|
|
|
|---|---|
| är det någon som har lr kan göra ett kopplingsshema åt mig på hur man bryggar ett steg? fattar itne hur man ska göra!? | |
|
om du skall koppla in en baslåda med två basar på ett fyrkanaligt steg får du ta kablarna från den första basen och ta minus kabeln i den minuskontackten på första kanalen och pluskabeln till samma bas på pluskontackten i den andra kanalen, och sedan samma sak med den andra basen. fast minus på tredje kanalen och plus på fjärde. Om du har en bas på ett fyrkanaligt steg så skall du ta minuskabeln till minuskontackten på förstakanalen och pluskabeln på pluskontackten på den fjärde kanalen. //Kjerling |
|
| du skulle inte kunna orka rita lite i typ paint? så att man fattar? har fått förklarat för mig massa gånger, men skulle gärna vilja ha lite mer, så att man typ ser hur det ska se ut! ska skffa mig ett två kanals steg tänkte jag! | |
|
Man bör nog allra först kolla upp så steget överhuvud taget gillar bryggkoppling på utgången, och är designat för detta. En del alternativ finns, även för vanligt tvåkanaligt steg, med fasvändning på ena ingången osv. Det råder en del förvirring ar och skrönor angående bryggkoppling, väldigt många tror att ett visst steg av en viss storlek kan ge dubbla effekten eller mera, bara man bryggkopplar. Tänk så här: Om ett visst slutsteg med två, fyra eller flera kanaler har en design, kylare, nätdel osv som är konstruerad för, låt oss säga, 200W (riktiga) totalt, så kan man inte få ut mera hur man än kopplar, utan att grilla nätdelen, överhetta osv. Sen hur man fördelar osv kan alltid resonera om, det handlar om att matcha utgångar och talspolar, impedanser osv, och att bara sträva efter att parallella högtalarnas talspolar till lägsta möjliga impedans och tro att steget bara kan leverera oändligt med ström för detta är att lura sig själv. Ett råd: Sök upp proffsen ute i studio och musik/teatervärlden osv och kolla om de vill ha lägsta möjliga impedans på högtalarlådorna eller om de vill ha bästa möjliga effektöverföring med minimala förluster och maximal kontroll. FP |
|
| Det brukar ju stå i manualen till steget eller till och med printat på steget hur man ska brygga om det är bryggkopplingsbart. Det har det gjort på mina steg iaf. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.