AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
952

jätte slö 535 ia

köpte en krokad 535 ia -90 för ett tag sen och provkörde bilen nyligen för första gången och den är jätte slö och orkar gå tomgång bara när växellådan är på sport läge vad kan vara felet
tacksam för hjäp
sökte lite runt här men hitta inte ngt hjälp
eml lampan lyser hela tiden
men när man startar med fullgas så går inte eml på och bilen varvar som den ska men när man släpper den ner till tomgång så börjar lampan lysa igen och den varvar trögt igen
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
kanske luftmassamätaren som är kass?? eftersom du måste starta den på fullgas då eml inte lyser. Annars är det att läsa av felminne på bmw som gäller.

MvH Bmw 4-ever
jag har provat med annan mätare hjalper inte
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Jag tror på lambdasonden alternativt katten!

MVH Patrik
Varken lambdasonden och absolut inte katten får bilen att gå in i EML nödläge. Det första du ska kolla är att batteriet är helt ok, har du för dålig spänning så kan bilen gå i nödläge, även om det är långsökt kanske med tanke på den dåliga tomgången. Annars kan det ju tyvärr vara vad som helst motorelektroniskt som spökar.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Låter ju onekligen som att den får för fet blandning vid låga varv, därav misstanke om lamdan!

MVH Patrik
Jo, men i min 535:a med elgasspjäll (har du inte el-spjäll, så har du inte EML) så gick det utärkt att köra utan lambdan inkopplad t.o.m. Så jag tror inte att EML nödläge kan bero på lambdan. Att den är jätteslö osv beror på att EML justerar gången på det viset, dvs totalt varvovillig och fördröjd gasrespons. Om den inte har tomgång alls i vanligt läge på lådan låter ju dock skumt, det har nog inget med själva EML strypningen att göra iaf.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
kollat lite mer idag behöver inte fullgas vid start räcker om trycker ner gasen nån millimeter . ska det vara någon stopp att gaspedalen kommer inte upp för mycke det finns ett plats där det kan sitta ett stoppare . satte dit en skruv så att gasen stannar lite högre då går inte eml på och bilen funkar vanligt och tomgången är vanlig på E och M läge men går upp till 1500 med S läge så det är inte rätt heller
och den har elspjäll
har inga gissningar ens tomgången ska väl vara vanligt med sport läge??
535iA med EML har ett sammanlänkat och komplicerat system av databoxar och givare. Det finns mängder med saker som kan bli fel. Att felsöka utan utrustning och kunskap kommer både bli mycket svårt och kostsamt.

Du måste ta hjälp av någon med kunskap om systemen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.