AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
9.030

Vad behöver man byta för att bygga om 1602 6Volt till 12Volt ?

Sida 1 av 2
Visa användare
17
Oskie
1600-2 -67
Vad behöver man byta för att bygga om 1602 6Volt till 12Volt ??
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Jag gjorde just på en -67 'a för många år sedan. Det jag fick göra var:
Ny generator / laddregulator, startmotor, spolarmotor samt ljusrelä. Sedan får du byta alla lampor. Jag bytte även hela instrumenteringen, tror att du annars kan få bekymmer med felvisande temp och bränslemätare.
Kupéfläkten bör väl också bytas, det gjorde dock inte jag och det funkade bra så länge jag hade bilen (så länge man undviker den högsta hastigheten.)
Lycka till!

Freude am fahren
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Tändspolen är bra att byta oxå, 6V funkar, men glömmer du tändningen på en stund exploderar den, och du har hela motorummet fullt med svart kladdigt fett och en massa koppartåd.
Paap Reeder
... jag skulle lämna startmotorn därhän.
Har under minst 10 år kört en 6V MB på 12V med en 6V originalstarmotor.
Inga problem. Var den enda bilen som gick igång en nyårsnatt vid ca -30.

MVH /// Paap R

co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
Helt rätt Isåkare. Givetvis bytte jag tändspolen...

Freude am fahren
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Gör det inte! 6V är en raritet, bör bevaras i originalutförande!
Får hålla med Gunnar, om du vill få en driftsäker och icke brandfarlig installation så är det mycket jobb. Det rullar massor av 6V-bilar i trafik, är det nåt speciellt som inte funkar så bra så går det att fixa, om det är nåt specifikt i utrustningsväg (inom vissa gränser) som kräver 12V så finns det alltid omvandlare osv. Allt går...)

FP
Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Hur går det att ändra på kontakten till ett släp? Släpet är 12volt och bilen 6volt..

Jag skulle vilja kunna koppla på släpet bakom bilen som är utrustad med drag..

Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Jesse318:

Vad jag vet så är kontakten till släp lika på 6 och 12 volt!
Det enklaste är väl att bara köra! Släpets lampor kommer att lysa väääldigt dåligt så det är ju förstås ingen höjdare ur trafiksäkerheten!

Det näst enklaste är att byta släpets glödlampor till 6 volt. Är bara skruvarna till släpets lampor "skruvbara" så är det ju en enkel sak! Då kan visserligen släpets kablar vara väl klena för strömmem i ett 6-voltssystem men jag tror inte det blir så dåligt!

Per L
Är det nåt återkommande eller endast enstaka körning med 12V-släpet? Det går att fixa en mellanbox med spänningsomvandlare osv men det är relativt omständigt. Alternativt en konstruktion med några reläer och ett extra 12V-batteri om det inte rör sig om någon längre körning.
Räddningstjänsten har liknande problem med släp som skall funka med både 12V och 24V dragbilar.

FP
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Ett alternativ på ett släp, som ju har förhållandevis få lampor, är ju ett parallellt elsystem för sex volt. Alltså två kontakter, två uppsättningar av alla ljusfunktioner, och två elsystem mellan dessa.

Med 6-volts elsystem kan du dessutom begära dispens från halvljuskravet på dagtid, för att undvika kapacitetsproblem.

Sex på alla fyra, roligast så!
Har en kompis som bytte till 12V i en gammal folka med 6v. Började med batteri och generator, laddrelä och bytte övrigt vartefter det gick sönder, villminnas att både startmotor och vindrutetorkare gick hysteriskt men höll. Lycka till! / Friskt kopplat hälften brunnet.
Jisses.
Han hade kanske en fördelaktig försäkring, speciellt brandförsäkringen.

FP
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Bytte till 12V på en gammal Opel för länge sedan. Vindrutetorkarmotorn var "unik" och det fanns ingen 12V variant. En regnig dag då jag startade den så gick den inte att stänga av!:-) Det var ju som sagt blött och torkarna gled på rutan rätt lätt.
Det berodde på att motorn roterade så snabbt att den inte hann stanna helt i "dödområdet", dvs området där motorn inte får spänning längre när man stängt av. Den saktade ner lite innan den fick spänning på nytt och fortsatte rotera, varv efter varv tills jag stängde av tändningen.
Ska ju till en rätt kraftig 6V regulator så jag satte dit ett porslinsmotstånd på några ohm i serie i stället. Ingen ideal lösning och man bränner ju onödig energi på detta sätt men det fungerade iaf.
behövs ingen bra brandförsäkring Folke, svalare kablar med 12v, brunna glödlampor orsakar ingen brand./ Friskt kopplat...
Jepp svalare kablar (lägre ström) för en viss given effekt men strömmen fördubblas om man ökar spänningen från 6 till 12V med en och samma belastning, medan effekten fyrdubblas.

FP
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Folke... nu rör du allt till det.

Vad menar du med "belastning"?? "Belastning" och "effekt" är samma sak ju... annars får du nog definiera upp en helt ny form av elektrisk storhet, tidigare okänd för människan. Och, om man går från 6 till 12 volt med samma belastning(= effekt) så blir strömmen hälften av vad den var innan, dvs elsystemet går från "lagom dimensionerat" till "kraftigt överdimensionerat". MINSKAD brandrisk således.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Nu får ni nog tänka till lite. Ohms lag kan kan ni... U=I*R Vid en resistivlast är Resistansen konstant. Vilket ger att om Spänningen ökar, måste även strömmen öka. Dubbleras spänningen kommer även strömmen fördubblas och effekten blir alltså det fyrdubbla. Anpassar du däremot belastningen för 12V så halveras strömmen för samma effekt.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Belastning och effekt är inte samma sak. Om du har en belastning på 3 ohm, så kommer den vid en spänning på 6v att utveckla en effekt på 12 watt. Om samma belastning sedan kopplas till 12v så kommer den att utveckla 48 watt, dvs en fyrdubbling av effekten.

För övrigt så bör man ha ordentligt på fötterna för att säga emot Folke när det gäller elfrågor ;-)
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Fast "last" och "belastning" är inte samma sak. En "last" är något man kopplar in i en krets, till exempel en resistor, medan en "belastning" är den effekt som utvecklas över lasten ifråga.

Jämför med följande situation: En säck cement som du måste bära är en last. Belastningen däremot, det är den energi du måste uppbringa för att kånka runt på säcken ifråga.
Vill man så kan man säkert röra till det. Med "en och samma" belastning (men olika spänning) menar jag t.ex samma fläktmotor, samma lampa, samma relä osv i bilen men man går från 6V till 12V. Då fördubblas strömmen medan effekten fyrdubblas. Hur länge sedan den tillkopplade komponenten håller eller om det börjar ryka/glöda/brinna, varierar säkert en del.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.