|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
|
Man kan väl till och med ha Diesel på sig...? Och detta utan att lukta illa! ---- BMW CS #6212 Kombi och bilbarnstolar - den moderne mannens attribut :-) |
|
|
Om jag nu förstått reglern rätt så är dieselskatten: 360 + ((15*200-100)*3,5)=5610 kr för 335d 360 + ((15*174-100)*3,5)=4245 kr för 330 d man ---- BMW CS #6212 Kombi och bilbarnstolar - den moderne mannens attribut :-) |
|
| Harris 85, det var inte till dig mitt inlägg var riktat mot, utan som försvar åt ditt tidigare inlägg.... | |
|
"9.21 sec och 220km/h på strippen är väl hyfsat" Det är inte bara hyfsat, det är skitbra. Men jag förstår inte riktigt poängen. Det var många år sedan bensindrivna bilar satte dessa tider.... "inte ens ferrari enzo hänger med en diesel" Nej inte denna. Men det är ju knappast en serieproducerad (ferrarin såldes ju i alla fall i 349 ex) bil till salu. Det står ju till och med Priceless på priset...... Men jag antar också att dessa inlägg var menat som helt seriösa... |
|
|
Narvselius: Nästan rätt, men du ska även multiplicera grundbeloppet (360 kr) med 3,5. Från skatteverkets hemsida: "För dieseldrivna personbilar ska summan av grundbeloppet och koldioxidbeloppet multipliceras med en miljö- och bränslefaktor om 3,5." 330d & 335d har alltså: (360 + (15*(174-100)))*3,5= 5145 kr (360 + (15*(200-100)))*3,5= 6510 kr /RäkneNisse |
|
|
Eftersom jag redan har bytt åsikt en gång i debatten... Läste att Alfa Romeo ska börja köra diesel i WTCC (med argumentet att 80% av bilarna de säljer är diesel), så nu verkar antalet tankstopp vara av underordnad karaktär. Kör man med enhetlig vikt i WTCC? Blir spännande att se hur det går... Alfas dieslar ska ju vara ruskigt trevliga att köra sägs det. /ElakaKatten |
|
|
beppo: du hade förstått om du läst på Ta den snabbaste dieseln i världen, den lär inte ha mycket att säga till om mot en riktig prestandabil/sportbil (bensinare). det var ett citat från en läsare därför visade jag några exempel men alf von sil är den enda som igentligen har fullt rätt,hehe att vi är överens om att vi inte är överens |
|
|
Haha ni e så patetiska, går direkt ill personangrepp haha, erkänn bara att ni e snåla jävlar så blir alla glada och nöjda :) /// Bimmarkomanen |
|
|
(360:- + 103 * 15:-) * 3.5 = 6667:- Blev det för min bil enligt www.vv.se |
|
|
"Haha ni e så patetiska, går direkt ill personangrepp haha, erkänn bara att ni e snåla jävlar så blir alla glada och nöjda :)" Eh... Det är väl inte så att man är snål om man köper diesel-BMW för 500 000+? när man lika väl kunde köpa en Volvo D5 om man ville snåla, right? Dessutom behöver det är vara förbrukningen som avgör om man väljer diesel eller bensin. Vi har i familjen en Landcriuser 4,0 (-05) förutom då nyinköpta 335d, den drar ca 1,5 l/mil. Alltså kan man välja diesel även om man har råd med bensinaren |
|
|
madzone: tänk på vad du säger. Klart man kan köpa en d5a men det är inte en bmw RIGHT?? och vem sa att man inte kan snåla med tex en ferrari? Vänta tills du fått körkort först innan du uttrycker dig ;) /// Bimmarkomanen |
|
|
Ojoj råkade se helgonets inlägg ang. en DRAGSTER som jämförs med en enzo hahaha. Här har du en som gör mos av den fula oljedrickande traktorn Länk för jag antar att du ville visa topphastigheten. Det här är iaf bilar som det inte tävlas med, tänk dig då en dragster bensinare!? YEYE rikatiga män blablabla... riktiga män fuskar inte till sig poängen ;) härmed bevisas det att helgonet helt enkelt ljög därför tänker jag inte sjunka till hans nivå genom att fortsätta "chatta" med honom.. :)) /// Bimmarkomanen |
