AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.710

BMW e38 vs Jaguar x300

Sida 1 av 2
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Hej allesammans!
Nu är det dags att dra igång ännu en debatt ang BMW versus Jaguar. Sist jag valde mellan dessa två blev det Jaguar xj40, nu står man där igen...

Jag väljer mellan 740/750 och x300 4.0/xj12
Min bild av dessa modeller är följande: Jaguarer är billligare att äga och har säkrare drivlina, BMW är dock en modernare bil och är mer körglad, dock är andrahandsvärdet lägre..

Eller har jag fel? VAd sägs?

Wladimir
Mycket intressant jämförelse. Har själv snuddat vid tanken att köpa X300. Vi som inte vet eller kan så mycket om Jaguar blir dock lätt avskräckta av myten om att det är dyrt att äga. Vore intressant att veta hur det egentligen ligger till ang driftsäkerhet, rost, elfel, värdeminskning, servivepriser, vanliga fel osv osv.

Finns det förresten något vettigt Jaguar-forum?

/Carl
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
www.jaguarklubben.se/forum

Wladimir
Har Jaguar säkrare drivlina? Låter mycket underligt i mina öron.

Mvh Stephan
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Det är just av denna anledning jag lade ut detta inlägg...man skulle vilja ha åsikter, fakta mm

Wladimir
Scheckheft
Hej
XJ12 borde snarare jämföras med E32? Jag skulle välja E38. Designen tilltalar mig, liksom körglädjen och kvalitetskänslan.
Men kan man välja mellan en Jaguar eller en sjuserie har man endast angenäma problem :)

Mvh
Scheckheft
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Jag tänkte snarare xj12, alltså modellen x300 som kom 1995...

Wladimir
Ok, om vi nu snackar X300 är detta mina erfarenheter:

DRIVLINA:

Aldrig någonsin några problem med sexorna(tolvorna är lika bra de, men kräver dyrare service). Det kan låta underligt för de som är fast i tankebanor som säger att Jaguar är roliga men dåliga bilar men motorerna håller hur bra som helst. Även den kompressorladdade XJR rullar på bra. Jag har hört talas om en bil som drabbades av problem sedan vatten kommit in i någon styrbox, men det var ju lätt åtgärdat då man väl fick fatt på felet. Långmilare är ovanligt men jag har i allaf all hört talas om en med 47´mil bakom sig, och den gick drömmen.

Växellådorna är även de pålitliga, byter man olja går de hur långt som helst. Är det något som händer är det elen som strular, men även det är ganska ovanligt och sällan kostsamt att få ordning på. Lådorna är i 4.0-bilarna ZF 4HP24E, sitter inte den i vissa BMW också? Extremt pålitlig enhet.

Bakaxlarna kan i några enstaka fall börja låta illa men det hör till ovanligheterna (=misskötta ex), detta är i princip ett problem som försvann då XJ40 blev X300.

ELSYSTEM:

Jaguar har inte haft Lucas-system på ganska länge nu, så alla skämt om "mannen som uppfann mörkret" är inaktuella. Det mesta är av tyskt fabrikat och fungerar hur bra som helst. Jag har aldrig haft elproblem i någon av mina fyra Jaggor.

ROST:

X300 är väldigt bra rostskyddad, -95:orna kan drabbas av rost i bakskärmarna och ned mot hundbenet men det är ovanligt på välskötta bilar. Dörrar, baklucka, motorhuv och rutramar rostar väldigt sällan. Jag skulle säga att hittar man en bil med fina bakskärmar, ja då har man sitt på det torra.

DRIFTSKOSTNADER:

Försäkringen är väldigt human, Jaguarägarna har relativt hög medelålder och ägarna är försiktiga med sina vagnar.

Bensinförbrukningen har jag ingen direkt koll på men i denna klass får det väl anses vara sekundärt. Dock inga som helst problem att hålla en 3.2 eller 4.0 under litern i snitt på försiktiga långresor. 6.0 v12 drar mer.

Det finns ett flertal fristående verkstäder som jobbar med att serva och reparera Jaggorna. Servicen är varken speciellt kostsam i delar eller omständlig att genomföra. En vanlig rak sexa med sex tändstfit och åtta liter olja som skall bytas. En absolut värstingservice på 3.2/4.0 brukar kosta 8-9000kr. Den genomförs var 10´ mil och innefattar alla vätskor, filter, stift, osv.

