|
|
|
|---|---|
|
Är det svårt att bygga om en 325:a E36-kaross med automat till en med manuell växellåda? Det är väl inte direkt att bara byta ut växellådorna efter vad jag förstår...? Vad mer måste man göra förutom att byta själva växellådorna? | |
| Sen måste du ha ett svänghjul + ett lager som inte finns på en automat m,m. | |
|
Ok, men det är alltså inte helt ogenomförbart då att byta till en manuell låda? Är det något mer man behöver förutom en manuell växellåda och ett svänghjul + lager? Inget som man behöver byta på bakaxeln eller så? |
|
| En jobbig sak att tänka på är att bilen måste regbesiktigas efter ombyggnad. Plus: varför förstöra en bil med automat genom att nedgradera den till manuell?? | |
|
Att registreringsbesikta bilen efteråt borde väl inte vara så besvärligt, eller är det något speciellt man bör tänka på där? Personligen så tycker jag att det är roligare med en manuell än med automat. Jag åker automat varje dag på jobbet och lite tråkigt är det faktiskt tycker jag att bara gasa och bromsa... |
|
|
Hej flickor o pojkar. Jag ska göra exakt samma sak, min 320iA ska bli 328 manuell, jag har köpt och jag har: Komplett 328 bakvagn Kardan 328 låda, pedaslställ, all upphägning, växelspak. Saknar egentligen bara motorn + DIVERSE små krams (en hel del små krams) Det är 110% omöjligt att regbes som manuell, vi måste ha ett intyg från BMW Group sthlm som bilprovningen vill se på regbes, detta intyg får vi ICKET.. INTE .. NADA.. har ringt vägverket och fråga om dispans, NEJ NEJ NEJ. Så, noterar dom att det är manuell ist för auto kan vi åka på att regbes om den som den vart byggd, d.v.s återställa till automat. Det orkar inte jag.. isåfall köper jag en krockad manuell och.. ja.. skriver inget mer, raderas väl inlägget. Nåväl.. jag har redan slängt iväg 15,000 kr på ombyggnad.. för med ökat motorstyrka så blir det ju även 328 bromsar bak, m3 bromsar fram, renvoerar alla delar (som bussningar i länkaget) det blir M-chassi på den osv osv.. Men jobb? Näe.. det är la bara att skruva på.. men räkna med en 15-20,000 innan du är klar iallafall. |
|
|
Säger det igen.. DET GÅR INTE REGBES! Bilen är avgascertificerad i automat utförande, papper vi ska ha ska bara intyga att bilen är "ok" som manuell. Men vi får det inte. Har pratat med: BMW Umeå BMW Group sthlm Bilregistret Vägverkets trafik nissar Ska prova maila BMW Tyskland.. wtf jag kan åka ner till sthlm så får dom besikta bilen också, får dom se att allting är BMW Original, det som inte blir 328 blir M3 istället.. så bilfan blir ju "bättre" än vanlig 328. Aja.. det löser sig. Jag tänker go for it.. JObbigaste biten är nog att dra kopplingsrören, dom går ju SÅ besvärligt till, men det löser sig bra för mig eftersom motorn ska ut. Snabbt exempel på saker: Pedalställ (typ 500 kr på skroten) Kopplingscylinder (KÖp ny, likia bra, runt 1200 kr) Kopplings rör = ingen aning slang till huvudcyl = ingen aning Slavcylinder, runt 4-500 kr Lika bra att sätta dit NY o fin koppling Du behöver svänghjul.. Alltså, det är inga problem |
|
|
råkade skicka inlägget där : ) Är alltså inga problem att byta, men jag har läst på i typ 3 månader, man måste ha väldigt klart för sig vilka delar som behövs, hur mkt jobb, kostnad, sen utvärdera om det är värt det. Jag själv anser att det är värt det för mig... har inga lån på bilen & så heller, säljer ju alla prylarna som man får in lite pengar etc. |
|
| Med tanke på att det inte direkt är brist på E36-or, verkar det betydligt smartare att byta bil med någon som uppskattar automaten! | |
|
Tack för alla tips och råd! Jag lägger nog ner tanken på att bygga om till manuell... Det verkar alldeles för besvärligt och komplicerat framförallt med alla myndigheter... Jo det är klart att det finns ju ganska många manuellaute på marknaden, så det enklaste är ju att byta förståååss..... :-) // Jögge |
|
|
Jag bygger om av en anledning... allting ska renoveras och lackas, så för mig är det omöjligt att hitta en bil som jag vill ha den. En 328 som är så fräsch finns nog inte, isåfall ska den ha gått 100 mil, och det finns ju inte, den skulle vara äckligt dyr. Motorn blir en helt nyrenoverad 328, lådan ska ses över, bakaxeln ska renoveras, nya bussningar överallt, länkarmar, klump, allt sån't ska pulverlaxkas, M3 mätarhus har jag redan, allt annat ska bli ///M , innertak, stolpar, stolar, in med mittarmstöm, karossen ska lackas om, Coilovers.. Ja, det blir en bil som JAG vill ha den, i det skick jag vill ha den, finns inte på blocket lr så, jag får fixa det själv. Att de kommer kosta är jag medveten om .. men folk lägger ju upp mot 100,000 på att bygga E30 turbo som inte ens går köra på gatan, så allt är ju relativt.. Men är man ENBART ute efter manuell är det lättare att byta bil, ja. Men så är det inte i mitt fall.. en del förstår mig när dom läser det här, en del inte. |
|
|
magican, Klart jag förstår dej! när man väl vet vad man vill ha så är det ju bara att köra på! Men, jag tror du kommer att få stora problem vid besiktningarna - besiktningsmannen får ju sin checklista överförd till sin lilla handdator, som han jobbar efter; och om bilen är reggad som automat så dyker ju kontrollpunkten "testa automatlådans startspärr" upp för honom... Jag vill inte vara olyckskorp, men jag såg besiktningsmannen testa den spärren när jag besiktigade min vinterbil idag... Inte såååå kul att behöva byta halva drivlinan varje år! Men, lycka till! |
|
|
Nä, det är min fasa... första gången chansar jag & håller tummarna. Skulle det skita sig så är min plan B att köpa en krockad 320/3/8 så billigt som möjligt.. räkna ut resten själv ;) Dom testade inte den när jag bes det här året.. så, det hänger på tur. Men annars har jag plan B .. |
|
|
Magican Du får berätta hur det gick sen med lådbytet ... funderar på samma sak men jag vet inte riktigt vad besiktningen kommer säga. Det står 325ia i papprena på min men det står 325i på karossen o enligt killen jag köpte bilen av så va den tydligen manuell i tyskland??... import 97- Lycka till o berätta hur det gick!. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.