|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
| haha nej det är faktiskt mamma ;) | |
| haha, nej det är faktiskt mamma :) | |
|
Madzone ha ha ha ok.... Önskar min mor köpte en 335d............= ) |
|
|
Är verkligen dieseln snabbare 100-200km/h? Mvh Johan |
|
|
Carlee, hm du det visste jag!, men det spelar ingen roll för "en bensin 6a med turbo kan ingen diesel i världen kompensera för vad det gäller ren och rå prestanda samt körglädje". De ekonomiska aspekterna och det enorma vridmomentet som en turbodieselsnurra (335d) kan ståta med är en helt annan 5a, men som körmaskin går dieseln bort, iallfall för mig och för säkerligen de flesta andra, vi vet ju hur en bil ska vara för att ge maximalt nöje och inte är det snabba omkörningar på hög växel eller stark dragbil som lockar!! Inget snack om saker 335d är säkerligen världens bästa dieselbil och helt fantastisk men kan inte riktigt mäta sig mot en nyutvecklad 3l BENSIN turbosnurra från BMW, jag ställer bara frågan -när var det BMW hade turbo i sina bensinare sist, har man egentligen råd att avstå från den ifall man har råd med dem båda (335d och 335i?) |
|
|
Körde 335ci idag och blev mäkta imponerad! Fick en rejäl dos av både BMW ljud Och motorvarvkänsla, som jag saknar nu när jag åker starkdiesel. |
|
|
335i är en bättre körmaskin. (PUNKT) :) Men som jag tidiagare sagt borde 335i jämföras med andra bensinmotorer och 335d mot andra dieslar. Det finns trots allt en anledning till att man väljer att lägga 500k+ på en dieselbil, inte för att den är ekonomsik iaf. |
|
|
frifart: en bensin sexa med turbo kan ingen diesel i världen kompensera för vad det gäller ren och rå prestanda samt körglädje". jag har turbokonverterat flera bmw bensinare och jämfört med trimmade dieslar om vi snackar ren och rå prestanda så kan aldrig en bensinare vinna över dieseln just för att du får ut effekten mycket tidigare (låga varvtal) näst intill full effekt redan från 1700varv till 5200varv är djävligt skoj just fördelen att oavsett varvtal ha full effekt gör att jag numera är dieselfrälst men visst , måttligt trimmade dieslar ( mb220död) har ju inte den karaktären sen vad man definierar som körglädje är ju individuellt kunna köra ifrån bensinare eller hålla jämt med hälften så dyr ekonomi är för mig en djäkla körglädje i sig. plus att motorn håller längre om man nu dessutom ska köra många mil. ex 7mil om dan så blir det en stor förtjänst om du ska ha kvar bilen låt säga tre år 7*365*3=7665mil*10kr*0.8l/mil=61320kr (diesel) 7*365*3=7665mil*11kr*1.2l/mil=101178kr (bensin) en skillnad på "bara" ca 40000kr och skillnaden blir ju bara större ju längre du ska ha bilen 335d är en bättre körmaskin. PUNKT,hehe är jag partiskt? förmodligen det är ju inte för inte som en audi diesel vann Lemans mot vråltrimmade porschar. |
|
|
helgonet, varesig du eller jag är opartiska i frågan om man säger så! Men ren och rå prestanda menar jag effekt på höga varv samt möjligheten att kunna dra bilen på växlarna i kombination av ett skönt motorljud. Visst en diesel drar bra från låga varv upp till medelhöga där bensinaren kommer, men är inte körglädje en kombination av körkänsla dvs hur ratt, pedaler osv samspelar samt bromsar som kan stoppa ekipaget mycket lätt i kombination med en stark och varvvillig motor som dessutom för ett visst oväsen? Här delar diesel-maskinen många av punkterna bara det att lastbilskaraktären på motorn och knattret (jag vet att dagens dieslar inte låter mycket) drar ner på körglädjen. Sedan må diesel maskinen vara hur stark som helst på låg och mellanvarv, det spelar ingen roll för mig då jag iallafall tänker och känner som om jag kör ett bruksfordon som "lyxbonden kör", spelar ingen roll att det står lyx framför för det är fortfarande en bonde. Alltså väldigt överdrivet sagt, men de båda bilarna spelar på så olika områden, där 335i upplevs som en F1 bil framstår 335d som något av en traktor, jag vet att de är jämnbördiga men det spelar ingen roll men en dieselsnurra blir det för mycket betoning och bruks-känsla över körningen. Nej går man tillbaka till arvet och gillar klassiska varvvilliga snurror är det 335i som gäller. Men som begagnad torde 335d vara rena drömmen, med tanke på den förmodat bättre hållbarheten!! |
|
|
