|
|
|
|---|---|
|
Är det olika nycklar till dörrarlåset på min 318 -87, och på bagageluckelåset på samma bil? Om det inte är det - kan man göra nya nycklar på nåt enkelt och billigt sätt? På en bil av ett annat märke som jag har, så står det stansat ett nummer på låskolven tex, och det kunde nyckelmakaren slipa på. Detta var iofs en bil från -60 talet, men ändå. -- Markus | |
|
Det var inte olika nycklar ifrån början iaf. Men någon kan ju ha bytt. Däremot brukar kolven i bakluckan kärva igen så man inte får i nyckeln eller inte kan vrida om. Men det går att fixa. Kommer inte ihåg om det står nummer på kolven. |
|
|
OK, ska försöka smörja upp kolven och se om det blir bättre. Trilskande lås har jag varit med om tidigare. OT: Jag hämtade en bil som stått i lada i 25 år, och den kom utan nycklar. Nycklar införskaffades, men inget lås funkade. Efter ordentlig genomsmörjning så funkar nu alla lås :) det kan vara så enkelt ibland. |
|
|
tack förresten! -- Markus |
|
| Det var så lite så. Det kan vara så illa att man måste ta isär hela kolven för att få igång det. Men det är ett riktigt pilljobb. Det går då också att "göra om" kolven så den passar de nycklar du har. Det sitter en massa skivor som tryck åt sidorna när man stoppar i nyckeln och gör så det går att vrida. Det går att byta ordning på dessa eller ta bort de som är helt fel. | |
|
Detta är nu löst, så nu kan jag äntligen ha lite grejor i bagaget utan att vara speciellt rädd. Låset demonterades, och kolven plockades ut. Lade det i lacknafta ett tag, och sedan kunde jag slå ut skivorna lite försiktigt med hammare och skruvmejsel - en och en, så jag fick allting att röra sig som det skulle. Mycket praktiskt. Själva kolven var ganska lätt att få ut när man väl fattat hur man skulle göra. Av med låsringen så fjäder och bricka hoppade ut, sedan knacka ut sprinten längst "ut" på kolvens arm (inte på nyckelsidan alltså). Sen var det till att knacka ut höljet genom att slå det mot skruvstädet med nyckelhålssidan nedåt, så lossade det och jag kunde dra ut kolven från höljet. Sen var det bara att gå loss på plattorna. :) Det låter lite dramatiskt kanske, men så värst mkt kraft behövs inte användas. -- Markus |
|
| Vad är bäst att smörja låset med? Låsolja försvinner ju så fort man tvättat bilen. | |
|
Jag lade bara i vanlig motorolja, men har såklart funderat på vad som vore bäst. Kopparpasta? Grafitfett? Grafit utan fett? Jag vet inte. -- Markus |
|
|
Fint att det löste sig! Vet inte riktigt vad det skall vara, inte min branch:) Körde med röd fett och det funkade det år efter jag fixade låset som jag hade kvar bilen iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.