AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.773

Vart ta Strömmen till Extra ljusen

Da
4
Daniel 91
BMW 530 da -99
Har en 530d -99
Vart tar jag Plusströmen till relät
och vilken av dom 2 kablarna på bilens orginal Helljus
Tar jag styrstömen.

Tack på Förhand.
Conan999
Tjena! Jag tar alltid strömmen till extraljus direkt från batteri till relä. Brukar ta en hyfsat tjock kabel dessutom så att man inte tappar för mycket.

Conan999
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Skulle tro att du funderar pga att batteriet inte sitter i motorutrymmet. Prova med att snatta ström från startmotoranslutningen alt pluspolen som är till för starthjälp, en förtennt kopparbult märkt +. Kopplas till anslutning 30. Glöm absolut inte att säkra av kabeln. Styrströmmen kan du enkelt mäta dig fram till med hjälp av en multimeter (helst digital då riskerar du inget) Sätt en hyffsat pålitlig bekant i förarstolen och låt denne blinka med ljustutan. Anslut till 85 . 86 an sätts i jord alt dras in i kupen via en brytare och sen i jord. 87 an drar du ut till exljusen. Friskt kopplat, hälften brunnet.....
Da
4
Daniel 91
BMW 530 da -99
Jo tackar allt är redan kopplat och klart.
Lightforcen Skall ställas in i Kväll.

"Tack för visat inresse"
E3
1.828
E36
USA bilar
Bra val Daniel! Bättre ljus får du inte
Blev det 170 eller 240?
Köpt hos Wennström antar jag?
Da
4
Daniel 91
BMW 530 da -99
240 köpt på bil Och Traktor i Boden
Jo dom är oslagbara.
Johodå. Jag har en Lightforce 170 med en 150W halogen sen gammalt som handjagare till ett projekt. Den har en bi-pin projektorlampa, typisk rasslig konstruktion som fokuserar dåligt och där glödtråden sitter på fel håll jämfört med en "riktig" strålkastarlampa.
Jag byggde nyligen om en billig plastlampa (Super Search Eye, går för ett par hundringar eller nåt hos alla lågprishusen) med en hyfsat stor reflektor och därtill klarglas. Satte i en xenon 35W brännare (som på bilarna) och fokuserade noga, och det går åt många Lightforce som ovan för att matcha EN dylik lampa. Jag lovar!

FP
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
3 st Bosch Navigator Xenon tror jag också slår 3 st Lightforce 240 Blitz...eller rättare sagt; jag vet att det är så...;-)

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Da
4
Daniel 91
BMW 530 da -99
Vem som vinner eller inte ?
Lightforce 240 = Är inte Xenon ljus.Men alla delar är utbytbara 5olika färger på linser +olika spridnings bilder på linser.Ta och slå med hammaren dom håller.
Vad alla inte vet så har dom sama funktion som en Mag-light skruva på lyset så ändrar du ljusbild.
Vill man ha Xenon så finns det ochså i Light force sortiment.

Daniel
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Retas bara lite ;-). Har testat både Lightforce 240 Blitz och deras motsvarande xenonmodell innan jag bestämde mig för vilka lampor jag skulle köpa. Smaken är ju bekant som baken och jag hittade ingen ljusbild jag gillade trots linsbyten. Fördelen med Ligtforce är ju hållbarheten på linsen. Jag har löst det genom att sätta Richochet (stavning?) skyddsfilm på mina Navigator, har funkat klockrent.

Hans Olof BMWCS #5381

I fallet med 150W projektorlampa i Lightforce: Det hjälper inte att man kan skruva på bakdelen av lamphållaren för bästa fokus osv, när glödtråden sitter på tvärs istf i axiell riktning. Det blir aldrig riktigt bra ljusbild, inga "riktiga" strålkastare har glödtråden på fel håll, kolla på proffslampor inom t.ex flyg osv. Av samma anledning, vilka färgade linser ger bättre ljusutbyte än en ofärgad? Åter igen, kolla på ställen där priset är av underordnad betydelse, har de färgade linser?
Det är absolut inget fel på Lightforce, det är även bra med okrossbara (nåja..) polykarbonatglas men de är långt ifrån ensamma om att kunna bygga bra strålkastare. Däremot har de kanske en häftig marknadsföring, och färgade linser som tillval...) Väldigt populära i Norrland och Australien, kan kanske bero på att de stammar där nere ifrån har jag för mig...)

FP
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Jag tyckte Lightforce gav en "fläckig" ljusbild hur jag än försökte med linsbyten osv. Appropå färgade linser; Var sugen på att byta till blåa glas på mina navigator men Bosch-snubben rekommenderade inte blå linser till xenon, nog vitt ljus ändå samt att man tappar 8% av ljusstyrkan med blå linser.

Hans Olof BMWCS #5381

st
65
stevemedloyden
Chevrolet Camaro RS
Chevrolet Camaro SS
BMW X3 20DA (F25)
Tjena , har monterat tre Bosch Navigator Blue med punktljus ,funkar enastående , har en polare som klurat fram en helt suverän lösning på stagning och själva fästet , tror det slår det populära LightOn-fästet,har även hittat en mycket fin strömbrytare på Elbutiken som smälter in så man kan tro att det är orginal! om det finns intresse för att se konstruktionen så kan ni höra av er på mailen, chevypower@telia.com

stevemedloyden:
Du har mail..

Billy / Kattmannen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.