FRIFART "Men ren och rå prestanda menar jag effekt på höga varv samt möjligheten att kunna dra bilen på växlarna i kombination av ett skönt motorljud" Din beskrivning ovan av hur du uppfattar körglädje/prestanda är ju minst sagt subjektiv. Jag personligen tycker varvvillighet inte har ett dyft med körglädje att göra och tycker bilar som måste varvas 6-8000 rpm för att ge max bara är tråkiga. För MIG är ren och rå prestanda ett massivt vrid som ingen bensinare kommer i närheten av i kombination med att ha i princip all kraft tillgänglig redan fr runt 1700 rpm och upp till rödmarkeringen. Att sedan en snabb diesel drar ungefär 40% mindre bränsle än motsvarande snabba bensinare ser jag som ren bonus. Och precis som nån annan skrev längre upp så köper man ju knappast en diesel i prisklassen +500" av ekonomiska skäl i alla fall. Att sedan jämföra en 335 med en f1 bil!? och en 335d med en traktor tycker jag ju visar att du inte är speciellt seriös i det du skriver utan mer vill framhärda att allt du skriver är fakta och att du vägrar ändra åsikt om dieselbilar oavsett hur mycket fördelar de än må ha. Kan f.ö tillägga att 335 verkar vara en helt underbar bensinare i sin klass och skulle jag ens beakta en bensinare i framtiden så skulle jag mer än gärna köra just en 335. |
|
| madzone: nu förstor jag inte riktigt. menar du att man har samma bil som alla andra om man väljer en 335i? | |
|
Har iofs inte hört överdrivet många moderna dieslar "in action", men dem jag har hört har inte kunnat mäta sig med liknande bensinmotor. Så har bilarna likvärdig prestanda skulle det bli avgörande faktor för mig. |
|
|
Wadstedt 79, hm varva 6000-8000rpm för att det ska hända någonting? Nej så menade jag inte, utan att det finns kraftresurser över hela registret och säg den diesel som har det? Som jag sa så gjorde jag en grov, kraftigt överdriven jämförelse bilarna emellan. Det är riktigt det är min subjektiva jämförelse, vi kan säga såhär 335d är absolut bäst i sin klass, dvs dieselklassen, medan 335i inte direkt på rak arm är det i sin klass, beroende på hur man räknar såklart. Wadstedt, det finns ju som sagt anledning till varför F1 förarnas bilar inte är dieseldrivna, samt rally-bilarna? Jo för att kunna ligga på låg växel och ha bra dragkraft ut ur kurvorna sedan, precis så man gör när man har roligt på småvägar, du vet KÖRGLÄDJE!! Acceptera att 335d är mer nyttofordon än körmaskin!!! |
|
|
Wadstedt79 säger: "För MIG är ren och rå prestanda ett massivt vrid som ingen bensinare kommer i närheten av i kombination med att ha i princip all kraft tillgänglig redan fr runt 1700 rpm och upp till rödmarkeringen." Finns det verkligen ingen bensinare som kan komma i närheten av detta? Första tanken som slog mig var SL65AMG, finns bra mycket fler exemple man kan ta. Har du nån diesel som matchar den? Nu antar jag att du kanske tänkte bilar i lite billigare klasser, men säger du ingen så antar jag att du menar ingen. =) Wadstedt79 säger: "Jag personligen tycker varvvillighet inte har ett dyft med körglädje att göra och tycker bilar som måste varvas 6-8000 rpm för att ge max bara är tråkiga." Så du tycker nya M5, Z4 M är tråkiga? Nu har inte jag kört dessa men tror nog att jag själv, och de flesta andra skulle tycka tvärt emot dig där. Helgonet säger: "om vi snackar ren och rå prestanda så kan aldrig en bensinare vinna över dieseln just för att du får ut effekten mycket tidigare (låga varvtal) näst intill full effekt redan från 1700varv till 5200varv är djävligt skoj just fördelen att oavsett varvtal ha full effekt gör att jag numera är dieselfrälst" Tror den där texten innehåller lite faktafel. Tror visst att en bensinare kan konkurrera angående ren och rå prestanda. Att dieseln har full effekt hela tiden är väl inte helt sant. Att den däremot har hög effekt på låga varv är en annan sak. Du har ju varit med lite i vridmomentstråden Helgonet, lärde du dig inget där om prestanda? Att lågvarvsstyrkan diseln har, lätt kan kompenseras av att hålla bensinaren i sitt idealisk register med hjälp av en växelspak. =) Mvh Johan |
|
|
335i: 400Nm 1300-5000rmp 335d: 580Nm 1750-2250rpm Det är synd att Bmw.se har tagit bort data på utväxlingar men jag vågar påstå att 335i har mer vridmoment på hjulen genom hela registret pga den lägre utväxlingen. Så teroin om trampa fullt vid 1700varv och känna vridet håller knappast i detta fallet. |
|
|
