|
|
|
|---|---|
W_Lexell |
Hej! Jag ska av med topplocket för att en topplocks bult är av, ska samtidigt byta ventiltätnigar. Vad ska man använda för verktyg för att slipa ventilerna? Och vilket moment ska man ha när man sätter ditt topplocket? har en till fråga ja har en 323i m20 och ja funderar om det är någon ide att porta och plana toppen nu när ja ändå ska knöla med den? men håller allt som det ska då? Vill få allt så seriöst som möjligt. Tack för alla svar// Wictor |
|
Finns kit på mekonomen för att slipa in ventilerna. En pinne med sugkoppar i ändarna och grov/fin slippasta. Tror jag betalde 75 kr eller något sånt. Man duttar på pastan på kontaktytan mellan ventil och säte och använder pinnen för att rotera ventilen. Först med grov paste, sedan fin. Momentet som ska användas och ordning bultarna ska dras står oftast i instruktionen man får med dessa. Jag skulle planat toppen när den ändå var av, kostar inte mer än 5-600 och kan bespara dig en massa arbete ifall den är lite skev och inte håller tätt efter monteringen. |
|
W_Lexell |
Tack för svaret!! Det låter inte allt för svårt. Men problemet är att ja inte hittar någon som kan porta/plana åt mig vart kan man hitta en som kan det? //Wictor |
|
Kolla om det finns någon motorrenoveringsfirma i närheten av där du bor. Fråga annars runt på olika verkstäder, de kanske vet. Skaffa en Haynesbok för din bil, innehåller mycket bra tips för demontering och montering. Finns bla på biltema. |
|
W_Lexell |
ja jag fårsöka göra det!! Jo jag har en sådan bok. har inte kollat så mycket i den än. Föresten när man ska dra åt topplock bultarna sen vad ska man ha för moment då? hade bra Wictor |
|
Moment och åtdragningsföljd stod på en instruktion jag fick med de nya bultarna. Det var något i stil med: * 30 Nm * 60 Nm * lossa 90 grader * 60 Nm * Varmkör * Låt kallna helt * Dra åt 25 grader Är dock inte säker på att det var exakt så här. Det står iaf annorlunda i Haynes men jag följde instruktionen som följde med de nya bultarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.