AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
9.029

Vad behöver man byta för att bygga om 1602 6Volt till 12Volt ?

Sida 2 av 2
Ekin
Jag vet att ni tänker klaga på att jag drar upp en gammal tråd men den är inte avslutad så jag tänker göra det nu!

Blanda inte ihop ohms lag med effekt.

I ström x U spänning = P effekt

Först vill jag klargöra att en 55w lampa är alltid 55w oberoende Spänning eller Ström

om vi har för enkelhetens skull en apparatur på 120W och 6Volt.
Då blir det I=P/U alltså 120W/6V=20A

med samma effekt 120W men 12V.
120W/12V=10A

alltså det går hälften mindre ström genom ledningarna!
det var allt jag ville säga.

/Hans

te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Det går alltid att förlänga en tråd.......

En lampa med angiven effekt gäller för en viss spänning. Lampans last är resistiv. Om man då ökar spänningen till den så lär strömmen öka med högre effekt som följd. Den lyser starkare. Sänker man spänningen så lyser den svagare Tänk en 12V lampa som matas med 6V. Man får inte samma effektutveckling. Den lyser svagt.

Så en 55W lampa är alltid en 55W lampa.
Den effekten gäller dock för en viss spänning.
En 12V/55W inte har samma resistans som en 6V/55W.
Ekin: Kan inte se riktigt vad som inte var avslutat i tråden. Från början handlade tråden om att konvertera en 6V-bil till 12V, och några brydde sig inte om att byta alla 6V-prylar utan körde på med 12V. Då blir effekten hos t.ex en 55W lampa eller en 120W fläkt osv allt annat än den ursprungliga. Den är verkligen inte oberoende av spänningen, tvärt om så ändras effekten med kvadraten på spänningsändringen.
För en viss given effekt däremot så minskar strömmen vid ökad spänning eller vice versa men då är lampan eller fläktmotorn osv från början designad för den aktuella spänningen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.