AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.621

(Icke) Avtagbar dragkrok vs besiktning

Hej,

Min 523 -96 är utrustad med avtagbar dragkrok. Tyvärr lyckas jag nu inte få loss den. :-(

Det är det lilla låset på draget som kärvar. Det går öht inte att vrida om nyckeln som hör till det. Jag har bråkat med stora mängder 5-56 och lyckats förstöra de två nycklar jag har...

Jag skall besiktiga om ett tag och kommer ju att få nedslag på detta. Finns det nån möjlighet att svetsa fast draget och registrera det som icke avtagbart eller måste jag verkligen få loss det?

/Micke
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Du måste få loss det. Finns inte en chans att dom godkänner ett ihopsvetsat avtagbart drag.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Draget skall sitta på vid besiktning, för mig har dom aldrig lossat det vid besiktning, så det är nog bara att köra in.

BMW CS #5206
christer: Nja, för mig har de testat att draget verkligen går att sätta dit och ta loss vid alla besiktningar utom en, och då var det en rejält trött besiktningsman som struntade i draget öht.

Så jag tror tyvärr att jag måste hitta på nånting, frågan är om det finns någon som helst möjlighet att få det att bli godkänt som icke avtagbart, efter nån slags modifiering.

/Micke
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Det går att få det godkänt som ett fast drag. Min farsa fick det på sin förförra bil. Men det var tvunget att utföras av ett företag som hade certifiering på detta, och ett intyg om rätt utförd svetsning skulle medföras. Och naturligtvis så skulle bilen regbesiktigas.
Kan säga att det krigades rätt så hårt om det här, ända upp till högsta cheferna på bilprovningen. Men fortfarande kan ingen säga vad som är farligt med att draget inte går att ta loss. Varför skall detta rendera i en anmärkning. det är ingen som kan svara på.
Det bör väl vara för att det inte går att kontrollera just låsmekanismen, dvs de rörliga delar eller konstruktioner som skiljer en fast krok från en löstagbar. Ponera att låsmekanismen är i öppet läge men kroken är "lätt" fastrostad i sitt fäste. Omöjligt att se när delarna sitter på plats osv eller hur? Jag skulle inte vilja åka bakom en bil med släp där kroken plötsligt släpper, för mig är kontrollen lätt att förstå utan vidare förklaring.
Visst är det ett gissel när den avtagbara kroken inte går att lossa, du är långt ifrån ensam om problemet. Flera konstruktioner har sett dagens ljus, återkallats och konstruerats om osv, det är onekligen inte helt lätt att få till en mekanism som både är robust och glappfri i låst läge, men som inte lätt fastnar pga rost, salt osv.

FP
draget går att svetsa o du får igenom bilen.. men du får inte svetsa det själv du måste göra det på värkstad eller nån svets firma som har certifikat på att dom får svetsa. sen måste du ha med dig ett intyg från värkstan på att dom får göra det o visa upp på bilprovningen svetsen måste se ut på ett specielt sätt så det e inte bara ta svetsen o bränna på.. ja gjorde det själv på en kund bil i dag man måste even svetsa för hålet där låset sitter.

Ok, tack för svaren.

Men den här certifieringen, är det nåt ovanligt att verkstäder har det, eller är det troligt att min vanliga mek kan fixa det?

Och det är så att bilen måste registreringsbesiktigas också? Det duger inte att bara dyka upp med det här intyget på vanliga besiktningen?

/Micke
verkstaden kan dra ut den det e bara o skriva ut den.. du måste regga om bilen efter som det räknas som fast drag efter svetsningen. ett tips till alla är som har löstagbart drag ryck ut den minst en gång i månaden o smörj upp den lite så kommer ni slippa dessa problem tror jag har haft ett 10 tal bilar inne förra veckan som det inte gick ta ut kroken på pga av att dom aldrig har haft av dom sen dom monterades på bilen...

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det går att registrera om en demonterbar kula till fast kula, vad som krävs är att tillverkaren av kopplingsanordningen intygar att det är godkänt att ändra den, samt lämnar ut en anvisning på ombyggnaden. Vanligtvis rör det sig om att kuldelen svetsas fast i dragramen, och vem som helst får utföra svetsningen så länge det är fackmannamässigt utfört.

Precis som Folke säger kontrollerar man naturligtvis kopplingen för att se att den låser som den ska, vilket inte är möjligt om den inte går att lossa...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När jag reg.besiktigade min avtagbara krok förra året, samt på den årliga besiktingen i år, demonterades aldrig kroken, men jag är kanske undantaget som bekräftar regeln. Givetvis borde det gjorts.

BMW CS #5206
Ok. Det jag behöver göra är alltså följande?

1. Fixa ett intyg från dragkrokstillverkaren som säger att det är ok att svetsa fast kroken, samt en anvisning om hur det skall svetsas.

2. Svetsa enligt anvisningen.

3. Registreringsbesiktiga om bilen med fast monterat drag, där jag visar upp drag samt intyg/anvisning.

4. Besiktiga som vanligt.

Brukar det vara några problem att få ut dylika intyg/anvisningar från dragtillverkare?

Tack för alla svar!
/Micke
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
micke: Helt rätt som du beskriver det.
De större tillverkarna har fått provat många av sina modeller i ombyggt skick och kan därför intyga att de går att bygga om. Det enklaste är att få tag på tillverkaren eller generalagenten direkt...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Kan du inte borra ur låset. Det är väl ingen lag på lås. Alla mina löstagbara drag har bara haft en vanlig säkerhetsspärr.

Låset kan ju knappast räknas som säkerhetsspärr. För det finns väl en sådan i alla fall.

Jeppe: Tack!

BMW_MAN: Antar att jag kan göra det, men jag tror att nåt annat ändå kommer att rosta fast (om det inte redan gjort det) om ett tag, så det är lika bra att "lösa" problemet en gång för alla.
För min del spelar det ingen roll om det är avtagbart eller inte.

/Micke

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
kostar 380kr att regbesiktiga bilen, +300 för vanlig besiktning....dyrt
Den vanliga besiktningen lär jag göra i vilket fall, så det rör sig om 380spänn. Helt ok om jag slipper krångel med det här nån mer gång.

/Micke
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
En löstagbar krok ska ligga i bagaget väl inoljad till vardags.

Samma sak med fästet under bilen. Varje gång jag tar ur kroken sprayar jag med rostskyddsolja i fästet. (Sprayburken i samma påse som kroken så glömmer man aldrig)

Då är det aldrig några problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.