AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.399

Ny 330 cab ägare, tips inför vintern?

bu
193
burner
M2 lci -18
Köpte min underbara 330 cab i lördags och är mycket nöjd med den.
Har hardtop och vinterhjul, men från er experter så skulle jag vilja ha lite tips vad man bör tänka på just inför vintern. Kan säga att jag kommer köra bilen lika mycket sommar som vinter.

/burner,
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Tvätta av ytan där hardtopp ligger imot karrossen noga innan montering.
Fetta in fönsterlisten i hardtoppen så får du mindre problem med fastfrusna rutor.

"Always a driving machine"
bu
193
burner
M2 lci -18
Tack Kenta för snabba svar.. jag skall göra som du säger. Detta är ju även min första cab också. Så man är lite stolt =)

/burner
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Vill bara gratulera till en underbar bil. Jag har en likadan :-) Har inga direkta tips till dig. Själv tänker jag ställa undan min över vintern. Men jag kör så länge det inte kommit snö.

/Niklas

Fransosen
Ko
475
Korak
330 cab 03:a M-sp såld
518 - 90 såld
x3 msport 3.0.d 2015
Se till att cabtyget är helt torrt när du fäller ned det sista gången och att det inte finss fukt i cablådan. det är inte kul att fälla upp ett mögligt cabtyg till våren.

Personligen skulle jag lufta cabtyget några gånger på vintern för att vara helt säker.
mvh
bu
193
burner
M2 lci -18
Tack igen "grabbar".. skall tänka på att tyget är torrt när jag fäller ner det sista gången, förmodligen så får bilen stå i varmgarage någon dag innan jag sätter på hardtopen inför vintern.

/burner
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag satte på min hardtopp så sent som möjligt och detta då när saltet kom ut
och tog av så fort vägarna tillät för att ha hardtopp nere under så kort tid som möjligt och jag låvar tidig vårdag nercabbat är underbart!

bu
193
burner
M2 lci -18
Kenta: Okej, längtar redan till våren =)

/burner
Vad sägs om softtop hela vintern??
Kan man det?

Min pärla: Länk
Wa
184
Wargen
330CiA M Cabrio Imolarot II 2003
Det lär gå bra med tyg året om.
Eftersom jag har en hardtop, har jag ju inte provat det själv.
Men det finns säker många som har gjort det.
Kan tänka mig att slitaget på tyget ökar och livslängden därför minskar.
Salt och smuts är ju inte så jättebra för tyget kan man tänka sig.

Wargen
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Burner grattis till en fin fin kärra!

bu
193
burner
M2 lci -18
En fråga.. är motrovärmare ett måste? en som jag känner som jobbat på huvud bmw i stockholm i många år och har mycket kunskap på alla fronter.. han menade att dagens bilar behöver ingen motorvärmare.. de blir varmt fort ändå.. de håller jag med om, men kupe värmare kan vara trevligt i alla fall menade han. Kollade på BMW nyss och 4500kr skulle dom ha för att installera motor och kupevärmare inkl allt då. Och självklart så varvar man bilen lugnt när moton är kall det vet man så det är lugnt de.

/burner
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Utan att veta till 100% så kan det väl aldrig vara fel att starta med en lite varm motor hellre än en svinkall som stått hela natten ute i -10 eller -15??!!

Även om det går relativt fort går det ju ändå fortare om du har en motorvärmare. Samt att det förbrukas en väldig massa bensin i början när den är kall. Så om du tänker använda bilen varje dag är det nog en vettig investering, även om den kanske inte betalar sig så himla fort :-)= Och att slippa skrapa bilen och sätta sig i en varm bil är inte helt tokigt.

Hade en 530 som jag först inte hade M-värmare på och sedan monterade in det. Kan väl säga att den kom upp i arbetstemp dubbelt så fort med m-värmare. Körde samma sträcka varje dag under ungefär samma förutsättningar så det är hyffsat "statistiskt korrekt" enligt mig själv.

Niklas

Fransosen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.