|
|
|
|---|---|
| hej. har chippat min 320d från 2003. har ett chip man bara pluggade i imellan kontaktstycket. den går kanonbra nu men den ryker svart ganska mkt. gasar man på blir det bara ett stort moln av svartrök. he he. hur är det med era bilar? ryker dom nåt mer efter chippning? | |
|
Jag hade tidigare en sk effektbox från MehrLeistung och det blev markant mycket mer svartrök när man körde med boxen framförallt när den var uppställd på 80-100%. Numera rullar bilen i originalutförande då det känns tryggare... ___ //Ulf |
|
| tror inte jag kan justera nåt på min box. köpte den på ebay för 800kr av Abrieb Chiptuning. han har ju plomberat boxen med nåt klistermärken. kanske finns nån potensiometer i den. eller så får jag väl leva med att det ryker lite. den går ju så mkt bättre. | |
| Min ryker mycket på 80% eller mer, men nästan inte alls på 50% eller mindre. Min box står nu på ~40% och skruvas ner ytterligare när vinterdäcken kommer på.. | |
| *oops* Jag har också mehrleistung box. | |
| det verkar som fler än min ryker. då är det väl inget och bry sig om. det drabbar väl bara dom som åker efter mig. he he | |
|
Det är ju inte så konstigt att det ryker mer. Det enda en sån där box gör är ju att spruta in mer bränsle. Satsa på ett chip istället. Då får man kontroll över både soppatillförsel och laddtryck mm. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| det enda?? den går ju bättre också | |
|
Givetvis :) Jag menade på att det är den enda parametern som ändras. Mängden bränsle som sprutas in. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| måste bara fråga, vilket är bättre. ett chip som ni har eller Seriellprogramering? | |
|
kom på en sak till ändras turbotrycket när man chippar med en box? för om man proggar om den så ändra ju det med. kan man redigera sitt tidigar inlägg på något sätt? |
|
| det är inte chip dom har. Det är boxar. Chip och seriel programering är i princip samma sak. | |
| det är inte chip dom har. Det är boxar. Chip och seriel programering är i princip samma sak. | |
|
okej men vilken är bättre då? box eller chip? och ändras turbotrycket när man sätter in en box? |
|
|
Chip/programering är bättre. Som jag sa tidigare så ökar bara boxen bränslet, inte turbotrycket. Det gör däremot ett chip. Det finns bara 2 fördelar med box. Billigt och enkelt att sätta dit/ta bort. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
J. Dredd, Har du tips på någon som tillhandahåller chip (alltså inte box enligt ditt resonemang ovan) till den motorn? |
|
|
Skulle nog tro att alla som säljer chip till bilar har till en 320d. Dock så är det kanske lämpligt att vända sig till någon av dom mer välkända. Bor man i Stockholm så är ju Itsfun eller turbocenter nära tillhands. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Itsfun: Länk Turbocenter: Länk Dock så har inte turbocenter pris på sin hemsida. Dom är dessutom inte kända för att vara billiga. Itsfun har dessutom någon form av prisgaranti (vilket gör att dom blir billigast). ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
J.Dredd, Tack för hjälpen! Jag söker i själva verket trimchip till E60 520d men tror att det är samma motor i den bilen som i E90 320d. Jag ringde Turbocenter och frågade om E60 520d. Tyvärr ville de ha 8000 kr och gav ett virrigt intryck. De är därmed uteslutna för mig. Itsfun har inte E60 520d med på sin hemsida. Däremot E90 320d. Kan någon bekräfta att det är samma motor? Itsfun skall i så fall ha 4900 kr. Detta är dock inte billigast. Billigast är Mehrleistung (med hästlängder) men eftersom de inte verkar svenska gäller nog i det fallet inte prisgarantin som Itsfun har. J.Dredd, Vet du om Mehrleistung använder annan (sämre) teknik än Itsfun? Jag tänker på ditt resonemang om bränslemängd som enda förändrade parameter. |
|
|
Vad jag förstår så är Mehrleistung en box och ändrar således endast på bränslemängden som tillförs. Jag skulle ha satsat på chip. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Krubbas: Hemsidan är inte uppdaterad på ca 1 1/2 år vilket innebär att flera nya modeller kommit som inte finns med. Samma fakta för E60 520d jmfr E90 320D. Mehrleistung använder inte alls samma teknik. Det är en tilläggsbox som enbart ökar bränsletrycket. När man programerar om programvaran kommer man åt en hel drös andra parametrar som turbotryck, tändning etc. Box är smidigt och kan enkelt tas av och sättas på. Programerar man om är det krångligare och kräver mera arbete att montera samt demontera men ger bättre resultat. Ingen av dom syns vid normal service. Var och en avgör själv vilken prio och behov man har. MVH/ Qvarnis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.