AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.326

HR eller GE motorsport väghålning?

tjenare! är lite fundersam över vilket märke jag ska välja. GE har lite billigare men HR har fått bättre kritik vad jag har hört.

Jag vill ha ett hårt chassi som inte sjunker ihop så mycket när man lastar i folk mm.

Den billigate HR väghållningsatsen jag har hittat till min bmw (325i e36 -93)
kostar runt 4000:-

Den billigaste GEmotorsport kostar 3600:-

vilken ska jag välja tycker ni? jag har hört att GEs fjädrar inte är så hårda blandannat... Vill helst ha 40/15sänkning tror jag. har 235/40/18 däck och vill precis att hjulhuskanten ska ligga över däcket. tacksam för svar då jag snart ska köpa.. mvh
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Hade H&R 40/15 på min med org. M-dämpare och 225/40-18 runt om. Lite högt fram tyckte jag men bak helt perfekt :P
Se länk

ji
729
jigga
428i coupé -2014
Glömde länken: Länk

okey tack för svaret. men M dämparna gör väll att det sänks lite mer än vanliga dämpare? mvh
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag kör med GE på 325i-93 60/40 och det funkar bra, än så länge, men på mina andra BMW har jag H&R, vilka säkert har bättre kvalité.
Är du bara ute efter en sänkning, kör med GE, vill du ha kvalité, köp H&R

BMW CS #5206
Jag är inne på lite samma spår, vet inte vad jag ska ta.
Jag är ute efter VÄGHÅLLNING, inte den sänkta looken. Då gissar jag att HR är bäst, men vad annars hade ni rekommenderat? Vill inte lägga mer än 6-8 tusen högst, men då ska det vara skillnad mot vad man får för 4 tusen.

Någon som kan hjälpa mig? Länka gärna till bra ställen att beställa från.
För optimal väghållning rekomenderar jag VARMT Sachs Performance väghållningssats. Utprovat för grym väghållning och med originalkvalité.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
jigga, Blev skitsnyggt... Vilka H&R var det? 40/15, sänker 40 fram 15 bak?

Verkligen så lite priskillnad mellan GE och H&R? Då hade jag utan tvekan tagit H&R, men jag har sett att det är vääälidgt svårt att få information av folk som kör med GE!

Ni som har haft era i längre tid, hur är det med slitage? GE kanske har fått onödigt sämmre namn för sig?... Hursomhelst, H&R hade jag tagit för sakens skull...

Vart skaffar du en sådan sats för 4000:- ?
men är HR styvare än GE motorsport? för jag vill ha hård fjädrning. vill inte den ska sjunka ihop... någon som vet några sidor där dom säljer HR?

mvh
tr
1.968
tryggve
BMW/Alpina 335is -89
Alpina B3 3.4S Touring -05
Alpina B6 3.5 -89
323i -79
325i -88
1M Coupé -11
320dT -10
H&R finns bland annat här: Länk

Simpla sänksatser är ofta obetydligt hårdare än originalfjädrar. Ska man börja diskutera väghållning kan man glömma allt vad sänkning heter och börja prata fjäderkonstanter och utväxlingsförhållande istället, men då andas det mer racing än gatbilsåka...

Mest prestanda för pengarna till en gatbil (om man inte bygger själv) är ofta ett färdigt utprovat "kit" med dämpare och fjädrar från ex. Sachs, Bilstein, H&R, Koni eller något annat kvalitetsmärke.

På min bruksis kör jag ett Bilstein B12 kit (motsvarar Sachs Performance kitet) med fjädrar som är ungefär 2-3xx så hårda som M-Technic fjädrarna. Lagom komfort och väghållning för vettiga pengar.

/Johan Tryggvesson

-Die Entwicklung stoppte bei 30-
BMWSC #338
skrev fel.... märkte det nu. de var inte HR sats jag hittade för 4000:- blandade ihop dom :P

det blir nog en GE motorsports 50/15 sänkning om dom kan fixa det för mig.

mvh
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Vad var det du hittade för 4000 då? =)...

Fler här som kör/kört med GE?... Vill gärna veta om det är så dålig kvalitet som priset säger... Eller om det verkligen är en okej budgetlösning!
jag har beställt en GE motorsport 50/15 sänkning nu. kommer me resultat om någon vecka när jag satt ihop det ;)
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hej!

Märkte att mina bakfjädrar var av i våras och satte på GE:s sänkfjädrar 40/35. Har kört ca 700 mil med dem nu tror jag men jag tycker inte dem är så hårda direkt. Det var mer en budgetlösing för jag hade annat att lägga pengarna på i våras och ville ju inte köra med fjädrar som är av heller.

Har beställt ett Bilstein kit från www.sandtler.se som ska komma idag eller imorgon. Det är med dämpare och avstämda fjädrar. 4700 kommer jag få betala ungefär.

Jag kan återkomma med mer info om det i helgen då jag monterat kittet. Min rekommendation är att satsa på ett komplett kit då endast fjädrar inte gör så stor skillnad, särskilt inte GE:s fjädrar, vilka jag uplevde jämvärdiga med mina fjädrar som rullat +21k mil vid tillfället för utbytet.
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Nej jag syftade då på att köpa ett helt kit, Fjädrar+Dämpare, Det är främst dämparna jag främst undrar över, det är ju dessa som der mest i form av väghållningen...

Men just nu ligger det på is, hittade ett par Monroe som satt på en 320 tillverkade 4 månader sedan =)
har fått mina dämpare och skulle montera dom igår.. efter 1timmes meckande märkte jag att dom inte passade.. suck... ringde till dom idag och kom fram till att dom skickat fel dämpare och fjädrar. blir så jävla förbannad på sånt.... ska få ett nytt kitt imorn så de löste sig ganska snabbt men endå..
man blir ju lite lack... :P

mvh
H&R är riktigt bra! Hade en sats på min civic och har bara gott att säga om dom!

/// Bimmarkomanen
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Jag har KW Inoxline Ver 3 monterat på min kärra, dom kan jag varmt rekommendera! iofs dyrare än GE och H&R, men värt varenda krona.

//K
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.