|
Sida 3 av 6
|
|
|---|---|
|
Hej på er, självklart är det massor av tycke och smak med i bilden om man ska försöka avgöra vad som är bäst av bensin eller diesel - och det tycker jag är det avgörande för om man ska köpa en 335d eller en 335i. Vilka egenskaper gillar man hos en motor? Gasrespons? Moment/effektkurva? Varvvillighet? Ljud? Bränsleförbrukning? Lukt? En liten kommentar ang. diesel i tävlingsbilar: Största problemet med dieseln är det begränsade varvtalsområdet som påverkar körbarheten, största vinsten är bränsleförbrukningen - vilket för övrigt var en starkt bidragande orsak till att Audi vann 24h. De behövde helt enkelt inte tanka lika ofta. Och den som har kört banracing vet att det är svårt att köra ikapp ett extra depåstopp. Är man ute efter snabb acceleration måste jag hålla med om att bensin har fördel gentemot diesel, helt enkelt eftersom bensin har högre energiinnehåll än diesel. Ju högre energiinnehåll, desto mer effekt. Jämför gärna med dragracing där man kör på besin eller etanol, men sällan diesel... /ElakaKatten |
|
|
80-120 km/h på 4,5,6:ans växel 330d 5,0/6,4/8,3 80-120 km/h på 4,5,6:ans växel 330i 6,6/8,2/10,6 0-100 330d 6,7 0-100 330i 6,3 Har tyvär inte siffrorna på 335d vs 335i. Dieseln är ju inte slöare när man passerat 80km/h. Roligare?? Jag tycker de båda är väldigt roliga att köra. Har ägt 330ci / M3 och har nu en 330d. Vilken var roligast? M3:an så klart, men mellan 330ci och 330d är det jämnt. Så OAVSETT om man väljer 335i eller 335d får man en j*vligt kul bil. Sedan är dieseln billigare i drift och har säkert ett bättre andrahandsvärden. Minus på 335d är att man inte kan få den med manuell låda, vilket för mig är ett måste om man vill ha racekänsla. Tur det inte gäller 330d =) Hugget som stucket men ekonomi talar FÖR dieseln. På bana kan det inte skilja mycket om båda kör med automatlåda. |
|
|
Hopp.... Dags för bakläxa!!! Motorn ger ett vridmoment som sedan växlas ut genom växellåda och diffklump som slutligen hamnar på hjulen och för din bil framåt. Och det är enbart vridet på hjulen som har betydelse. För att illustrera: Vi har två cyklister en med bra kraft i benen men orkar inte trampa så fort och tvingas ligga på en högre växel (Diesel). Den andra en lite mer spänstig kille som inte har lika mycket kraft men snurrar fortare på pedalerna och kan därav ligga på en lägre växel. (Bensin) Obervera att effekten blir likvärdig om de cyklar i samma fart. När vi nu återknyter detta till dessa två bilar ser vi två skillnader... den ena med ett varvstopp på ca 5000rpm och den andra på ca 7000rpm. En skillnad på ca 30% och om man haft ungefär samma mål med utväxlingarna betyder det att dina 580Nm plötsligt är värda 30% mindre än hos bensinaren. Du ser vi har precis trollat bort en VW Polo. |
|
|
Harris_85: så bra. Förklara då varför 330i är långsammare än 330d 80-120 km/h. Ingenjörerna på BMW kan kanske inte det där med vridmoment i växelådan eller utväxling. Eller ÄR dieseln snabbare helt enkelt?? |
|
|
Kan vi vara överns om att ni inte är överens. :) Är det någon som vet vad 335d kostar i skatt per år? Mvh Kristian |
|
| Egget: i fallet 330i vs 330d har 330d så stort övettag i vridmoment att det inte går att kompensera med utväxling om siktar på samma mål. Och just detta fenomen har förr varit den vanligaste anledningen varför vi väljer en diesel för div segdragningar. Men nu är det helt andra bullar med dubbelturbo i en bensin bmw. | |
|
Egget, nu visar dina siffror bara att 330d är snabbare mellan 80-120 på 4:ans växel, med 330i kan du klippa det intervallet på 3:an och då kommer det bli helt andra tider (vilket man kanske kan med 330d också, har ingen aning). Och det är där Harris_85 poäng bevisas, för att utnyttja effektövertaget dom flesta bensinmotorer har över dieselmotorer så måste man upp i varv på lägre utväxling så drivshjulsmomentet blir maximalt. |
|
|
tänk också på att dieseln (330d) har 27hk mindre än bensinaren (330i) och väger 60kilo mer i ovan exempel och ändå är den snabbare konstigt eller va? tänk om det skulle vara tvärtom när man jämför vilket liv det skulle bli harris: det där har vi tagit upp på ett annat inlägg 609ggr alf von sil har helt rätt,hehe |
