AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
760

ställa av eller ha den i vinter?

Sa
115
Sandiiis
M3 Coupe -95
Hej.
Är ägare av en 325coupe 93. Mina alternativ är att köpa vinterdäck och köra med den i vinter, men känns som att man sliter så mycket på bilar när man använder dem på vintern. Är knappt nå rost eller sånt så känns lite dumt att slita på den, men är endå en rätt så gammal bil också som inte är alltför dyra att köpa. Det andra alternativet är att köpa ett garage och förvara den där över vintern och ha en vinterbil men det blir lite kostnader för det med.. :) Vilken av de här alternativen skulle ni föredra??
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Kör med den i vinter!
Vaxa den ordentligt innan vintern & tvätta den regelbundet.
Pengarna som en ev. vinterbil + garage skulle kosta kan du istället lägga på pårlan till våren.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Jag har fått förklarat för mig att vintern sliter mindre på lacken än sommaren.
Fågelskit, sol, kåda från träden och insekter sliter mer på lacken än lite fruset vatten. Kör du med din bil i vinter och låt den återhämta sig inför nästa sommar :-)

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Men underredet då?!

Lär inte må så bra av allt salt och skit... fjäderben, bromsar, fram- och bakaxel, osv...

_____Vraum!_____
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Jag kör med min cabbe även på vintern (men med hardtop).
Men jag försöker köra lite mindre och helst inte alls när det är blöta och salta vägar.
När jag ändå måste köra i saltet tvättar jag av bilen efteråt och sätter in den i mitt kallgarage.
Man måste dock vara noga med att smörja in listerna och låsen efter tvätt.
Om man kör lite försiktigt (som jag) kanske man inte behöver spola av rutorna och vid låsen varje gång man tvättar och risken minskar då för fastfrysning av list och lås.

Wargen
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Jo!
Underredet spolas också av.
Har även gjort en ordentlig rostskyddsbehandling förra vintern.
Så jag hoppas den klarar vintern nu!

Wargen
Sa
115
Sandiiis
M3 Coupe -95
Tackar för alla tips och svar, har köpt ett par bra vinterdäck med fina fälgar till vintern nu.. :)
//
2
///Mathias
328i Coupé -96
Ja det var fina fälgar du köpte!

/Mathias som valde att ställa av bilen och sälja dom ;)
Sa
115
Sandiiis
M3 Coupe -95
Japp jag är nöjd. Får se till att akta mig för trottoarer nu i vinter bara.. :P
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Alla har väl hört "Det finns inga dåliga väder, bara dålig kläder". Lite lika med bilar, bara man sköter den bra så är det ingen fara att köra på vintern.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.