|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
John Carlsson |
Bil typ: BMW 325i E30 årsmodell -89 Har ett interessant fel som började som ett glapp och som utvecklats till ett konstant fel. Ibörjan visade det sig genom att hastighetsmätaren "dog" vid gaspådrag, numera är den dock konstant död tillsammans med ekonomimätaren och trippmätaren. Det underliga är att jag hade samma fel på min förra 325 E30 -88. Är det någon som vet om det är ett standarfel samt om man själv kan lösa det helar alternativt vad det kostar att få det åtgärdat? JohnC |
|
Allt detta hänger ihop. Kolla om det är glapp i kontakten till givaren i bakaxelklumpen. Om den är glapp så tror ju mätaren att bilen står stilla och därmed visar ju även ekonomimätaren att bilen drar oändligt med bensin per mil. Det gör den ju om den står stilla. Om det inte är glapp där så kan sladden vara av eller mest troligt så är det glapp innuti insthuset. Plocka bort den och plocka isär den och löd på varenda lödning på hela kortet och se till att mätarna sitter i snabbkopplingarna som dom ska. Det går ganska så fort att göra detta. Inga problem att ta bort instrumenten. Två "handskruvar" bakifrån (kommer åt dem om du bara tar bort skyddet vid knäna) och resten sitter på framsidan.Måste bara ta bort plastbiten under instrumenthuset. Sedan är det bara att koppla ur snabbkopplingarna och ta in det till köksbordet:-) Kan underlätta att skruva bort ratten. Jag brukar göra det. Tycker det går mycket enklare då, och ratten får man ju bort på 1 min. En mutter under emblemet bara. Lycka till. |
|
| insthuset = instrumenthuset:-= | |
|
Jag kan med 95% säkerhet meddela att det är batterierna i instrumenthuset som är slut. Det står under mekartips hur du byter. Lycka till önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87 |
|
| Jag hade exakt samma fel på min bil. Felet var att en kabel från givaren på bakaxeln hade blivit klämd så kabeln hade gått av inne i höljet, tog ett tag att hitta kan jag säga. | |
| Jag tror inte på det där med batterierna. Då skulle det inte bete sig som ett glapp till en början. | |
John Carlsson |
Kanon tack för svaren. Då vet jag var jag skall börja leta. Får bli helgens stora nöje. Tack! JohnC |
|
En arbetskamrat till mig jobbade på Bmw när det hade bmw 3 serie -89 som lånebilar, på de fanns det en säkring man kunde dra ut, då slutade km mätaren att fungera samt ekonomimätaren, kan ju vara denna säkring som spökar /Nicke |
|
|
I mitt fall glappade det i en par/tre veckor innan allt la av i min enfald trodde jag att det hjälpte att slå på instrumentbrädan och svära det hjälpte föga men det kändes bättre i kropp och själ :-) Mät upp kablarna och givaren på bakaxeln först de e nog lättast att börja den vägen |
|
| min strulade i ett halvår men jag visste att det var kabeln vid givaren | |
|
Tja Jag har samma problem på min 325:a och det är med 99.9% säkerhet SI batterierna! Inte så svårt att byta faktiskt! Gör det och (det finns ju beskrivet här på sidan hur du gör) det kommer med all säkerhet funka sen! Mvh Brännwik Jag gasar tills det rasar! |
|
|
Hade precis samma problem som John Carlsson. Hastighetsmätare+ekometer började glappa för att sedan dö helt och hållet efter en tid. Men övriga mätare fungerade (=batterierna kunde ej vara slut). Började med att kolla kontakten i bakaxeln och den visade sig vara helt sönder ärjad. Bytte ena honan, tog 5 minuter. Sen fungera allt klockrent igen. Börja med att kolla kontakten i bakaxelklumpen innan du börjar meka med batterierna! Mvh Bobby |
|
|
Jag ville bara säga att jag löste mitt probleme. Jag tog ur Givaren lade på ny kontaktpasta samt rengjorde kontakten från Oxid o smuts. nu funkar den perfa igen. Låter precis som du har eller hade samma problem som jag hade Mvh: Ste |
|
John Carlsson |
Har visst glömt att berätta om hur det slutade. Mkt riktigt så var det givaren i bakaxelklumpen. Detta är nu åtgärdat och jag kan köra mkt "lagligare" igen. Tack för alla tips. |
|
Ekonomi mätaren då??? Går den på bakaxeln? ---------------------------------------------------------------------------- Min E30: Länk |
|
John Carlsson |
I mitt fall så hängde hastighetsmätare och ekonomimätare ihop. Kan vara ditt problem också kanske?! |
|
Nu kan i alla fall jag konstatera att de som med 99% eller 100% kan garantera olika felkällor som orsak........har ibland fel. Fixade i förrgår min mätare som har dummat sig sen jag köpte bilen. Följande har utförts: #1 Bytte givaren i bakaxeln. (ingen skillnad) #2 Tryckte fast kontakterna på baksidan av inst. huset. (ingen skillnad) #3 Tog isär inst. huset och rengjorde + kollade lödningar + mätte upp SI-batterier 1,2V. (ingen skillnad) #4 Tog loss kontakten på bakaxelgivaren och sprutade WD-40 + bände ihop honorna i kontakten något. (ingen skillnad) #5 Kollade kabelaget till givaren och kapade kabeln 0,5 meter före givaren, satte på ny kabel och kabelskor till givaren. (ingen skillnad) #6 Åkte till demonteringen och fick en beggad instrumentering, funka perfa! Men denna hade gått 1000 mil längre än min bil så jag provade att behålla mina gamla mätare och tog det nya SI kortet. (batterierna var det väl, tänkte jag) Men inte rackarns ville det funka. #7 För att istället slippa en lysande "inspection" lampa på det nya kortet, så tog jag de nya mätarna med mitt gamla SI kort. Funka perfa! Vad kan jag då dra för slutsats? Jo... även om mätaren glappar och funkar ibland, men ej går att slå igång, så kan det förekomma fel på kortet runt mätarna (inte SI kortet). För om det vore själva hastighetsmätaren (visaren) så skulle väl ekonometern fungera. För övrigt kan jag konstatera att jag har 1000 spänn mindre i fickan, 1000 mil extra på mätarn och ett extra fungerande SI-kort för framtida behov. =) |
|
John Carlsson |
Får nog säga att du var minst sagt ihärdig. Det hade nog blivit dyrt att felsöka det där på en verkstad. Glad att det inte hände mig som har en något mindre teknisk kompetens. Kul att det gick bra. Mvh John |
|
hmm, givaren på bakaxeln..hur kommer man åt denna, var sitter den rent fysiskt ? måste man upp me bilen på lyft för att se den ? måste man demontera mycket ? "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! |
|
| På min är det själva kortet som är paj...det är inne på lagning nu. Så det behöver ej vara batterier eller givaren. | |
|
Stavros: jag har exakt samma fel....kortet är sönder...min ekonomimätare och tempmätare funkar inte...samt varvräknaren fladdrar...tog ut instrumenthuset och mätte upp batterierna, båda visade 1,31v....givarna har jag inte kollat, men förra ägaren sade att det var ngt fel med kretskortet, så jag tror oxå det...vet du vad det skall kosta att få det lagat ? jag skall nog satsa på ett beggat instrumenthus... "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.