AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
898

Värdera bmw 318i -92, vad vara värd?

Hej. är sugen på att hämta en bmw 318i -92 av en bekant. den är ganska rostig tydligen i bagageutrymmet samt en del ytrost. hur det ser ut under bilen vet jag ej. import, sov, under 20K mil. får bra pris, kanske runt en 7-8 tusen.. värt att åka och kika på? vad tänka på? var leta efter rost? var hittar jag andra felen? tydligen relativt nyrepad.är det inte ite kostigt med relativt mkt rost på bmw? är dom inte kända för bra rostskydd??

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jo, rostskyddet tycker jag är rätt bra på e36. Min bil har klarat sig väldigt bra, har ingen ytrost alls.

Annars är det så att bilmodellen du tänker på har en svag punkt. Kamremmen behöver bytas ofta pga felkonstruerad topp, belastningen är dubbelt så hög än vad den borde vara vilket medför kamrenbyten var 4000 mil. Slarvas med oljebytena så tickar m40:in på rätt bra.

Priset verkar vara bra under förutsättning att karossen inte är kex. Allså en rosthög. Kolla runt bakskärmarna, tanklocket, bagageluckan, där framskärmen övergår till sparklådorna och underredet. Nederkant av dörrar.

För mer och bättre info så se beg. guiden här till vänster på sidan och läs vad som skrivits om e36.

Kolla så servicarna är gjorda isom dem ska, när remmen senast byttes och att motorn inte tickar för mkt. Men för 7-8k så är det ju värt att lägga ut lite jobb på den. Du kommer ju inte drabbas av ngt värdefall i alla fall.
jajo. men en ganska vesäntlig sak jag glömde att skriva; den är EJ BESIKTIGAD! men skatten är betald dock.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Ok, men 7-8 är ändå ett bra pris för en obes 318i -92.

Om det är mkt rost så kanske du ska bjuda han 7k? Sen åka in på bes och få en arbetsorder? :)
Rost får man helt enkelt räkna med på alla brukskörda bilar som är 14-15 år. T om Audi, som ju anses vara bäst på rostskydd från denna tid, har numera en hel del rostangrepp på sina tidiga 90-talsmodeller.
Under 10kkr känns vettigt, ser den för hemsk ut så är utbudet på 318 92-94 rätt stort så du bör säkert kunna hitta någon finare för inte så mycket mer pengar.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jo, precis, du märker ganska snart hur bilen känns om du provkör och kikar på underredet, rycka och slå och peta på allt möjligt så får du ett hum om saken. Men 7-8 känns vettigt så länge servicen har varit ok, ingen rosthög (dvs kex, bärande delar) sen att bilen fungerar bra maskinellt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.