AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
550

trasiga gasfjädrar

ha
98
hazse
520 sedan 95 318 is 92
hej jag undrar hur i hälsingeskogarna man får lös gasfjädrarna till bakrutan på e34 touring, jag menar inne i taken, mvh hans

Det är inte så svårt när man listat ut att de skall tryckas uppåt, jag tog en stor skruvmejsel o petade bort gummiskyddet, sen stack jag in skruvmejseln och lyfte upp den inre delen samtidigt som jag höll ner den biten som sticker ut, behövdes förvånansvärt lite våld.

Men som sagt den skall uppåt mot takplåten, annars kan man bruka väldigt mycket våld utan att något lossnar märkte jag.

Förresten, var fick du tag i gasfjädrar? Jag kollade på BMW men blev lite avskräckt av priset om man säger så....

ha
98
hazse
520 sedan 95 318 is 92
har inte köpt dom än men har också blivit lite avskräckt när jag hörde vad dom kostade, men förstår inte riktigt hur du menar att man får lös dom

Om du losar den från luckan först, sen sitter det en gummigenomföring där den andra änden går in i karossen, ta en skruvmejsel och peta loss den så du kommer åt att sticka in skruvmejseln in i hålet där gasfjädern är fäst.

Nu sticker du in skruvmejseln, eller annat avlångt förmeål, kanske ett brytjärn? Vad som passar. Du sticker in verktyget under gasfjädern så långt det går. Sen trycker du verktyget uppåt, här kan det kanske vara lättae med ett brytjärn eller något som är lite viklat framtil så du får lite hävstång. Det hjälper också om du håller ner den del av fjädern som tidigare var fäst i glasrutan.

I denna länken ser du delarna: Länk

mitt problem var att del 23 ser ut som att den sitter monterad från sidan, men i verkligheten sticker den upp (från innertaket så att säga) o kulan är alltså uppåt, så för att få loss gasfjädern måste den föras uppåt. Hoppas detta hjälpte lite.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.