|
|
|
|---|---|
|
Hej. Ibland så kan säljaren (privatköp) låna ut sina skyltar så att man kan köra hem med de. Vad säger tullen om det? Gör man en avregistrering av bilen före iaf eller brukar säljaren göra detta när man skickat tillbaka skyltarna? Alltså, räcker det med att man får Briefet och ett kvitto? Vore smidigt, men det är det ju aldrig... =) /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk | |
|
Det går absolut att göra som du tänker - att köra på lånade skyltar. Men det är inte helt bra i alla aspekter. Ni andra som har egna erfarenheter av detta med lånade, fyll gärna i efter mig. Hur som helst: När man avregistrerar en bil i Tyskland brukar det gå till på så vis att man har med sig Brief och skyltar till sitt lokala Zulassungsstelle. Det undre kontrollmärket på skylten ska skrapas och bilen får därefter inte köras med de skyltarna. Gällande Sverige: Tullen säger inte så mycket om nåt i och med att gränserna är öppna. Men lagen säger att du som bosatt i Sverige ej får lov att föra ett fordon som är ditt eget som inte är registrerat i Sverige. Bor du i Tyskland får du köra din Tyskreggade bil även i Sverige, men bor du här ska den vara svenskregistrerad. Ett undantag här är utländska exportskyltar. Min rekommendation är att du, efter att ha köpt bilen, tar med dig säljaren till Zulassungsstelle för att i samma veva som han avregistrerar bilen (och skrapar sina kontrollmärken) ser till att lösa exportskyltar för bilen. Se till att du löser exportskylten (dvs den med röd bård) och inte den gula femdagarsskylten (den är enbart giltig inom Tysklands gränser - att köra en sådan bil i Sverige=att köra oförsäkrat och oregistrerat enligt Trafikpolisen). Hoppas detta har hjälpt dig på vägen. |
|
|
Tyskarna gör ogärna på detta sätt skulle jag vilja tillägga. Dock så finns det en laglig men dum väg att gå. Och det är att du kör hem på Tyskens skyltar, sedan skickar du ner dem och han går med FZGBriefet och reggar av skyltarna (eller vad man ska kalla det) Men det dumma är att säljaren behåller briefet till det att han reggat ur skyltarna och skickar sedan upp det. Försvinner briefet så kan du aldrig regga in bilen i Sverige och du kan heller inte bevisa att du är ägaren till den. Bäst är om du lägger 150Eur på att betala avgiften. Jag vet jag moralpredikar nu, men vad gör du om du blir stannad i Tyskland eller Danmark och inte får fortsätta köra? Sen så har tullen i Tyskland spontana rassior vid gränserna där de bara poppar fram och kontrollerar allt på bilen. Chassinr. försäkring etc. Detta vet jag då jag och en kompis blev utsatta för detta när vi exporterade en bil från Tyskland. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
gaspedal: det går också bra att ta briefet med sig hem och regga in bilen om man ej avregistretat bilen i tyskland (alltså kört hem på tyskens skyltar). när bilen väl är reg.besiktigad här hemma så underrättas automatiskt den tyska myndigheten om att bilen numera finns inregistrerad här. då upphör registreringen i tyskland även om den tidigare tyske ägaren inte rör ett finger. detta är relativt nytt, så det kan vara svårt att övertyga den tyske säljaren av bilen om detta förfarande. dessutom så går det att få ut ett nytt brief i tyskland sålänge du kan visa upp ett köpekontrakt + bilen på den tyska tuv-station som senast behandlade bilen. blir dock mkt omständigt. |
|
|
Hej. Kollade med tysken och det var inga problem med att låna skyltarna och skicka de när jag kommit hem. Dock så köpte jag en annan bil från en firma ist som ordnade skyltar åt mig. Så det var bara att köpa hem. /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
|
Rolex: Mycket intressant. Tack för infon. Det gör ju att man numera kan köpa bil privat på helger i Tyskland. Helt underbart =) Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Tyska myndigheter får inte alls automatsik ngn info från Sverige att bilen reggats här. Du måste...låta Svensk Bilprovning stämpla en kopia utav Briefet och sedan skicka ner det. Ibland fungerar det..ibland inte. OM INTE, så ringer du till VV och begär en utskrift på engelska där det står att fordonet med det chassienr är reggat i Sverige..o postar ner det. Givetvis skall skyltarna med ner.. Ja, jag är säker på detta..då jag gjort det flera ggr. |
|
|
fartglad: enligt vv så ska detta fungera till belåtenhet. om så ej är fallet beror detta på den enskilde tjänstemannens okunskap eller misstag, vid antingen vv eller tüv. således inget som man själv kan påverka. vv skriver i regel inga intyg på annat än svenska. att skyltarna måste skickas ner stämmer inte. den info som jag hänvisar till är kontrollerad via både vv + tüv. anledningen till att vv numera är tvugna att skicka ner info till tyskland gällande nytt registreringsland är att bilen automatiskt efterlyses av interpol om den inte är avreggad ifall den inte dyker upp för besiktning i tyskland inom ett visst antal år. således mkt viktigt att detta följs av den svenska myndigheten. ....slutdiskuterat! - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.