AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
46.152

335i vs 335d

Sida 6 av 6
er
7
erik8309
325ia -05
okej, ska vi ta och reda ut hela bensin- och dieselskillnaden? (om någon redan har gjort det och jag missat det så kan ni ignorera inlägget)

skillnaden är att medan bensin exploderar i motorn så brinner diesel. Detta gör att medan bensinmotorns innehåll omvandlas till tryck och värme momentant (i teori) så brinner dieselmotorns innehåll långsammare och detta gör att dieseln förbränns under konstant tryck (dvs medan kolven åker nedåt). Förloppen skiljer sig enormt och man skulle kunna se det som att bensinmotorn smäller till kolven en gång när den är högst upp medan dieselmotorn trycker ner den (hoppas ni hajjar vad jag menar). Detta gör att man kan plocka ut mer effekt ur bensinmotorn, men att den lättare kroknar vid stora motstånd, medan dieseln är mera konstant, dvs att den orkar arbeta med mer motstånd. Sen att dieseln har mycket högre kompression som gör att den får mycket mindre förbrukning är en annan grej.

Detta är inget svar på vilken bil som är bäst, för de vet jag inte.
finns en utmärkt förklaring inklusive bild på denna sida
Länk
effektmässigt hur mycket man kan ta ut är bara på utvecklingen än
se bara på bilarna idag mot för 5-10år sedan och det kan man tacka oljebolagen för.
tack vare det höga bränslepriset så utvecklas nu dieseln i rasande takt
idag finns det flera projekt som ligger runt 600hk i sk" vanliga bilar" som man testkör på gatan med
tack vare audis dominans på lemans och bmw:s tävling med 320d och 120d gör att fler tillverkare fått upp ögonen såsom peugot (908rc)700hk och nu audi.
Ända sen lemans 24 så har dom fortsatt tävla med den bilen i USA och vunnit samtliga race (6 av 6)
även Mercedes är pågång med snabba dieslar såsom slk320cdi triturbo
0-100 på 5.2sek
ubbe: återkom gjärna med kommentarer om 335d senare

vill ni se en stor dieselmotor så gå in på länken nedan
Länk

ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
bmw_jerry; Vad du än gör chippa absolut inte hos dessa 'ziptuning'.

Bor själv i Holland där de ju jobbar utifrán - och allt man hör frán dem är bara skit helt enkelt. De má vara lite billigare, och visst kan man köpa till garanti, men de háller absolut inte vad de lovar.

Vägrar tex att köra bilen innan/efter pá rullande landsväg - fastän de har en (!!!!).

Kollade upp min 525d som visst ska ge 214hk och 452nm (troligt), men detta är visst exakt samma som en 325d E90 ska ge - som ju faktiskt har en helt annant motor än min 525d Min är en 2,5 liter sexa, den som sitter i 325d är samma som i 30d men 'bromsad'.

Dvs, ziptuning är oseriösa. Om du ska köper 335 och ska chippa - dra till wetterauer eller ItsFUN (stockholm).

mvh marineutter
pe
771
pea
BMW M3 E92
jag har en 530 diesel chippad med BSR vilket skall ge c.a 260 hk och dryga 500 newton.
Samt en 335 i coupe uttagen för några dagar sedan.
att jämföra dessa motorer är som natt och dag.
Det klipp du har i bensinaren går inte att jämföra, diesel har en helt annan "lok" känsla en kraft som bara mal på mens bensinaren bara klipper till.
335an är den klart roligaste bilen att köra , så här spontant slår den M5 an, E39 hade en sån tidigare.
Köp efter den känsla du är ute efter.....

läste nyss ett test där dom kontrollerade den verkliga effekten i 335i och
tre gångerna så visade den på ca 330hk istället för dom 306hk som det ska vara utlovat
det är förklaringen till att den är rappare eftersom det blir ju då trots allt
44hk skillnad vilket är djävligt mycket.
om man då står i valet och kvalet så blir bensinare hetare givetvis

www.automotorsport.se/biltester/2006/0615/061502.pdf

www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/201935/bmw_335i.html

www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/56346/bmw_535d_dms.html

www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/53638/bmw_535d_sport.html

www.evo.co.uk/carreviews/evocarreviews/48800/bmw_535d.html
bmw 335d
Länk
jag gillade slutklämmen

But ultimately this is a car that's all about the driver. A very happy driver.

ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej,

Kan inget annat aen att gratulera er alla till vaerldens val av bil!!!! 3,5 liters motorn - vilken j_vla motor!!!! Ni far ursaekta spraket, men kom just nu hem efter en 2 timmars provkoerning av en 335iA E92.......

Alltsa, vrid vid laga varm som en diesel, sen riktigt j_vla varvvillig och go som fa andra bilar/motorer!!!! Och ljudet sen da - vilket ljud!! :>

Jag aer sald, och kommer nog inom ett ar att bestaella 335i E91 (kombin), svart med M-paket, 18tum, och allt annat lull...

Ni som har och har bestaellt, har ni alla valt automaten??? Vaexlar ju foertraefligt och snabbt!!! Nagon som har bestaellt med manuell????

Vet inte sjaelv vad det kommer att bli, eftersom det aer mycket vrid vid laga varv, och automaten ju vaexlar mycket snabbt (i jaemfoerelse med min automat i min E61 525dA), och man kan ha paddlar i ratten, talar allt foer en automat med padlar!? vad saeger ni???

mvh marineutter
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
marineutter, exakt med turbobensinare behövs inte en diesel, kan man få mer än ett mustigt vridmoment över hela registret samtidigt som bilen är varvvillig och ger ifrån sig ett underbart motorljud. Hur är det med varvvilligheten och motorljudet i 335d?
Såg inte om någon nämnt testet i AMS. Dom testade iallafall 335i mot 335d. Båda hade automatlåda.

335i:

0-100 km/h 5,7 sek
0-160 km/h 13,0 sek
Testförbrukning: 1,19 l/mil

335d:

0-100 km/h 6,3 sek
0-160 km/h 14,2 sek
Testförbrukning: 0,93 l/mil

335i vinner testet. Här är slutklämmen: "335d oder 335i? Die Antwort liegt überraschend nahe: wenn BMW, dann richtig. Im Klartext: 335i, aus Freude am Fahren."

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Men visst väljer man väl manuell låda??
Har inget emot automater, tvärtom, men i rätt bil. Är ju nästan som att välja automat i en m3:a (om det fanns). :)

Min Cabrio Länk
janne: det är ju inte så konstigt då 335i visat sig ha uppåt 330hk istället för utlovade 306hk och dieseln har "bara" 286hk och väger 50kg mer
undrar om framtida m-motorer också kommer att ha dubbelturbo som
MB:s värstingar?

hur det gick för han som startade detta inlägg?
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Sitter själv i 335i och 335d valet och kvalet.

Lägre förbrukning och något bättre andrahandsvärde är väl det enda som talar för dieseln.
Hittade detta mycket bra reportaget där de kör just 335d mot 335i.. -> Länk
Klicka på "zum video" nere till höger

Lutar åt Bensin för min del.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Inte så jäkla illa av en diesel automat att göra 0-100 km/h på 6,2 sek... Mitt val skulle vara dieseln, jag är såld på den känsla av kraft som en diesel utvecklar. Ljudet gör mig ingenting, det bor en "wannabe bonde" i oss alla. ;-)

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.