AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.958

Hur lufta bromsarna utan medhjälpare?

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag ska byta bromsslang höger fram men har ingen medhjälpare för luftning efter bytet. Hur gör jag?

//
Länk
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Biltema mfl. säljer en "bromsluftare" som består av ett lock som skruvas på behållaren för bromsvätskan, från locket går det en slang som i andra änden kopplas till däcket. använd reservhjulet för du kan inte ha fullt tryck.
Priset för denna finurliga mojäng är endast ett par tior.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Jag har bara använt en läskflaska i glas och en bit bensinslang(genomsiktig)
Fyll lite bromsvätska i flaskan och sätt den ena ändan av slangen i flaskan(under ytan på bromsvätskan) koppla den ena ändan på luftnippeln. (slangen skall förstås vara av passande tjocklek.....

Funkar som f..n för mig.....

MVH:
Sakke
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Någon person måste du väl ha i din omgivning?
För att trycka ner pedalen krävs ingen teknisk kompetens. Jag brukar ta mina barn till hjälp.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jo, men mitt barn är bara 5 dagar gammalt så han når inte ned till pedalerna än... Men jag kanske kan sätta på honom platåskor?

Tack för tipsen!

//
Länk
JP
156
JPB
728iA - 99
Biltema har slang med backventil som du sätter på nippeln. På så sätt kan du pumpa utan att det sugs in luft. Har själv luftat bromsarna själv utan hjälp och det går bra (fast det är naturligtvis bättre att ha en medhjälpare som kan kontrollera/fylla på vätska om man vill "köra igenom" systemet ordentligt).

Tips: behandla nippeln med lite 5-56 någon dag innan så du inte stöter på patrull med en nippel som inte går att skruva upp

Tips 2: Passa på att lufta hela systemet och få i ny vätska när du ändå håller på :-)

//JPB
Visa användare
40
ulfem
518i Touring -96
Gå in på
www.mekonomen.se
Sök på "bromsluftningsverktyg"
En sån använder jag och då kan man göra det själv.
Funkar mkt bra

mvh
ulfem

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
eller så tar man bara en vanlig cykelventil, funkar kanon!
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Så sant, det är ändå dags för bromsservice vilken mil som helst nu. Det brukar väl vara ca 2000 mil mellan, eller? Det är vad jag kör på ett år.

Tack alla vänliga själar för tips!

//
Länk
Paap Reeder
... ibland när hustrun är vresig får jag ta till ett lämpligt kvastskaft.

Kapa till den så den går in mellan pedal och säte när pedalen är i nedersta läget.
Öppna ventilen - tryckner pedalen i EN rörelse - lås med kvastskaftet - dra till ventilen - ta bort skaftet.
Räcker med i regel 2 ggr ... ev 3 ggr.

Går fortare än att
a) modda hustrun i rätt mod (... faktiskt smidigare att fråga grannfrun först ... ty då har man plötsligt två! bromsluftare med förkläden på plats)

b) pillra med dessa flaskor som skall hängas på nippeln och dessutom så suger man in luft i 1:a trampet om 4-kolven är torr.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.