|
|
Disel motorer blir bättre och bättre, Jobbar själv med maskiner på 10.000hk och 200.000Nm (Fartygsmotor) Dom går dock på tjockolja, dvs disel fast steget längre. Finns en prototyp bil son jag läst om i teknikens värd med en disel v 12a på 700hk och 13000Nm. Kanske hamnade litte utanför tråden... sorry |
|
|
Wadstedt, missförstånd igen, 335d är inget nyttofordon/arbetsmaskin om man jämför med de resterande dieslarna, då handlar det om rena prestanda maskinen, men mot en bensinare med liknande effekt så kan den inte jämföras tyvärr, inte som "sportbil" iallafall. Hm ingen köper en dieselbil som 335d för att det är ett mycket bra bruksfordon? som det vill säga är skön att köra beroende på sitt vridmoment som tas ut vid låga varvtal där man slipper växla så mycket vilket bla säkert tilltalar många kvinnor. Man köper mestadels en diesel för att köra mycket och bara det visar användningsområdet som är mer bruks än sport betonat oavsett inköpspris för dieseln, knappast någon som väljer dieseln före en jämnstark bensinare om man inte tänkt bruka den mer än de ca 1500mil som är en "normal" körsträcka för medelbilen !! Man kan diskutera i oändlighet om 335d (samt andra starka nya dieslars prestanda) hur pass skön, kraftfull, behaglig den är att köra men den kommer alltid till det korta vad det gäller ren sportighet mot motsvarande bensinare. De är superbra du nya dieslarna, återigen men försök inte få dem till att kunna konkurrera med den sportighet en bensinmotor faktisk har eller (ofta har då det gäller BMW) Vill man köra sin nya fina bil sparsamt och vårda dem ömt samt förvara den i garage och kanske bara köra sommar, som man gör med "sportbilar" går dieselbilen bort av flera skäl och ju dyrare diesel desto mer måste man teoretiskt köra för att den ska betala sig, för ha den i garaget och köra sparsamt är inte funktionellt för en diesel av flera skäl. |
|
|
Så, dieseln kan man bara få med automatlåda? Det avslutar ju körglädje diskussionen. /Kalleb |
|
|
"Vänta tills du fått körkort först innan du uttrycker dig ;)" Varför skulle man bli mycket smartare a att ha körkort, tror snarare att det har erfarenhet att göra, vilka bilar man kört tidigare så att säga. På den punkten måste jag erkänna att jag inte har så myckt att komma med :) Varför tror ni att var tredje 5 serie osm säljs idag är diesel? Tycker folk som köper BMW alltså inte om att köra bil eftersom det hade varit roligare att köra bensin? Om en bil drar 0,7 l/mil eller 1l/mil spelar ingen större roll om man köper bil i de högre prisklasserna. Slutligen, det finns faktiskt folk som hellre väljer en diesel framför bensin utan att tänka på ekonomin. |
|
|
Fast kör man inte tillräckligt mkt så blir det för dyrt att åka diesel. Skulle själv gärna byta ut 330:in mot en dieselsnurra eftersom jag har roadstern till att ha kul med. Men ekonomin i mitt fall talar för bensinvarianterna. Och bmws bensinsexor är svårslagna vad gäller gångkultur. Skulle jag däremot exempelvis sitta och välja mellan volvo 2.5T och D5 skulle jag alla gånger ta oljebrännaren, mkt beroende på att lättrycksturbo bensinarna har dieselkaraktär fast tristare. |
|
|
