AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
748

Akut hjälp ang. stötdämparbyte!

Jag har bilen på verkstad idag för byte till Sachs Performance dämpare och fjädrar.
Nu ringde montören och sa att den nya dämparen är 80mm kortare än original!!
Enligt Sachs ska bilen bli 30mm lägre än original, inte 80!!!!
Ska den vara så mycket kortare i obelastat läge?
(Bilen är en 523iA Touring -99)

Tacksam för snabba svar då bilen står på verkstaden just nu..
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
gas hydraliska dämpare kan vara tämligen svåra att få fjädern under.. lr är själva benet kortare? om kolven är kortare och du köpt ett kit ifrån sachs så är det bara att dra kolven uppåt med en trasa imellan polygripen och kolven så får man lättare dit mutter igenom lagringen, se till att det inte blir den minsta lilla repa på kolven bara...

Ge han olja Bara!!
Om jag har förstått det rätt så är det kolven som är 80mm kortare.
Kan detta stämma när den ska sänka 30mm?
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Vad jag vet så är inte dämparen kortare för att bilen ska sänkas. Detta beror på fjädern?
Co
133
Corona
540im -99
Har oxå precis haft min bil på verkstan för byte till en väghållningssats som jag köpt själv. den skulle sänka 35mm runt om och där var själva dämparn lika långa som originalen, men det var fjädrarna som var kortare. Så antingen har du fått fel sats eller så är det som Fatii säger att man får dra isär dom. Men om mekanikern (som förhoppningsvis borde tänkt på det) har sagt att dom är så korta är det kanske fel sats, eller så är det en tattare till mekaniker.
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
det sitter dubbelverkande stötisar på sportchassiet så dom dämparna stannar halvvägs uppe, hade samma fenomen på min när jag skulle byta det slutade med att jag fick ta benen till en hydraulpress för att få ihop fjädern så långt att jag fick på muttern på stötisen,, fjäderspännare räckte inte till för att få ihop fjädern tillräckligt

hej o hå
bengan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.