AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.248

Laddar inte med halvljus på?

Re
66
Reppan
520i Touring -92
Hoppas någon kan hjälpa mig med ett problem jag har på min 520i Touring -92
Bilen laddar inte så fort jag slår på halvljuset,(med ljusomkopplaren)
Den laddar däremot fullt när jag har halvljus av och drar på helljuset med spaken.

Har en splitterny generator, eftersom jag trodde det var den som spökade, men problemet kvarstod efter bytet..

Någon som vet om själva ljusomkopplaren brukar spöka?

Re
66
Reppan
520i Touring -92
bumpar upp tråden lite..

hittar inget som ser galet ut, vet inte riktigt vart jag ska leta längre.. nån som har någon aning om ett gammalt larm hade kunnat orsaka nåt liknande?

Mvh Niklas
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
laddar den på varv med halvljus på ? skummt. laddar den inte ett skit så fort du vrider om knappen ?

Ge han olja Bara!!
Re
66
Reppan
520i Touring -92
aa den laddar för fullt ända tills jag drar på halvljuset med knappen, vet inte om det är i omkopplaren felet sitter.. faaan håller på bli vansinnig på det här, en skitsak som har tagit massa tid nu;(

ingen som vet nånting om trasiga ljusomkopplare= tänkte om nån vet nåt som brukar slitas ut i den?

väldigt tacksam för svar!
Mvh Niklas
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Tror inte felen hänger ihop. Om du slår på fläkt mm, får du samma problem när du belastar generatorn?

Mvh Jonas
Re
66
Reppan
520i Touring -92
nej, det är bara när jag sätter på halvljuset/positionsljuset på ljusvredet... samtidigt som jag slår på med ljusomkopplaren så lyser själva belysningen i mätarställningssiffrorna svagare också, inte mycket svagare men nog att man ser skillnad om man slår på/ slår av ljuset.

Jag kan köra alla andra elförbrukare utan att det händer nåt konstigt, ända tills jag slår på halvljuset, då sjunker laddningen till ca 11,8 -12.0 volt

ingen som varit med om nåt liknande?
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Mät på generatorns två anslutningar, D+/61 till laddningslampan och den stora till batteriet B+. Samma spänning ska det vara.

Fungerar din laddningslampa?

Mvh Jonas
Låter som någon kopplat lite egna lösningar, möjligen för halvljusautomatik osv. Ett vanligt system bygger just på att man tar signalen från D+/61 på generatorn (blå kabel) för att styra halvljuset osv. Det kan t.ex röra sig om ett defekt relä i denna halvljussautomatik som ställer till det. Troligen ser du att spänningen sjunker på D+/61 när du manövrerar ljusomkopplaren, därför drar generatorn av laddningen osv.
Släckt laddningslampa är ingen garanti för att generatorn laddar.

FP
Re
66
Reppan
520i Touring -92
okej, måste testa mäta på dom, har inte tillgång till bilen just nu..
Ska inte vara några egna kopplingar eftersom det bara hände helt plötsligt efter ett batteribyte och 150 mils långkörning (bytte batteriet och körde sträckan gällivare-göteborg)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.