kundtjänst, och då uppgav de att helsynteten var en blandning mellan VHVI och PAO.

Värre är väl att även Castrols Magnatec delvis består av VHVI/EHVI, den är dubbelt så dyr...
Då var vi där igen... Köp riktigt fina och dyra vinglas, servera det billigaste vinet utan etikett som du kan uppbringa. Intala dig själv att det minsann är samma i glaset som i dom där snobbiga etikettflaskorna med årtal. Pådyvla andra din faktaogrundade ideologiska påstående. Skål! ;)
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
PowerMac:

Du menar alltså att Biltema fuskar med klassningen på sina oljor? Eller har du missförstått vad en oljas klassning innebär?
Johan B,var är du när vi behöver dig som bäst????????????????????????

Detta måste vara en av de mest diskuterade frågorna på detta forum Det finns hur många trådar som helst. Hittills har väl ingen kunnat påvisa att Biltemas oljor inte motsvarar den klassning som anges på förpackningarna.
se
63
sentenced
540 iA E39 -97
Den här har jag i min bil:
Länk

Funkar bra än så länge.Det står bla Bmw special oil på dunken.

Kostar runt 200:-/4l

Skulle vara kul med en expertkommentar om den oljan.
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
sentenced > Lite föråldrade klassningar på den. Biltema oljan (Helsyntet 5W-40) har högre klassningar än Swedols (Q8:s) olja. Dock duger den i din 540 då den motsvarar de krav som ställdes 1997.

/Johan Tryggvesson

BMWSC #338
yttryck
även Agrol har en prisvärd olja som har BMW special oil märkning.
Även den är 5W-40.' den heter Spectra
kostar 290:- för 4 liter
granngården säljer den..
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det är absolut inget fel på Biltemas klassningar + basoljeblandning, men i en 320i -03 skulle jag bara använda äkta helsyntet.

Men motorn pajar knappast med Biltemas "helsyntet", det är precis som tryggve skriver bara att byta oftare.

Mvh
se
63
sentenced
540 iA E39 -97
Låter bra det tryggve.4,4:an är ju ingen extrem motor på något sätt(65 hk/liter) så det krävs säkert ingen extrem olja heller.Är så gott som aldrig över 5000 varv med den så den kommer nog att hålla länge till.Tänkte byta olja en gång om året med en körsträcka på under 1000mil(sommarbil)
Precis man pajjar inte av lådvin, och man kan dricka den lite oftare. Men det är INTE samma i kartongen som i finflaskan. Även om procentmärkningen (läs klassningen) är samma på förpackningen. Dessutom så vill jag veta när det senast gjordes stickprovsundersökningar i oljedunken? Eller lådvinet för den delen med det ser väl Anitra & Co till att det stämmer förståss. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.