XJR:

Samma som ovan men med sportattribut. Sportchassi, sportstolar och kompressor. 326hk, 512 nm. Mer kraft, mer bensin men i övrigt samma som ovan, aldrig några problem.

XJ12:

En klass för sig. 6.0-motorn strular väldigt sällan och lådan är en pålitlig GM 450. Svårt (men enligt andra möjligt) att komma under 1.2 i snitt, men absolut inga problem att hålla den under 1.5. Kör man dock lite "roligt" är det inga som helst problem att snitta över 2l/mil. Servicen är inte inhuman på något sätt men att byta tolv stift, tio liter olja osv kostar så klart. Stiften sitter dessutom ganska illa, mycket jobb med att byta dem. I övrigt en väldigt rolig bil med en automat som inte växlar förrän över 6000-varv om man står på lite. Ljudet där uppe är helt underbart, som ni 750-ägare säkert vet.

Kanske skall säga något om BMW också;
Jag är ingen expert på dessa men jämfört med X300 bjuder de på:
-en helt annan nivå på kvalitetskänslan
-modernare teknik
-bättre prestanda än de vanliga 3.2/4.0 Jaggorna. Och 740 är vassare än XJ12 prestandamässigt

Det finns väl dock en anledning till att X300 i princip är dubbelt så dyr som motsvarande E38...
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jabbal:
Om du på allvar tror att en x300 är "dubbelt så dyr" som en E38 borde du nog ta en allvarlig funderare på vem du försöker intala, dig själv eller nån annan??

Har själv reagerat på att dom är så billiga, (i samma prisklass som E38, vilka nu går att köpa för 45k och uppåt för ett hyfsat ex)

Länk

Även i sverige är priserna låga

Länk

Har själv funderat på en X300 då jag uppfattar dom som betydligt bättre och snyggare och bättre än sin föregångare XJ40 (som jag förövrigt redan har ägt 1 exemplar av, och inte var så imponerad av, visade sig dessutom vara extremt svårsåld)

BMW CS #5139
X300 är vacker att se på och en riktigt bra Jaguar - vilket förvisso inte säger mycket :)

Jag kollade några XJR innan jag köpte 750'n. Kvalitetkänslan är Ford Ka och innerutrymmena beklagligt trånga på sedvanligt Jaguar-manér, i övrigt tror jag inte X300 är ett speciellt farliga köp men detta är som någon antydde samtidigt fel forum för att lufta erfarenheter av Jaguar :)

E38 slog bilen på samtliga punkter när de båda var nya och X300 hamnade allt som oftast sist i lyxbilstester - men man köper ALLTID en Jaguar med hjärtat, och det finns onekligen en härlig magi kring märket. Man köper helt enkelt mer än en bil - man köper en livsstil :)

Kika gärna på denna amerikanska artikel, rätt bra trots sitt ursprung ;)
Länk

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
J.L; Du länkar ju till en högerstyd bil??

Blocket:

7st X300 4.0 95-96 till salu, snittpris 98´. (inklusive en defekt vagn). Billigaste ej defekta och ej högerstyrda X300 4.0 ligger på 79´.

Utan att orka räkna ut något snittpris kan jag konstatera att det finns ett tjugotal BMW 740 för under 60´, och fem stycken under 50´. Men visst finns det dyrare ex.

Ok, inte dubbelt upp för Jaggorna men snudd på. På Mobile börjar E38 740 för runt 4500, X300 börjar på strax under 6000 för bilar som inte säljs som renoveringsobjekt.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Bilen i den första länken tycker jag varken verkar vara högerstyrd eller nått renoveringsobjekt men priset kan man inte klaga på ändå
Denna verkar också vettig:

Länk

Vill nog ändå mena att man kan hitta en klart vettig x300 med 10 år på nacken och ca 200 tkm för ca 5k euro, de samma gäller väl 740i E38, sedan att utbudet av BMW är mkt större är ju en annan femma.

