AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.492

Bas i z3 roadster

Sida 1 av 2
Hej.tycker ni jag ska ha basen i bagaget eller kupen?I så fall hur stor?Tacksam för svar.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Har själv ingen konkret erfarenhet kring subwoofer bygge i z3an utan hänvisar till vad tidigare basbyggare tyckt på forumet. Då har det oftast verkat ganska meningslöst att ha den i bagaget då det är en hel del "bös" mellan bagaget och själva kupén. Svårt att få fram ljudet på ett vettigt sätt, med följden att du spelar mer för dom utanför bilen än dom som sitter i. Flera här på forumet har monterat den i kupén på olika ställen med olika mängd jobb som följd. Finns trådar kring detta.
Mats
Tack Mats!
Tror ni att en rör bas inne i kupen blir bra?I så fall hur stor?Tacksam för svar.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Japp, en rörbas i coupén blir riktigt bra. Själv har jag testa ett antal aktiva subbasar och nu har jag hittat en som jag är riktigt nöjd med. Pioneer TS-WX105A heter den. Jag har hängt den under handsfacket så att den inte inkräktar på det redan lilla utrymmet som finns.

Mvh Henrik
Tack för snabbt svar soda.
Hur drog du in sladdarna från bagaget?Tacksam för svar.
Hej Soda.Hur stor är rörbasen?kan du inte ta kort på hur det blev?Skulle vara skoj och se.Hur det blev.Och lägga ut som länk?Tacksam för bild samt svar.Ha det så bra.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag har inte dragit strömkablarna från bagaget utan från motorrummet. Det är mycket enkelt då det finns en gummigenomföring som mynnar ut precis under handskfacket. Batteriet sitter bak men det finns en anslutningsplint i motor-rummet och där har jag monterat en extra säkring och dragit in strömmen för min aktiva bas. Pioneer-basen får precis plats på bredden och montering är mycket enkel. Ska försöka komma ihåg att fota det hela så kan du se hur elegant det hela sitter monterat. Det tar knappt något utrymme alls från coupén och ljudlyftet blir enormt mycket bättre än orginal. Det flyttar inga berg men det räcker för att spela alla sorters musik med betydligt bättre stadga i botten. Många som lyssnat på systemet undrar om jag har gömt ytterligare en bas dold någonstans. Basröret ser verkligen inte mycket ut för världen men skenet bedrar. Det spelar skjortan av MDS och BRL:s 8" basrör som är 3-dubbelt så stora.

Mvh Henrik
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

En lista på de aktiva basar som jag ägt. Detta är mina egna utvärderingar. Jag har pysslat med billjud i ungefär 15 år och med Hem-hifi ännu längre så jag har hunnit avverka en hel del produkter.

Infinity Basslink - Toppenbra ljud, men får inte plats i Z3:an

MDS Fanatic Power Designo WAC8 aktiv baslåda- Låter skit hur man än försöker justera det

BRL Aktivt basrör med 8" bas GAS Tube 8a - Låter inte heller bra, är exakt samma bas som MDS Fanatic Power Designo WAC8 , jag har öppnat den och det sitter exakt samma komponenter i dessa lådor, bara logotypen som skiljer.

MDS Fanatic Power A8 - Låter skräp

Pioneer TS-WX105a - Låter mycket bra för sin storlek

Pioneer TS-WX20LPA Låter kanonbra men får inte plats i Z3

Sony XS-AW81P5 - Låter riktigt bra men får inte plats i Z3

Pioneer TSWX22A - Låter också bra, får nog inte plats i Z3 tyvärr, men jag låter det vara osagt, har inte försökt få in det där.

Canton CS 200 A - låter fint men får inte plats i Z3, rekommenderas starkt annars då den är mycket kompakt och spelar mycket musikaliskt

Det finns säkert andra som har andra meningar om mina värderingar men det kanske kan ge en fingervisning i rätt riktning.

Mvh Henrik
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Glömde den bas jag just nu har min ena Touring.

Blaupunkt velocity vrb8a - En av de bästa aktiva bilbasar jag hört, får tyvärr inte plats i Z3:an

Mvh Henrik
Tack soda.Men vilken rörbas rekomenderar du?Tacksam för svar.Är det någon pioneer eller?
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Pioneer TS-WX105a

Mvh Henrik
tack.
var köper man TS-WX105a?Tacksam för svar.
Hej Soda.Hur gjorde du för att hänga upp basen under handsfacket?hur drog du ut sladdarna i från stereon så det blev snyggt?kan du inte skicka någon länk på hur det blev?Skulle vara skoj att se?Hur stor är basen?Tacksam för svar.
Hej Soda.Jag glömde fråga vad har du för grejer förutom basen? Ha det så bra.
Hej Soda.Har du någon uppfatning om Blaupunkt THB 200 A? finns på net on net.Tacksam för svar.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Hej,

Jag vet inte om den basen får plats under sätet på Z:an. Du får nog mäta nogrannt.

Förutom Pioneer basen så har jag en Pioneer 5530 CD-Spelare. För tillfället är det orginalhögtalare, men jag har nya JBL-högtalare liggandes som skall monteras under vintern.

Mvh Henrik
Hej Soda.Nej men bakom sätet.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Har som sagt ingen uppfattning om den då jag inte lyssnat på den alls. Hurvida den passar bakom sätet eller ej vet jag inte heller. Jag skulle hellre åka till BRL eller MDS och kolla vad de har som passar än att chansa, men mäter du nogrannt så bör det ju inte vara några problem att se om den passar. Generellt sätt så tycker jag att Blaupunkt brukar göra saker med bra kvalitet och bra ljud.

Mvh Henrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.