AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.709

BMW e38 vs Jaguar x300

Sida 2 av 2
Jaguar och BMW anspelar ju på helt olika typer av känslor, och därmed antagligen olika typer av personer.

Jag bryr mig inte det minsta om någon slags kvalitetskänsla, speciellt inte då den reela kvaliteten är hög. Inte bryr jag mig eller om navi, komfortstolar eller tysk grundlighet. I min värld är tokiga detaljlösningar bara charmiga, och det är långt viktigare att de medföljande verktygen vilar i grönt ludd än att elstolarna har tre minnen.

Olika typer av körglädje med andra ord. Därremot kan jag bli lite irriterad då någon påstår att Jaguar är skitbilar eller tråkiga att köra. Kvaliteten är som ovan nämnt häg och jag vet inte alls om de är så tråkiga att köra, X300 fanns med tre olika nivåer av sportchassi, och utöver det standard och extra mjuka sättningar så de är ingalunda bortkommna var gäller den biten. XJR fick ju dessutom fem stjärnor i betyg vad gällde vägegenskaperna då Teknikens värld körde den runt ringen som ny.
Jabbal,

Tråkiga att köra är prestandamodellerna definitivt inte. Har kört en XKR -99 en hel del och det enda egentligen klagomålet på den fronten är den skumma styrkänslan som jag aldrig blir klok på. Olika från bil till bil också men någon körglad BMW blir nog ingen Jaguar - which was never the intention.

Jag älskar själv brittiska bilar för deras egensinnighet och hantverk, men en X300 saknar mycket av den hantverkskänsla en gammal XJS har då den på gott och ont istället för smaklösa reglage plockade från brittiskt 70-talsskrot har en massa Fordgrejer. Inte lika excentriskt, men bra ur bruks och kvalitetssynpunkt :)

Jag drömmer själv om en Aston Martin Lagonda... säger något ;)

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.