AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
437

Bmw 535i -88 (e34)

är detta en bra bil?, den är manuell, motorn är från en 91a som gått 16000mil.. bra skick osv..

tänkte mest höra hur dom är allmänt?, om ni har nåra ideer på vad som är bra och dåligt osv?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kamaxeln kan vara sliten(knackande ljud).
Titta sen på sök inlägg(högst upp på sidan).
Där finns en del tips....skriv 535

Mvh Janne.
Om bilen är i det skick som den skall vara så är det en bra bil! motorn skall var en av dom allra bästa och får du den till rätt pris så tveka inte, tro inte att den är billig i drift då både soppa,försäkringar,skatt och i vissa fall reservdelar är en kostsam historia, däremot så får du en bil som är oehört körglad och som verkligen får en att tycka det är underbart att köra bil på alla sätt och vis.

Är detta din första BMW så är det definitivt en bra start OM motor och övrigt är i fullt fungerande skick.
Tänk på att utbudet av begagnade BMW är enormt och rent generellt så är priserna låga. Lägg hellre ett par tusen extra vid köpet istället för att köpa den allra billigaste.

Surfa in på Länk
bm
151
bmw525
525im 24v
jag har en likadan -89 535 och är mkt nöjd en riktig körmaskin med bra pulver i motorn jämförde presic me d audis nya 2.7 biturbo gör 0-100 på 7.4 och maxar 236km /h det är ju precis vad 535 gör trots att den inte har dubbla turbo och toppar 240km /h och är av en 14 år äldra konstruktion så köp men glöm att du kommer biligt undan med bensinen 1.2 i snitt får du räkna med även vid lugn körning.

bmw 24v
pratade med ägaren, dom hade haft upp toppen pga lite saker (inget farligt) och bytt topplockspackning och sådär då hade dom sett en nötning på ena nocken på kamaxeln, så det tickade lite granna, han bytte aldrig kamaxeln för dom hade sagt att det inte spelade nån större roll, eftersom det var så lite och bara på 1 nock, samt att bilen varken skulle gå bättre eller sämre om han bytte eller inte bytte, vad säger ni?, priset är rätt, annars ska den vara fin, och motorn har bara gått ca 16.000mil (finns papper, + komplett service bok), det är inte min fösta bmw, har haft en 79as 320, 89as 318, och en 325a -88.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Skandal att inte han bytte kamaxeln tycker jag iaf!
Betala inte marknadspris för denna bil...Det kostar rejält många tusen att byta kammen om du inte fixar det själv.Men kammen måste bytas.

Mvh Janne.
så du menar att denna nötning måste åtgärdas, även fast firman sa att det inte var nåt problem?, hmm..låter inte så kul..äv väl dyrt som satan antar jag.. att fixa dvs, det måste åtgärdas eller?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

För att motorn skall ge sitt bästa o hålla i ur o skur så måste kamaxeln bytas + alla vipparmar mm.
På verkstad kostar det mellan tummen o pekfingret ca10000....
Måste hela toppen renoveras kostar det ytterligare ca7-8tusen......ca.
Trist men det är den bistra verkligheten.
Hoppas det går bra.
Mvh Janne.
okej.. får se hur man gör,känns juh lite bistert..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kamaxeln måste bytas, är nocken sliten nu så tar det inte lång tid innan den är rund. Säger någon nått annat så är det försäljningsargument som är rena hästhandlarfasonerna.Motorn har ju inte gått så många mil och 535,s kamaxlar är ju inte ett helt okänt bekymmer.det blir en helt annan gång med ny kam jämnare, tystare, mindre bränsle, piggare, avgasvärden förbättrade,
Pruta rejält, annars finns det ju andra fina 535.

MVH
Hasso
priset är helt okej, byter in min egen bil osv, tänkte om man kunde få tag i en begad fräsch kamaxel?, är inte direkt född med tummen mitt i handen, utan det borde gå att lösa, kanske nån har en Dr.Schrick trimkam till en 535a som är i bra skick?, eller sådär, borde väl inte vara omöjligt att få tag i en fräsch kam?, eller?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Köp nytt inga stora pengar kika in hos motornord.
Allt annat är ungdomligt oförstånd, om du inte får tsg i en kam med tillhörande vippor som är märkta efter vilken nock de gått på.

MVH
Hasso
bm
151
bmw525
525im 24v
har en 535 som tickar lite och en kompis hade en och den tickade rätt mycket men bara man byter olja typ var 500mil så blir det inte värre han har haft sin i 5år och den låter likadant i motorn fortfarande och den går utan problem. men han kanske har haft tur

bmw 24v
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
535 tickar en del utan att kammen behöver vara sliten en del tickande går ju att justera bort.Men en sliten nock är en annan fem sorry sexa.

MVH
Hasso
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
kommer man väl igenom härdningen på kammen så brukar det gå ganska fort utför sedan......visst kan man ju fortsätta åka länge efter det, eftersom det som är förstört byts ju ändå ut sedan när man kam+vippor och det är ju liten risk att förstöra nåt annat i motorn. Fast hur kul är det att åka runt i en fin BMW som låter som ett tröskverk??.....

En 535:a har ju iof rätt mycket motorljud så helt tyst är det nog svårt att få den.....själv börjar jag oxå närma mig kambyte snart...efter snart 33000 mil med originalkammen!....men är du bara lite händig så är det inga problem eftersom m30:n är relativt lättmeckad....*viskar kööööp*.....
...en komplett utbytestopp (inkl. kam+vippor) kostar förresten "bara" 10500:- på BMW, nåt att fundera på om man kan göra jobbet själv....
jo asså priset är det inget fel på, det hade inte gått igenom härdningen utan bara synts att det tagit lite mer stryk än dom andra, han hade bytt oljanyligt och då hade det nästan tystnat, jag tänkte att man kör och letar upp en annan kam liksom..
greger, har du icq?, isf adda mig på 18932235

/mvh jocke
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Greger:billigt, min kompis helrenoverade sin MB300E
topp (ej 24)bara delarna kostade 10.000 och det var nettopris till verkstaden han jobbar på.En nock var nedsliten efter 27.000 mil.Blev ett helt annat uppförande på bilen sedan.

MVH
Hasso
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
>>>Hasso.....jag tyckte att det verkade så billigt att jag måste ringa två ggr och fråga, trodde ju att jag fått fel pris första ggn men icke....iof är det ju utbytes så man måste ju returnera sin egen topp och förmodligen ingår väl inte topplockspackning, men som sagt, billigt var det.
En liten parantes är ju att jag sökte på bildelsbasen för att se vad en beg. skulle kosta....fick lite olika svar, men den som skulle ha mest ville ha 8000 + moms!!!...

>>>jokko...har haft datorras så jag harvar just nu runt med en 133mhz:are tills jag får ordning på den nya....startar jag upp icq:n så verkar det bli för mycket för den för då kopplar modemet ner, men jag addar dig så fort jag fått fart på den nya...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.