AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.475

Elfel på 525i sedan. Batteriet drar ur, c-lås krånglar. Kabelbrott bagagelucka?

Sida 1 av 2
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Batteriet drar ur på min 525i sedan. De tipsen jag har fått hittills är att det kan vara glapp/kabelbrott i kabelhärvan som går längs med gångjärnet på bagageluckan, eller att en "switch" (?) i bagagen är trasig.

Resultatet kan vara att c-lås styrningen i bagageluckan skickar spänningen till c-lås motorerna hela tiden och inte släpper efter ett tag så som det ska göra, och på så sätt drar ur batteriet.

En mycket konstigt grej är att bilen låser upp sig när batteriet blir tomt!

Planerar att ta en ring/klo amperemeter och se om det går spänningen i kabelstammen i bagagen när bilen står låst. Om så är fallet är det väl någon kortis av något slag, eller att c-lås styrningen får tjuvström från en närliggande avskavd kabel.

Har någon haft liknande problem, så är jag tacksam för all hjälp!
min är ju visserligen en kombi men den låste o låste upp lite som den ville, bakrutetorkaren gick bara om man hade innerbelysningen på osv, vet dock inte direkt om den drog ur batteriet, fixade det ganska omgående när jag fick problem.

Det skulle inte förvåna mig om du har ett antal kablar i kabelstammen till bakluckan som ligger o kortsluter varandra, kan nog ge de flesta tänkbara elfel om allt man har läst om elfel i bakluckan stämmer.
Je
61
Jean123
M50B28 Turbo
har du dragkrok? kolla då kontakten där.
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Ingen dragkrok. Första åtgärden är att ta isär alla kablar i stammen och se om det går att se något avbrott eller liknande.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
En bekants NAVI-enhet slog inte av och batteriet drogs då ut varje natt. Kolla om den går (om du har någon).

//
Länk
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
På min förra E34 var ett antal kablar av vid luckans vänstra gångjärn. Sitter en plastkåpa över, pilla bort den och kolla om sladdarna är nötta. Jag kapade de som var dåliga och skarvade med hylsor och sen eltejp runt alltihopa.

I mitt fall tog det sig bla uttryck i att dimljuset fram blinkade när man öppnade luckan...

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Det låter som kablarna vid gångjärnet är boven. Det får bli felsökning till helgen. Tack för all hjälp!
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Har nu rivit isär kabelstammen vid vänster gångjärn i bagagen, och där var mycket riktigt kabelbrott och avskavda kablar. Jag isolerade dessa, men jag har fortfarande elfel och batteriet drar ur.

Nästa steg var att dra ur säkringar för att se vilken krets som var inblandad i tjuvströmmen. När jag drog ur säkring nr. 20, som bl a är till klimatanläggningen försvann felet. Ca 2.0 ampere blev 0.05, så det gjorde susen. Jag provade även att dra ur kontakten till ventilerna (intill säkringsdosan) som styr värmen in i kupén, och då sjönk det från 2.0 till ca 0.45 ampere. De sista 0.4 fick jag som sagt genom att dra säkringen.

När jag pratade med en BMW verkstad så trodde de inte att det var kliman som var felet, utan något annat som använde samma säkring.

En annan fråga också. För att ta ur hela komtrollpaketet till kliman med rattar och knappar, hur gör jag då? Bara för att kolla så det inte är den ändå? Har lyckats lossa några skruvar runt om, men får inre ut den ändå. Verkar som att jag måste lossa sidopanelerna som går ända ner till golvet för att få loss den. Det verkar ju inte vettigt?

Jag har även hört talas om ett "svärd" som styr en del till kliman som kan krångla. Kan den vara inblandad? Med tanke på att styrningen till värme ventilerna verkade vara i olag. Hur kommer man år det, och var sitter det? Tänkte prova att dra ur alla kontakter till det.

Jag tycker dock att värmen kommer jämnt och bra i kupén när väl säkringen sitter där. Lite svajande temp känns med säkringen ur.

Undrar även hur "automatisk" den stora kliman är i en E34? Det verkar som att fläkthastigheten styrs automatiskt när det är varmt ute, och kupén ska kylas ner. Det är hög fart på fläkten, som sedan lugnar ner sig i takt med att kupén blir kallare.

