AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.183

Hjälp! Kylaren tömdes o servon la av! vad har hänt

Startade bilen efter en timmes stillastående vid eljusspåret.. körde iväg en kilometer när jag hörde ett missljud från bilen (trodde det var volvon brevid som lät så jag brydde mig inte så mycket)
Fortsatte köra en bit då jag hörde att ljudet var från min bil garanterat... jag ser då att batteri lampan tänds på instrumentpanelen samt att servon la av i samma veva. kör mot macken för att kolla (missljudet försvann dock när lampan tändes).. Stannar på macken och öppnar huven.. ser att en rem vid fläkten har hoppat av samt att det rinner ut mest troligt kylarvätska från bilen tills den är tom! (ja kylaren var tom jag kollade) vad är det som har hänt?? ngn annan med liknande fel?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Låter som vattenpumpen skurit eller havererat på annat sätt.
Om den inte snurrar lär drivremmen hoppa av eller brista, därav att laddningen och styrservon (som drivs av asamma rem) la av. Att vattnet rinner ut beror troligast på att vattenpumpsaxeln inte håller tätt när lagret skurit - alternativt kan ju hela vattenpumpshuset ha spruckit, men det är mindre troligt.

/// Gunnar E.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gunnars förklaring är mycket trolig. Hände motsvarande på min 540 för några år sedan och då var det vattenpumpen som skurit.

___
//Ulf
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
låter nästan som om hela pumphuset till vattenpumpen spruckit eftersom "en rem vid fläkten har hoppat av"..

Enklast är nog att dra iväg bilen till bmw och montera ny vattenpump och remmar, fylla i vätska och se glad ut..

Hoppas inte du körde så långt efter att servo osv vidare lagt av. Tänker på värme i motorn och utebliven kylning, vilket kan dra med sig betydligt mer så som sprucken topp tex..

Diesel-räsern
/Rickard
ja det är nog mest troligt att gunnar har rätt.. dom trodde det på verkstaden oxå. Nej jag körde inte långt. typ 300 meter så var jag på verkstaden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.