AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.736

Vindrutespolning utan plus och jord på e34

Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Min vindrutespolning har slutat fungera (e34 med stora AC:n). Torkarna liksom lyktspolning fungerar som de ska.

Pumpen går om man jag kör den direkt från batteriet, men jag har VARKEN + eller – vid pumpkontakten. Enligt bmw ska jorden komma från spaken, men då jag saknar både + och jord känns den inte som trolig orsak.

Säkringen såväl i vanliga boxen i motorrummet som den under baksätet är hela.

Har sökt igenom tidigare trådar och hittar diverse länkar till elscheman (främst e32) och teorier om att torkare och spolning även styrs via relä- eller huvudmodulen. Kan någon av dessa göra att man tappar både + och jord? Vill ogärna köpa ny modul om det inte är troligt att den är defekt.

Någon som har en idé om hur jag kan komma fram till var felet ligger?
Visa användare
18
V8Touring
530iA Touring -93
733iA renovobj. -80
har du följt kablarna från pumpen då?

mina var av nånstans vid kylaren..

Mvh.
Richard.
Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Nej, har inte koll på var kablarna går -. Mina går in i en kabelbunt som löper framför torpedväggen, så det går inte att se var de tar vägen. Lite grand det jag behöver hjälp med: att veta var man ska mäta för att ringa in felet, alternativt om någon tycker att det kan vara en reläbox).

(Men att både + och jord ska "gå av" samtidigt känns lite långsökt, men då allt är väl iofs möjligt då det är bilel.. Var båda dina av?)
Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Någon som vet ifall man kan ha både en "Wiper wash module" och relämodul/generalmodul?

En del e34 verkar även ha ett relä till spolarpumpen i vanliga säkringsboxen om man har Windscreen Wiper/Wash system (ZKE) som jag tror att jag har:
Länk.

Kan reläet alt generalmodulen göra att man tappar både plus och jord?

Blir inte klok på elsystemet på den här bilen.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag antar att du har intensivspolning och att din bil har ZKE.

Tittar man i sista bilden i din länk, ser man att intensiven får + från samma säkring. Fungerar intensiven?
Dessutom ser man att GM är inblandad och att det ska finnas en modul för spolning. Kolla om det finns spänning på säkring 24.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Hej!

Tack ErikW för idé. (Är dessvärre 13mil från bilen för närvarande så det blir inte att mäta förrän till helgen. (Snö nu så jag kör främst iX).)

Är osäker på om intensiven fung. Den har haft läckande tank och slangar så den har inte använts senaste åren. Att testa dess funkt är dock enkelt.

Funderar vad slutsatsen är ifall intensiven fung eller ej resp om det finns ström på säkriung 24. Kabelbrott om intesiven fungerar resp GM om ingen av dem fungerar? Lite knepigt med alla varianter i elschemat.
Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
(Jo, det är ZKE med GM, RM mm.)

Har nu kollat: Intensiverengöringen är lika död, däremot finns spänning på säkring 24. Vad tyder detta på?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
=Kabelbrott.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Jo, kabelbrott känds som ett hett alternativ i alla fall när det gäller +, som jag antar går direkt från säkringen. Men om nu även jorden är borta: Går den direkt från reglaget eller måste man försöka följa kabeln till något ben på en av RM eller GM under baksätet?

(Förhoppningsvis är det samma ställe som kablarna behagat gå av på då det inträffat samtidigt och med stor sannolikhet i samband med att en verkstad bytte torkfilter. Dock svårt att hålla dem ansvariga då jag inte använd spolarpumpen=märkte det förrän ett par veckor efter..)
Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Har nu kikat på kopplinngsschemats "sista sida" 6160.0-02 och där verkar det som att plus går raka vägen från säkringsboxen (via lödning X1251) såväl till vanliga pumpen som till intensivpumpen. Men: Hur ska man läsa att jorden är dragen: via lödning X1251 under säkringslådan till en 30-pinnars kontakt under vänstra sidan av instrumentbrädan?

Är det i så fall dessa två som fått kabelbrott då nu både spänning och jord sakanas vid kontakterna vid pumparna förutom strålkastarrengöringen?

Har lite svårt att tolka K5 Washer Pump Relay Intensive Wash: Kan den vara orsak till saknade jorden?

Som synes något ovan vid kopplingsscheman.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.