bimmer: din nivå är ju tamejfn lägre än min chihuahua du sa just:Ta den snabbaste dieseln i världen, den lär inte ha mycket att säga till om mot en riktig prestandabil/sportbil (bensinare). är du full eller kommer du inte ihåg vad du skriver? hur fn kan jag då ljuga? 179km/h hade den på kvartsmilen jämfört med 220km/h för gammeldieseln och som sagt, det var för några år sedan Cummins Diesel runs 7.98 at 167.43 MPH on Blue Sun biodiesel fuel! är vad som gäller nu både miljövänlig och snabb 7.98sec och 267km/h är väl inte heller så dåligt på strippen!! ps. den enda bevisningen är trots allt att du inte kan hantera fakta se upp så du inte får stroke när en dieselbil kör om dig med ett leende ( rikatiga män ) ??????? riktiga män kan stava också,haha |
|
|
FRIFART " knappast någon som väljer dieseln före en jämnstark bensinare om man inte tänkt bruka den mer än de ca 1500mil som är en "normal" körsträcka för medelbilen !!" DU tycker att en bensinare är MYCKET sportigare än alla dieslar i världen och att de två inte kan jämföras. FINE du har rätt till din åsikt och det är hel ok för mig men jag tycker du generaliserar lite väl mycket istället för att koncentrera dig på fakta. Med ditt påstående ovanför så menar du ingen skulle välja en diesel för motsvarande bensinare såvida man inte kör mycket mer än medelbilen. JAG valde en dyrare diesel för ett par år sedan när jag skulle välja mellan en 330d eller en 325 bensinare även om inte jag körde över 1500 mil per år vi den tiden. Jag betalade alltås mer per mil för att få köra en diesel än en bensinare med samma hk. Tror du jag är unik?? Tänk igen. Känner många som kör ungefär 1500-2000 mil per år som kör diesel pga av att de helt enkelt föredrar karaktären hos en vridstark diesel istället för en "sportigare" bensinare som du vill ha det. att sedan kvinnor i större utsträckning skulle föredra diesel är ju bara barnsligt att kasta ur sig utan några som helst belägg för det påståendet. Däremot skulle jag vilja påstå att kvinnor i LÄGRE utsträckning skulle välja att köpa en diesel om de själva köper bil. Tror personligen att det beror på att kvinnor inte är så insatta i skillnaden mellan dagens bensin/dieselmotorer och generellt heller inte är lika bilintresserade som män är. |
|
|
Wadstedt79, hm sportigare bensinare?? finns det något tvivel om att en bensinare (rent generellt) med låt säga 250hk är mindre sportig än en diesel på 250hk?? Jag förstår att det finns de som inte kör mer än 1500mil per år med sina dieslar (du är en av dem), men du kan heller inte neka till att de som köper diesel, dvs stora massan folket (gör eller har gjort det) oftast inte det för att de tycker dieseln är sportigare än motsvarande bensinare utan för pga faktorer som lägre bränsleförbrukning, hållbarhet, högt vridmoment vilket gör dem starka och kan dra laster, samt har en trevlig karaktär och en lättillgänglig effekt så att säga. Jag är ganska psykologiskt lagd och har erfarenhet inom det området samt även med kvinnor. De flesta kvinnor jag känner, hört talas om tycker om en bil där det händer något snabbt, dvs de är ovilliga att hålla nere gasen och vänta på att varvräknaren ska stiga, utan gillar snabb respons och således ett bra vridmoment så de slipper använda växelspaken allt för mycket. En dieselturbo maskin passar många kvinnor. Småknattrande, trevlig, vridstark som en oxe mellan 1500-5000rpm må hända, men den kommer aldrig att spela i samma division som en jämnstark bensin 6a so med sin silkeslena gång och varvillighet framstår som den sportigare bilen. En hel del sportighet ligger väl också i att använda växelspaken, speciellt i en BMW, eller hur?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.