grelle:jo jag lärde mig om prestandan men kanske inte du? allt beror ju på vad man menar som prestanda eller hur så det finns inget rätt eller fel i den frågan. finns inget fakta fel i den texten som jag skrev utan det är min åsikt jag skrev att den har nästintill full effekt. inte att den har full effekt. så förvräng inte det jag skriver!! om du jämför en diesel på 100hk mot en bensinare med 100hk så har ju dieseln råstyrkan från botten vilket inte majoriteten av bensinaren har ( sl65amg undantagsvis) men det är ju bara 1 gentemot 99% av alla dieslar dieseln har ju en effektkurva som är snarlik som en platå gentemot bensinarens peak performance. Och det är det jag kallar råstyrka det jag hatar med bensinare är att man i 99% av fallen måste vara beredd med gas,rätt växel för att sticka iväg snabbt gentemot en diesel där det bara är att trycka på jag har testkört mot en m5 3.6:a flera ggr som har just den karaktären om vi startar i den mest optimala förhållanden för varandra. varvtal,växel så blir det bara en liten skillnad att jag drar ifrån den 0-160 men när vi testade att ligga på trean i 50km/h som man gör i stan och sen stämpla så blev den så långt efter att jag trodde att han körde på kottar. och det är det jag älskar med dieseln, ren råstyrka kallar jag det sen att sl65amg också har den karaktären hoppas jag att andra biltillverkare tar över. så att man kanske köper sig en bensinare i framtiden ditt citat:Att lågvarvsstyrkan dieseln har , lätt kan kompenseras av att hålla bensinaren i sitt idealisk register med hjälp av en växelspak. =) det är just det jag ogillar honda crx vtec är precis likadan , hur slö som helst på låga varv för att sen vakna till liv vid 5000varv och det kallar jag en tråkig bil man får ju för fn stroke när det jämt ska skrika under huven för att det ska hända något men vi har ju alla våra tycken och smak vilket är tur för annars skulle utvecklingen stå still |
|
|
FRIFART "Wadstedt, det finns ju som sagt anledning till varför F1 förarnas bilar inte är dieseldrivna, samt rally-bilarna? Jo för att kunna ligga på låg växel och ha bra dragkraft ut ur kurvorna sedan, precis så man gör när man har roligt på småvägar, du vet KÖRGLÄDJE!!" Mmm mig veterligen så vann ju en diesel årets 24 h Le Mans eller? "Acceptera att 335d är mer nyttofordon än körmaskin!!!" Din åsikt och absolut inte min. Den som inbillar sig att nån som köper tex en Audi Q7 500 hk diesel V12 eller en 335d eller Mercedes S420 Cdi och ser bilen som ett "nyttofordon" kan inte vara speciellt smart i alla fall...... Tror du på fullt allvar att nån lägger över en miljon på en bil för att spara några kronor vid pumpen? Tror inte det du....... Grelle Sl65 AMG säger du ja. Mmm en toppenbil i sitt segment och absolut superprestanda MEN...... Jag menar att tar du två jämbördiga bilar med ungefär samma hästar så är dieseln 9/10 det trevligare alt att köra på ALLA sätt även om bensinaren skulle råka vinna 0-100 sprinten. Vi kan jämföra tex E-39 med lika många hästar. 528 mot 530d. Tycker DU verkligen att 528 är en roligare bil och att den ger känslan av att vara snabbast? Jag tycker inte det i alla fall. Nu nämner nya M5'an och SL65AMG som de flesta inte har råd med och som är skapligt extrema bensinare medans jag menar att dieseln är både roligare och starkare (och mer snåla på soppa) i alla fall där du jämför bilar med ungefär lika många hästar. 335 må vara nån halvsek snabbare än sitt dieselsyskon men utan att kört nån av dem så skulle mitt val fortfarande vara dieseln om jag fick välja nån utav dem jsut för att dieselkaraktären tilltalar mig mer än en besninare. Harris_85 Ärligt talat så skiter jag fullständigt i siffror du plockar fram. Jag snackar om KÄNSLAN när man kär en bil och JAG tycker inte att en bensinare generellt sett ger mig den mer än vad motsvarande diesel. Over and out.......... |
|
| Alla ni dieselfreaks motsäger ju er själva. Utifrån det ni säger borde ni välja 335i före 335d då alla föredrar "platt vridkurva". Plattare än 335i får du leta efter. | |
|
Helgonet Klockrent inlägg! Håller med dig om att man inte vill sitta och rycka i spaken hela tiden för att få bilen att prestera. Med en diesel så gasar man bara oavsett växel......= ) Det där med crx v-tec känner jag också igen och det är ju en hel del andra sk gti bilar det passar in på och jag hatar också den typen av karaktär i en bil. Bilar med kanske 200 hk som känns som en 1,4 l lupo när man kör dom som man oftast kör en bil och så får man växla och varva som en idiot för att de där 200 hk ska ge sig tillkänna......nä fy f*an. |
|
|
Harris_85 Säger emot sig själva? 335d har ju fortfarande 180nm MER än 335 vilket motsvarar vridet i en liten polo tex......... Sen finns det ju andra jämföresler än den mellan just 335 och 335d som man kan göra också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.