AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
858

Idè på vad klonket kommer från!?

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
När jag svänger eller står still och vrider ratten så hör man ett knakande/klonkande/knäppande ljud en 3-4 ggr från fullt rattutslag från vänster till höger eller tvärtom. Den yttre styrleden är bytt, ljudet blev mer påtagligt efter bytet och bilen är nybesiktad utan nerslag på något annat i framvagnen. Jag har fått indikationer på att ljudet kommer från mittenregionen av framvagnen. Någon som har nån idè på vad det kan vara, kanske någon typisk 7-serie grej som gått?? Bilen är en E32 750.....

Ett annat klonkande men mer klangit ljud hörs från bakvagnens högra sida när man kör över gupp el likn. Kan detta vara silentblocken eller vad tror ni?? Höger rambalksbussning/lagring är nybytt, dock försvann inte ljudet....

MVH Robban B
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Kolla framfjädrarna,brustna?ev kan det komma från stötdämpare eller lagringen uppe på fjäderbenet

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
Ro
744
Robban B
E38 750 -97
fjädrarna är hela, hur märker man om lagringen är slut??

MVH Robban B
Visa användare
63
Skitte
735ia-87
Behöver inte vara"slut"!torkar lagringen kan du få ett gnyende ljud!Pröva smörj med 5-56,kan hjälpa tillfälligt men inte säkert!Har du tur försvinner ljudet en stund i alla fall och då vet du att det är den lagringen som inte är ok!

Riktiga män kör turbohoj!!
Ingen hör när du skriker i 300km/h
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Robban, Jag läser dina symptom som ett klassiskt kärvande pendelstag.
alltså staget mellan kränghämmare och fjäderben. Lederna i ändarna brukar kärva och föra oväsen långt före de blir så glappa att besiktningen påpekar något. Eftersom de belastas anorlunda om man lyfter upp bilen så kan de verka felfria med fritt hängade framhjul.
Rambalksbussning? Du menar bussningen i var ändan på den tvärgående balken framför bakjulen som bakhjulens bärarmar är ledade i.
Denna bussning kallas även för silentblock. "Klangit" eller "klongit" ljud kan ibland komma från fjädrarna bak. Kan bero på flera saker, t.ex. att fjädern är lite sned och sätter sig i fjädersätena och/eller att gummi-ringen mellan fjäder/säte är dålig.
Visa användare
126
Alucinor
Subaru Forester 2,5XT -06
powertoy. kan du länka gummi-ringen du nämner på RealOEM? Tror den är kass på min bil, men förstår inte vilken det kan vara? Finns den med här?:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.