Jag tycker själv som sagt att de är en väldigt prisvärd och snygg bil, som någon nämnde var väl E38an bättre på dom flesta punkter i nytester, men de roliga 10 år senare är att de inte står x300:or i varje gathörn, till skillnad från BMW E38

BMW CS #5139
J.L: Du får tycka precis vad du vill men den bilen du länkar till på blocket ÄR högerstyrd, det är ett faktum. Inget vi kan bråka om då jag som sagt vet att den är högerstyrd... Billigaste vänsterstyrda 4.0 (ej objekt) kostar fortfarande 79´.

Jaggorna har hållt värdet bättre helt enkelt, även om de också börjar bli väldigt billiga. Detta är i sig inte konstigt då Jaguar har en annat tradition av att tillverka klassiker än BMW. Vidare får gamla 7-serier en viss stämpel som Jaggorna klarar sig undan.

Jag vidhåller dessutom att X300 håller väldigt hög kvalitet, både vad gäller drivlina, el och kaross.

BMW vann absolut det mesta då den var ny, det tvekar jag inte en sekund på. Jaguar tävlar på andra premisser, i en Jaguar förväntar man sig mindre av IQ och mer av EQ. BMW är en bil man köper med hjärnan, Jaguar en bil man köper med hjärtat.

Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag är ju lite partisk i ärendet, eftersom jag kör Jaguar, men har ju haft BMW och gillar båda märkena.

För BMW talar, som någon varit inne på, att E38 är en något modernare bil och att kvalitetskänslan är högre. Man kan som Jaguarägare tröttna på knirk och gnek i inredningen, men själva driftsäkerheten är inte sämre än BMW. Tvärtom är X300 en mycket pålitlig bil, jag tycker Jabbals inlägg här ovan säger det mesta. BMW:n är också rymligare inuti, Jaguaren är löjligt liten i baksätet om man inte köper en LWB, dvs förlängd.

För Jaguaren talar, tycker jag, känslorna. Det finns ingen snyggare bil. Charmen och kulturen är oöverträffad, likaså känslan att man har en bil som inte grannen har. I trafiken blir man bättre bemött än med BMW, mer respekt än avundsjuka. Gamla 7-serier har något sunkigt över sig som aldrig drabbar en Jaguar.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa 3,2-litersmodellen. antalet hästkrafter är inte dåligt på papperet men den känns helt enkelt lite trött. 4,0 eller ännu hellre V12 om man har råd ger mer.

Och som vanligt med begagnade lyxbilar; köp inte den billigaste och var lite lagom paranoid så löser det sig. Håll en slant för reparationer på kontot.

Lycka till!

Jag har ägt både E38 och X300

E38an ägde jag när den var ca 6 år gammal och med 20.000 mil på mätaren
X300 äger jag nu ch den är ca 10 år och med 17.000 mil på mätaren

Fördel E38:
Något rymligare
Lägre bensinförbrukning

Fördel X300:
Mycket färre el-problem (har inte hört ett okynnesplingande på hela året)
Mycket färre mekaniska problem( Det är aldrig problem med en välservad vxllåda eller motor på X300)
Mycket mindre problem med rost
Billigare försäkring
Bättre andrahandsvärde(jabbals siffror stämmer faktiskt bra. Den billiga X300'n som länkas tidigare i tråden är högerstyrd och kan inte jämföras. Man hittar aldrig fungerande X300 i 50-60' klassen där många till synes fina E38:or finns)

Sedan tillkommer ju mina personliga uppfattningar om känsla, charm och design, men de är ju upp till var och en

Mitt tips till wollik är, precis som i tråden XJ40/E32. köp jagga!!
Jag är sugen på att ha en Jaguar som andra bil... Inredningen och karosslinjerna är ju superläckra.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
hej igen och tack för alla svar...synd bara att den heta debatten jag förväntade mig uteblev, för båda bilarna väcker ju en del starka känslor.
Nej, det var lite dött här i tråden... Blir svaret, "köp en Jagga", detsamma om du frågar på ett Jaguarforum eller kommer anglofilerna skandera "köp en E38" månne?
Jaguarfantasterna är om möjligt ännu mer insnöade på sitt märke än vad vi är här :)

Behövs nog när man skall försöka motivera köp av bilar som XJS V12, kompressormotorer med blåsta toppar och gamla XJ40 ;)

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
hehe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.