AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.437

Regler angående utlottning av bil/fordon?

Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Jag kom på ideen att lotta ut min bil...Tanken är att folk får köpa lotter för säg cirka 500:- / styck och där en dragning hålls i januari (preliminärt).
Nu till min fråga. Finns det några regler som förhindrar mig från att göra detta? Tips/förslag är mer än välkomna.
Mvh
Razvan
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Känns som om lotteriinspektionen har en del att säga till om det där. Kolla om de har någon hemsidan.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Länk
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Lotteriinspektionen ville inte riktigt att man annordnar detta privat, det är bara föreningar som får göra det...men om man kallar det tävling då? Då vore det nog OK, eller?
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
I en tävling kan man väl inte dra en vinnare?

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Svårt det här tydligen :(
Om det är en tävling (dvs man måste göra något mer än att köpa en lott för att vinna bilen) så måste vinnaren skatta på vinsten. Om det är ett lotteri måste du ha tillstånd från lotteriinspektionen.

Det är nog enklare att sälja den på Blocket ... :)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Tävlingsspåret då:
Om man mottar gåvor på 500:- från folk behöver man väl inte betala gåvoskatt? (Oavsett hur många gåvor man mottar?). Sedan kan man väl lätt få med ett tävlingsmoment typ "Varför jag förtjänar att få köpa Razvans bil för en krona" - varför inte? :)
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Sani.
Geni!!!! Skall kolla med advokat/revisor imorgon. Gracias :)
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Kan ett företag ha ett lotteri då?

Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Nej, det är bara föreningar som får ha det...får väl fixa det på ett eller annat sätt..
Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Hej

men gör så antingen skapar du en förening..eller så kontaktar du din lokala föreing "skänker" bilen till dem..dem ansöker om lotteritillstånd 300kr och är giltigt i 3 år...dock få inte vinsten överstiga mer än 50% lott försäljningen och får inte vara mindre än 30%....antal lotter måste bestämmas i förväg och vinnaren skall dras med en utomstående kontrollant samt redovisas offentligt i tidningen.....så sälj 400st 500kr lotter få in 200 000 föreningen får 50 000 för att dem ställer upp samt om dem säljer hälften av lotterna själva :-)....

Länk
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Det var rätt kul :)
Men jag vill inte vara olaglig, kan tänka mig att det finns säkert någon som tänker anmälla mig ifall just "han" inte vinner...Synd, det hade varit kul att se reaktionen hos vinnaren..men men..
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Kul idé. =)

Kom att tänka på den hemsidan med "omvänd" auktion, där den som bjuder det lägsta unika budet vinner. När ett förbestämt antal bud lagts framgick det vem som var vinnare. De blev åtsatta av LI men verkar ha kommit undan.

Du väljer ju själv inom vilka summor buden ska vara, de hade 1-100 kr, kan ha varit 1-1000 kr också. Så då bör även kunna ha sätta upp en sådan sida.

Länk

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Kan du inte göra så att du skapar en tävling.. den som svarat rätt på flest frågor vinner bilen och det kostar 100 kr att svara eller något?

___
Bilbloggen: Länk
Varför ska du lotta ut bilen? Du ger väl inte bort den t.ex i syfte att få in pengar du vill donera för barncancer forskning?

Du har väl tänkt göra ekonomisk vinning på "lotteriet" Du vill få din bil "såld"?
Vem skulle köpa en lott på 500kr, där vinsten är en bagagnad bil? (Om än en fin bil)

Antar att du är nyfiken på idén. Tror inte du har nåt kriminellt i baktanke, men hela grejen kan lätt misstolkas. Och att "ge" bort sin bil till en klubb, varpå föreningen ska sedan på nåt sätt dela pengen de fått in i lotteriet med dig är inte hållbart. Om du donerar bilen till föreningen, så ha du inget att hämta. Man ska inte förväxla en person och en förening.

Det var ett fall i Finland där en butik hade en fisketävling. En fisk i en sjö var märkt, och den som drog upp fisken skulle vinna en Lamborghini eller pengar. (Minns inte vilket) Det blev iallafall ett jäkla hallå, med en fängelsedom/dryga böter som påföljd tror jag.
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
bayerischemotor
Svaret på din första fråga är nej, jag skall inte ge pengarna åt forskning. Tanken var just att få bilen såld, att få lite reklam och att någon sådant har inte gjorts i sverige än (vad jag vet). Och att få en BMW för 500:- är något som jag hade ställt upp på, speciellt om chanserna hade varit ex 1/400, det är ändå bättre är triss/lotto...
Att ha något kriminellt i baktanke...nej det har jag inte, jag hade inte velat riskera mitt företag/säkerhet för 150k. Men det kanske som du säger, kan misstolkas.
Mvh
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Att ge bort bilen till en klubb...nä, det verkar vara för komplicerat, jag ville göra det så enkelt som möjligt. Folk köper lotter, vi annordnar en dragning, där NI får lägga lotterna i en urna (efter att kontrollerat att alla namn stämmer) och en eller flera av lottköparna får dra vinnaren, så att man slipper misstankar. Plus att familj/vänner inte hade fått delta...Hade varit kul att se reaktionen hos en okänd som vunnit bilen...
Ja det var det som jag menade, att det kan misstolkas. Många ställer sig säkert följande frågor vid en dylik utlottning:

Finns vinsten?
Är det verkligen endast 400 lotter?
Finns det "foul play" inblandat?

Tanken att använda det som reklam i din bransch, förstår jag mycket väl.

Men det kan inte vara möjligt att lotternas sammanlagda föräljningspris skulle få överstiga vinsternas värde. Du kan inte få sälja lotter för 200K om din bil är värd 150k. Sedan utlottas ju oftast nya grejer, nåt som verkligen har ett fast pris. En begagnad bil är ju egentligen omöjlig att värdebedömma 100% exakt.

Ta gärna reda på mer!
Visa användare
1.542
Razvan Terme
BMW 323i E46 Sedan
Hmm...intressant tanke.
Men skulle jag mot all förmodan sälja mer lotter än 150k värde, då hade jag nog behållit vinsten, jag hade inte ordnat en ny utlottning av varor, det finns helt enkelt ett förtstapris och that's it :)
Jag skrev ovan att flk får räkna lotterna, lägga dessa i en urna. Att försöka fiffla med lotter när man har säg 50 personer som tittar på är något som just för mig är otänkbart.
Mvh
Razvan
Razvan:

Du kan inte som privat person ordna ett lotteri som ger dig ekonomisk gynning. Då skulle väl alla sälja lotter?

Det som du nyss nämnde:"skulle jag mot all förmodan sälja mer lotter än 150k värde, då hade jag nog behållit vinsten" strider mot lag.

Penningspel och lotterier som "Lotto" Vikinglotto m.m. är i norden mycket noggrant kontrollerade.

Skolor får annordna lotterier som gynnar skolan (läs eleverna) ekonomiskt, med särkillt lov. Likaså får föreningar. Men lotterier som butiker annordnar, brukar ju endast kräva att du fyller i en blankett. Det kostar inget.

Där kommer ditt problem. Du skulle få lotta ut din bil, om det skulle vara gratis att deltaga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.