|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har köpt mig en 323 motor som jag plockat isär, har sedan köpet en turbo grenrör från ppf, insug från 325 och oringat blocket hos VMT. Nu undrar jag måste jag köpa ARP-bultar eller går det lika bra med 12,9 som jag sett en del skriverier om här på forumen? sen undrar jag också om hur mycket ni brukar svarva kolvarna är ingen hejare på att räkna ut sånt, men känns dumt att lämna in när man kan göra själv. är såna kolvar med en bulle uppåt i mitten på. Sen undrar jag också hur viktigt det är att balansera vev,svänghjul och koppling gör alla det? Ska svetsa toppen men sen då? kan jag köra med 535 lmm & luftmasse eller måste man köpa ett sprut för 25k för att det ska bli kul? har en hel del frågor är stiltje i garaget nu det känns inge kul... tacksam för svar snabba svar www.nofearforracing.com | |
|
ni får ursäkta stavfelen i förra inlägget hade olja på fingrarna :) www.nofearforracing.com |
|
|
du ska svarva kolvarna plana. kolla på ppf forum så ser du bilder och exakt hur man gör. lite svårt att föklara utan bild.... Länk ska du bara dra dit o inte hålla på att ta av toppen var 5min så tror jag det funkar lika bra med 12,9bult från järn affären... jag ska då fan inte balansera vev o kam o sånt....... jag ska köra 535lmm o spridare köper inget sprutpå länge. men jag har inte kompsänkt o ska max ladda 0,6. vet inte riktigt vilket ladd du ska köra... hur mycket hk är du efter? |
|
|
jag har ju köpt ett ordentligt grenrör och en kkk29 turbo, vet inte vad det blir för wastegate, men hade väll tänkt ladda runt 1,5 iaf hade jag hoppats på :D www.nofearforracing.com |
|
|
lmm, btr(malpassi), spridare större än 535. kompsänk rejält och svetsa toppen. ev. får du byta pumpen i tanken också.... men absolut en malpassi 1:1:4 progresiv. för kör du med för lite soppa så skär skiten på någon sekund. bättre för fett än för snålt.... 1,5bar är stöddigt. siktar på ungefär runt där nästa vinter om jag fortfarande tycker det är kul. Men allt är så satans dyrt. har lagt över 30k nu och räknar med minst 15k till bara för att komma igång o då har jag inte ens öppnat motorn än.... håll mig gärna uppdaterad hur det går för dig så kanske jag kan få lära från dina fel.... känns billigare:) lycka till |
|
|
nån som har nån bild eller nån aning om vart och hur mycket man ska svetsa toppen? mvh www.nofearforracing.com |
|
|
Här en bild på min svetsade 320i topp. |
|
|
Här en bild på min svetsade 320i topp. |
|
|
Ja något sket sig på riktigt med dom första inläggen som blev två st dessutom? Nåväl, PPF svetsad 320i topp: Länk Värt att tänka på är att man måste andvända rätt tillsats material och göra rätt i processen, annars kan toppen bli ledsen. |
|
|
är det bara säga åt dom att fylla igen hålet och sen borra två mindre då? måste man plana och avhärda efter? mvh www.nofearforracing.com |
|
|
En fråga till medans dom pumpar ur mig, om man ska köpa 12,9 bultar, vart gör man det? på järnaffären? nå mer man ska tänka på eller ska man ta med en av dom gamla och säga man vill ha en liknande fast 12,9? och hur hårt ska man dra dessa sen? som de står i bmw boken? tacksam för svar www.nofearforracing.com |
|
|
Du borrar hålen efter toppackningen efter du svetsat den. Självklart måste du plana toppen då svetsryggarna kommer att sticka upp. Själva processen vet jag inte så mycket om, men säkrast är att hinka över toppen till PPF. Dom tar inte spec. mycket för en svetsning och riktplaning. Ja du kan köpa 12.9 bultar, inget jag skulle göra dock. M20 blocken brukar kunna tappa gängorna till topplocksbultarna om man drar hårt eller andvänder fel bult. Men om du köper 12.9 och drar vanligt moment så är du nog säker, dock ser jag ingen anledning till det. ARP bultar är igentligen det bästa, då det är en pinnbult. |
|
|
fick pris på 2000:- spänn eller nå sånt för svetsning och planing av toppen...och arp bultar kostar ju också en del...det rinner iväg när det ska va ett budgetbygge :( www.nofearforracing.com |
|
| Är det ett budget bygge med inte så skyhöga laddtryck och effekt hysteri skulle jag lämmna toppen osvetsad. | |
|
jo men de ska laddas på....men vill göra allt som går själv...är ju kkk29 turbo och riktigt grenrör...så ingen super budget men vill som sagt göra så mycket som möjligt själv...typ svetsa toppen...osv... www.nofearforracing.com |
|
| Ja, då är det bara att svetsa mao. | |
|
ok...en fråfa till då...jag har ju oringat blocket och pianotråd ska jag bara skruva ihop de sen med orginalpackning? eller ska man modifiera packningen något? nån som vet? www.nofearforracing.com |
|
|
med O-ringat block ska du använde en omoddad original pakning. mvh Erik A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! (ärligt stulen av Jesperado) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.