|
|
|
|---|---|
|
Har 2 frågor... den första är att när bilen går på tomgång knackar den lätt.. och extra mycket vid ca 1500 rpm, och har fått veta att man måste dra åt ventilerna... någon som har tips på en bra billig verkstad i stockholm som gör det.... och den andra är hur mycket kan jag få för en 520i - 98 , med facelift angel eyes fram och rostfritt sportavgassystem, tonade rutor, + lite annat ... gått ca 12 200 mil...? Är det smartare att sälja den privat eller byta in den mot en annan bil och betala mellanskillnaden till en bilhandlare? Tacksam för svar! | |
|
Du har nog åkt på en skröna. Det går inte att justera ventilspelet på en M52 motor då ventilspelet regleras hydrauliskt med hjälp av oljetrycket. Att ventilerna ticker beror med största sannolikhet på att det slarvats med serivce och att det kommit in smutspartiklar och satt igen ventillyftarna vilket gör att ventilspelet inte justeras korrekt och det börjar ticka. Man kan köra med ett par snabba oljebyten och använda bra oljor och hoppas på att det hjälper, men oftast räcker det inte och man får byta lyftare eller lära sig leva med problemet. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| tack för svaret... men jag har bytt olja regelbundet sedan jag haft den nu i 2 år, och innan lät det inte så det kan väl inte bero på den förra ägaren, men är det skadligt i längden?? hur länge kan man ha det så? och utifall man bestämmer sig för att byta lyftare, vad skulle det gå på tror du? | |
|
En lyftare håller inte i evighet... Det vet alla som nån gång har haft en vw eller audi med hydraullyftare... :) Lyftare är inte särskilt dyra heller, men det är väl en jävla procedur att byta dom... Har hört om en "huskur" där man blandar hälften motorolja och hälften diesel och slår i motorn, och kör en stund på olika varvtal, STILLASTÅENDE i friläge UTAN att belasta motorn. Inget jag skulle prova på en så ny bil dock... kanske på nån vinterhäck... |
|
|
Jag skulle inte blanda i diesel i motoroljan om jag inte kände mig väldigt sugen på att byta vev/ram-lagren i motorn. Tickandet är ett skönhetsfel som går att leva med, bara för att det tickar lite innebär det inte att motorn kommer att rasa. Det finns något som heter Bilstein Engine flush och kostar ca 1000 kr att utföra. Det är en invändig motortvätt som inte äventyrar motorns hälsa. Har inga erfarenheter själv. ___ Bilbloggen: Länk |
|
| jaha,väldigt tacksam och lättad för era tips =) hehe | |
| En engine flush lär inte hjälpa men det ka vara värt ett försök. Dock kostar det uppåt en 2.000 men då får du ett oljebyte på köpet. Inte säkert det hjälper dock. Felet är att dina ventillyftare är igensatta med partiklar. Kostar ca 3.500 för ett byte exklusive material på en motorrenoveringsfirma. | |
|
Normalt är jag emot alla typer av oljetillsatser som "hemmakemisten" skall slå i motorn, men i detta fall kan man prova ett medel som heter Wynn´s Hydraulic Valve Lifter Treatment. Finns hos välsorterade bensinstationer. Länk dock brukar det vara en grå-silverfärgad rund burk de gånger jag sett förpackningen i Sverige... En bra motorolja brukar också hjälpa på lite sikt. Vilken olja använder du nu? Diesel i oljan skulle jag avråda bestämt från! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Conan999 |
Hej! Jag har hällt i detta medel "Wynns hydraulic......" som Johan B säger i en Sierra jag har som vinterbil för den tickade rejält. Jag har redan märkt en lite skillnad men det ska bli bättre när man kört lite mil med detta medel i. Nu vet jag även en kille som provade detta på sin BMW och han fick köra ca: 25 mil innan den tystnade. Conan999 |
|
själv fick dubbelt så mycket tickande efter att ha kört med det i oljan på min gamla 525i, så numera avstår jag från sk. mirakelmedel. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Det jag reagerar mest på är att den gått 12000mil,då är den ju knappt inkörd märkligt. Mvh/Micke |
|
|
ja, jag har fått någon konstig läcka under bilen, droppar ett par droppar om dagen.. byter tidning varje dag för att se, och bytte nyligen motorolja, och dom drog åt skruven eftersom ja påpekade att det droppade... kan det bero på det med ventilerna?? ja den har gått 12 200 mil.. och den e svensksåld så ja hoppas mätaren inte är mixtrad med.... aja ja får väl testa det där mirakelmedlet då så får vi se... |
|
|
Att den läcker olja kan knappast ha något att göra med knackande lyftare. Vet du att det är motorolja som läcker och inte servoolja från styrservon tillexempel. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Prova med Valvoline Synpower, 5W-40, om bilen körts på kvalitets olja i 12000 mil och bytt efter serviceintervallen ska den knappast var igensatt i lyfteriet. Synpower kan ha en tystande effekt annars finns Castrol TWS 10W-60 som rekomenderas av Castrol till motorer som väsnas. ///MVH Hasso Länk |
|
Hej, ett annat tips i mängden, är att slå i en burk Optima 909 i motorn. En produkt som de som tog fram Slick 50 för många år sedan. Optima är en tillsats som både tätar aningen och smörjer bättre. Finns på välsorterade reservdelsbutiker. Jag kör det i alla bilarna hemma. Både i den gamla Golfen och i mina BMW med M10-motorns goa läten - med bra resultat. Kanske värt ett försök? Gr8ride |
|
| ett tips är att köpa en omega burk och hälla i kostar några hundra men den hjälper. finns på vissa värkstäder och mackar | |
|
VonRon, nej jag vet inte om det är motor olja, men det känns som att det är det när ja känner på den o luktar.. o så ser det ut som det.. men jag kan ju ha fel, ska kolla upp det så fort ja får in lite stålar =) men kan ja veta om det är styrservo olja på nåt sätt? |
|
|
jag har haft en mazda 626 -89 och jag hade samma problem som du ventilerna tickade. jag frågade på verkstan vad man skulle göra åt det. Pga ojämnt varvtal blir det så och de rekommenderade till mig att jag skulle byta olja och sätta en sten på på gaspedalen och hålla ett konstant varvtal runt 2500 varv i runt 25-30 minuter. Och det gjorde jag och tickandet försvann.mvh alex alex |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.