När det är kallt ute, verkar fläkten inte öka i takt med att bilen börjar komma upp i temp och kan ge värme, utan ligger konstant på det värdet som fläkthjulet har från början. Kan "svärdet" vara inblandat i detta med?
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Är det någon som vet var det finns en demonteringsinstruktion för sidopanelerna vid mittkonsolen vid sidan av klimatpanelen, och även själva klimatpanelen? Tacksam för alla hjälp som finns att få.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Enl ett schema jag har på 525-93 går säkring 20 till:
instrument cluster,check control module,on board computer,
park heating ventilation relay box,chime module,
integrated climate regulation control module och control panel,
water valve assembly.

Vattenventilerna styrs av integrated climate regulation control module som tydligen sitter ovanpå mittkonsolen.

Om du sätter värmevreden till off/max kallt, har du samma strömförbrukning då som när du rycker skarvdonet på värmeventilerna?

FAF
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Jag ska kolla. Blir det samma effekt att ställa fläkten på noll, så att jag stänger av hela kliman? Tänkte att ev. felaktik styrenket kopplades från då med?
ro
67
roddan
Äger en 523 iA Touring-98
samt 530i Touring 05
Du har förmodligen fel i tändninglåset
Byt ut det.......har haft samma symtom,,
då kom även lyser i kupen från o till
lg
11
lgj61
525i -89
Jag verkade ha något relaterat problem. I går var batteriet helt urladdat. Laddade under natten. I morse när jag skulle testa började centrallåset jobba ursinnigt i alla dörrar. Omöjligt att stänga av förutom om man låste bagageluckan med nyckel. Spänningen sjönk omedelbart till nära noll. Innerbelysning etc. glödde bara svagt.
Kan det vara samma grundproblem, alltså kabelstammen i bagaget? Trasigt relä?
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Som en nödlösning så drar jag ur säkring nr. 20 nu, men förut när batteriet blev tomt så låstes bilen upp. När batteriet var dåligt, så gick det inte att låsa dörrarna. Knapparna bara åkte upp igen.

Enda gången jag kunde återkskapa samma fenomen med batteriet laddat, var när jag hade förardörren öppen och försökte låsa bilen i öppet läge. Då for de upp på samma sätt. Kan det vara strul med kontakten i förardörren? Det är lite konstigt, för allt fungerar bra så länge batteriet har bra spänning.

När det gäller tändningslåset, har det verkligen någon koppling till säkring nr. 20? Jag har inte märkt att innebelysning har lyst felaktigt.
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Finns det något diagnosuttag på E34? Tänkte man kanske kunde se något där.
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Är det själva klimastyrenheten bakom fläkt och värme knappar som styr öppningen och stängningen av värmeventilerna vid säkringsdosan, eller vilken enhet är det som gör det?

Ett mystiskt fenomen som jag märkte när jag laddade bilen i början när jag felsökte, var att dessa ventiler blev varma. Hur kan de bli det när bilen stått stilla i ett dygn? Det borde ju innebära att de styrs vid fel tillfälle, och att det kan vara en del av problemet?
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Nu var värmen fått fnatt. Även med säkringen i, så att allt ska fungera normalt, så har jag antingen max värme eller ingen alls. Jag vrider värmevreden på max, men då blir det ju kokhett. Vrider jag sedan ner dem bara lite grann, så blåser det riktigt kallt. Kan det ha något med "svärdet" att göra? Jag har minsta fläkthastighet, men när jag minskar värmevredet, så har fläkten en tendens att öka och blåsa in kalluft. Kan någon tempgivare vara kass?
Kan det inte vara dina värmeventiler som kärvar, eftersom det är antingen eller?
ro
67
roddan
samt 530i Touring 05
Mr Andersson
Läs tråden.... Länk
Jag tror i alla fall att du har problem met tändninslåset

Länk
Mr
40
MrAndersson
320d Touring M-Sport -19
Tack för tipset. Hur kollar jag det enklast? Vill ju inte köpa ett nytt och testa bara. Kan jag "koppla ur" det på något sätt och se om strömmen slutar dra ur batteriet?

Att tillägga så har jag även problem med att det eftermonterade larmet inte klarar att låsa upp dörrarna vid avaktivering av larmet, bara låsa dem vid aktivering. Kan detta har något med tändninglåset att göra med? Vid vissa tillfällen så har det inte gått att läsa dörrarna heller, utan knapparna har bara hoppat upp igen. Kan det ha samband med den där dörrnäsan? För det är brytaren i dörren eller?
ro
67
roddan
samt 530i Touring 05
Hur har det gått??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.