AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.073

Problem med dubbelkliman.

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej hopp.

Jag har fått ett dilemma med min klimatanläggning i bilen. De två luftuttagen i mitten på instrumentbrädan blåser i olika temperaturer, oavsett vad man sätter för gradantal på displayen. Det vänstra blåser kallt/svalare och det högra blåser riktigt varmt. Tex. om båda sidor är inställda på 20 grader och den automatiska funktionen är aktiverad så blåser det ändå kallt ur det vänstra och varmt ur det högra luftuttaget.

1.Ska dessa verkligen fungera så eller ska de vara oberoende av varandra?
2. Vad kan vara fel/trasigt?

Jag har provat att ta ur klimatpanelen och kontrollerat fläkten och den snurrar lätt och var inte nämnvärt smutsig. Självklart så har jag även skruvat på inställningen för varm resp. kall luft på "ratten" mellan luftintagen.

Min sambo blir kokt medan jag sitter och fryser......

Råd emottages tacksamt:)

Vh/Kermit

Min Bil-blogg. Länk
Låt henne köra...;-)

/Udo Dirkelsniff
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Udo: Ja, vi får väl byta plats lite då och då :)

Vh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Njuren
Kolla så temperaturmätaren på den ena inte är igensatt med damm eller ngt.

Om man ställer dom mittre luftspjällen neråt så att luften blåser mot temperaturgivarna i mittkonsollen kan man få problem.

/Anders
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Anders129: Ja, det läste jag om i ett servicemeddelande från Bmw men så är inte mina spjäll ställda, tyvärr:)

Njuren: Har monterat bort klimapanelen för att se att fläkten som suger in luft till sensorn (sensorerna?) snurrar som den ska, och det gör den.

Om man tittar på klimapanelens framsida så ser man två fyrkantiga "fönster" med horisontella galler. Bakom den vänstra sitter själva insugsfläkten. Den högra däremot är blind dvs. det ser bara ut som det kan sugas in luft där men den är helt gjuten i plast. Bara sensorn för ljusstyrkan sitter snett ner i det högra hörnet på höger "fejk" insläpp/fyrkant.

Hmmmm......mycket irriterande problem.

Tack för tipsen än så länge dock:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Har du provat med en batteri-reset?
Att koppla bort minuspolen på batteriet under en halvtimme avhjälpte ett problem på min bil nyligen.

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du tar bort den varma Kaffemuggen från Mcdonalds ur mugghållaren så slipper du kallt på ena sidan :)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Anders129: Ja, jag får nog prova att göra en batteri-reset, har hjälpt förut när minnet till el-stolarna krånglade (tappade inställningarna).

Hasso: Ingen Mcdonaldsmugg:s kaffe för mig, tviiiiii :) dessutom råkade jag givetvis ha sönder mina mugghållare när jag skulle ta bort kliman.......jag vet klantarsel mig, man behövde inte ens röra dem....gjort är gjort. Förresten vet du om det är två olika sensorer som styr värmen/kylan individuellt på höger och vänster sida eller är det samma? Lite konstigt att ha två olika tempangivelser om de inte fungerar oberoende av varandra....

Fler tips/råd är hjärtligt välkomna:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.