|
|
"Är man ute efter snabb acceleration måste jag hålla med om att bensin har fördel gentemot diesel, helt enkelt eftersom bensin har högre energiinnehåll än diesel." Är inte det helt fel? Nog är det väl diesel som har ett högre energiinnehåll? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Lövet.. Jo så hade jag uppfattat det med, därav den lägre förbrukningen som dieseln har. Jag tror jag helt enkelt att jag går på Kristians linje och är med på att vi inte är överens, jag kommer ihåg hur andra likande trådar gått och nu blir vi bara allt mer offtopic. Mvh Johan |
|
|
En coupe skall väl helt enkelt ha bensinmotor för den optimala glidarkänslan. Jag hade aldrig valt ovan diskuterade bil med något annat än den underbara biturbo motorn! |
|
|
Andreas, du har rätt och jag är ute och cyklar *rodnar*. Diesel har högst energiinnehåll (har jag någonsin hävdat något annat....? Hehe), sen kommer bensin och sist etanol - av de tre alternativen. Då kanske det hänger på något annat, typ att bensin förbränns fortare än diesel. För man kör inte dragracing med diesel. Än. /ElakaKatten - man nog att göra en pudel ;-) |
|
|
Som sagt: Så OAVSETT om man väljer 335i eller 335d får man en j*vligt kul bil. =) Alla Ni som absolut bara tycker bensin är det ända riktiga, har Ni provat 335d / 330d? Har svårt att tro det...... Missuppfatta mig nu inte, jag skulle välja 335i först och jag var ekonomiskt oberoende. Tyvär är det inte fallet.......och hade det varit så vet i fasen om det blivit en 335i när det finns M6. Dock är jag VÄLDIGT nöjd med min 330d. |
|
|
Diesel har sin charm. Jag har kört diesel de senaste sju åren, men nu blir det bensin igen - mest på grund av motorkaraktären, vägskatten och det höga inköpspriset för en prestandadiesel. Har tyvärr inte provat 330d el. 335d, men hade säkert blivit imponerad =) Kristian: En 335d skulle kosta 6510 kr/år i skatt. Jag gissar att den har lättnad på 6000 kr första året pga partikelfilter. /ElakaKatten |
|
|
"Harris_85: så bra. Förklara då varför 330i är långsammare än 330d 80-120 km/h. Ingenjörerna på BMW kan kanske inte det där med vridmoment i växelådan eller utväxling. Eller ÄR dieseln snabbare helt enkelt??" Förklaring: Prova att dra de bägge bilarna på varje växel, och du ska se att bensinaren går fortare på varje växel än dieseln. Alltså är dieseln lägre växlad än sin bensinbroder och därmed får den ut ett högre hjulmoment och kan därmed acca snabbare! |
|
|
Helt ärligt, en diesel låter som en traktor där en stor anledning till varför jag inte ens skulle kolla på en 335d, det är min åsikt iaf. Hur kommer det sig däremot att det blev så tyst ang 24h helt plötsligt när det förklarades ovan varför dieseln vann? ....hmm, skumt? Ta den snabbaste dieseln i världen, den lär inte ha mycket att säga till om mot en riktig prestandabil/sportbil (bensinare). /// Bimmarkomanen |
|
|
Bimmer330ci "Helt ärligt, en diesel låter som en traktor" Under vilken sten har du legat de sista 5 åren? |
|
|
Det är väl ingen nyhet för någon att en 330i är alltid snabbare än 330d om optimal växel används. Vid segdragning är alltid 330d snabbare. Syftet med mina inlägg var att ni skulle försöka förstå att en 335i har mycket goda förutsättningar att matcha 335d i segdragningar. Beppo: En diesel är alltid högre växlad än motsvarande bensinare för att kompensera till det lägre varvtalet på motorn då tillverkarna vill att en diesel ska prestera motsvarande toppfart. Synd att ingen uppfattar vad man skriver. |
|
|
bimmer: det är ju därför man mår så gott när man kör ifrån så fördomsfulla människor i sina bensinbilar med en gammeltraktor ,haha speciellt 325/330 ägare som tror att deras bilar går lika snabbt som en m3:a undrar hur bmw 540i ägaren kände när han blev frånåkt av dieselmekens skoda? inte ens ferrari enzo hänger med en diesel Länk Länk 9.21 sec och 220km/h på strippen är väl hyfsat men det var ju trots allt två års sen, nu går dom ännu snabbare och som jag brukar säga RIKTIGA MÄN KÖR DIESEL |
|
|
Diiiinnng: Dagen I-landsproblem... ---- BMW CS #6212 Kombi och bilbarnstolar - den moderne mannens attribut :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.