|
|
|
|---|---|
Bimmer_85 |
hejsan ny här på forumet:) köpte mig en e30 323i och haft massor med fel:( bland annat....nu så måste ja knuffa igång bilen och kör jag ett tag och stänger av så startar den...men om den står 1-2 timmar så går startmotorn runt ett varv sen dör batteriet,,jag antar att batteriet är helt kasst..kan de va så??fyllde på batterivatten men har ej blivit bättre...likaså i början så va batteriet bra men om bilen stog ute en hel natt så fick man stå o nöta länge på startmotorn innan bilen går igång...sen idag koka den för mig så det spruta lite vatten i motorutrymmet..har inte kört me bilen på nåra dar nu men det kommer knappt ingen värme i kupen..innan de så funkade den bra...är det termostaten som gått? för den går fint i motorn så toppen eller topplockspackingen bör väll inte ha gått sönder?..väldigt tacksam för alla svar..är ganska läss på bilen nu:( mjaadååå |
|
Byt termostat och lufta systemet (sätt bilen i uppförsbacke och skruva av kylarlocket och se att det gurglar i sig mer vätska). Ja, vafan, byt kylarvätska när du ändå är på gång, det är snart vinter. Har du en multimeter, så mät spänning över batteripolerna med motorn igång. strax under 14V till 14,5V är OK. När motorn är av ska batterispänningen ligga runt eller strax över 12V. Sen gör du så att du sätter multimetern på amperemätning (då får du koppla om mätkablarna på mätaren). Plocka av minuspolen, OBS: låt motorn vara av, och alla strömförbrukare ska vara av!, mät mellan jordkabeln och minuspolen på batteriet, och det ska inte många milliampere som strömmar igenom. Har för mig att mer än 200mA är för mycket, då har du en strömläcka nånstans. Känner du ingen fukt i avgaserna, och de inte är onormalt vita när bilen är varm, så har nog itne toppen eller packningen gått. När du luftar systemet med motorn igång, så kan du även kolla kylarvätskan om det bubblar och luktar avgaser - då kan det vara toppen iallafall. -- Markus |
|
|
När du luftar systemet ska du ha värmen på max, så att du cirkulerar vätskan i värmepaketet också. -- Markus |
|
Bimmer_85 |
får tacka jättemycket för svaret....blir till o kolla runt nästa vecka då man får löning,,e lite utan cash nu så då blire till o köpa nytt batteri,kylvätska,&termostat,,men det med att man får nöta länge på startmotorn sa en gubbe idag att de kan varit kallstartsventilen....om ja isåfall vart sitter en sådan på e30 323 tack på förhand guys |
|
Anledningen till att batteriet är dött (om det inte är väldigt gammalt) kan mycket väl vara krypström. Så kolla det när du bytt batteri också, och kontrollera laddningen enligt ovan. Jag tycker också du ska vänta med att kolla kallstartsventilen tills du bytt batteri. Battteriet kan mycket väl ge för lite ström till spolen så att det inte tänder till. För att gå vidare i krypströmsfelsökningen så plockar du ur säkring efter säkring och mäter amp mellan "polerna" på säkringen. Får du utslag på någon säkring, så är det där du har problemet. -- Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.